خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

شمارش معکوس برای بقا یا نابودی جنگل‌های شفارود

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۲۸۰

شرایط کنونی(بحران آب) حاصل عملکرد اشباه ما و سد سازی‌های بی‌برنامه برای تامین آب است / سد شفارود در صورت احداثیک فاجعه ملی در حد خشک شدن دریاچه ارومیه خواهد بود.

ایلنا: دستیابی به اهداف توسعه و تامین انرژی با روند کنونی و تعریف پروژه‌های متعدد عمرانی بدون در نظر گرفتن مسئله محیط زیست توسعه‌ای پایدار و در خور نخواهد بود. آخرین جلسهٔ ارزیابی پر حاشیه‌ترین پروژه سد سازی آخرین سه شنبه سال در سازمان محیط زیست برگذار می‌شود. سد شفارود که قرار است بر روی رودخانهٔ شفارود در استان گیلان احداثشود در صورت احداث، ۳۱۹ هکتار از بکر‌ترین رویشگاه‌های هیرکانی رابه کام مرگ خواهد برد. طبق گزارشات دریافتی از استان گیلان اداره کل محیط زیست استان گیلان تنها در صورت کاهش ارتفاع تاج سد به نصف، موافق احداثسد است. که در این صورت اهداف تعریف شده برای ساخت سد مبنی بر تامین آب و برق از سوی وزارت نیرو تامین نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گفتهٔ " ناصر مقدسی " قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور طبق مصوبه جدید سازمان محیط زیست در تمام جلسات ارزیابی اینچنینی حضور یک نماینده از سوی سازمان جنگل‌ها ضروریست اما تاکنون دعوتی مبنی بر حضور نمایندهٔ سازمان جنگل‌ها در جلسهٔ ارزیابی وجود ندارد.

وی همچنین در مورد حذف جنگل‌های شفارود برای احداثسد می‌گوید ما مامور به حفظ جنگل‌ها هستیم. از دست دادن جنگل‌ها یک خسران و هزینهٔ ملی است و هدف ما حفظ داشته‌های موجود است.

در همین مورد رئیس انجمن جنگلبانی ایران که از مخالفین پروژه است می‌گوید برای دستیابی به اهداف اقتصادی و همین‌طور تامین آب در شرایط کنونی باید به اثرات بلند مدت تصمیمات در این حوزه فکر کنیم، " هادی کیادلیری " افزود: شرایط کنونی(بحران آب) حاصل عملکرد اشباه ما و سد سازی‌های بی‌برنامه برای تامین آب است.

وی ادامه داد: رویکرد وزارت نیرو برای تامین آب، کشور را با چالش‌های بیشتری مواجه خوهد ساخت. سد شفارود در صورت احداثیک فاجعه ملی در حد خشک شدن دریاچه ارومیه خواهد بود.

با توجه به مخالفت اداره کل محیط زیست گیلان و عدم توجیه اقتصادی در صورت احداثسد با کاهش ارتفاع تاج سد به نصف، دلیل قانع کننده یی برای احداثسد شفارود وجود ندارد. به نظر می‌رسد که پافشاری وزارت نیرو برای ادامهٔ پروژه باید دلایلی غیر از تامین آب و برق داشته باشد. بنابراین نظر نهایی کمیتهٔ ارزیابی سازمان محیط زیست در مورد سد شفارود عامل تعیین کننده نهایی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز