خبرگزاری کار ایران

پاسخ مثبت دبیرکل سازمان ملل به درخواست سازمانهای زیست محیطی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۸۹۹

وقتی همین تحریم‌ها ما را مجبور به تولید بنزین با ۵۰ درصد بنزن که منجر به افزایش احتراق بنزین می‌شود، می‌کند در حالیکه در اروپا بنزین با ۵ درصد بنزن تولید می‌شود و همین بنزین غیراستاندارد منجر به آلودگی هوا و مرگ و بیماری و گسترش سرطان در هموطنان ما می‌شود، چگونه چنین ادعایی صحت دارد.

ایلنا: نشست خبری به منظور بررسی پاسخ‌بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به نامه NGO‌های محیط زیست ایران در ارتباط با درخواست لغو تحریم‌های زیست محیطی علیه ایران از وی صبح سه شنبه با حضور علی اشرف مجتهد شبستری و اسماعیل کهرم فعالان مدنی محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش ایلنا، " علی اشرف مجتهد شبستری " با اشاره به نقش مهم مقام مشورتی سمن‌ها برای شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد و تاثیرگذاری آن‌ها بر افکار عمومی دولت‌های تصمیم گیر در سازمان، گفت: مهم‌ترین اقدام سمن‌های ایرانی به ویژه سمن‌های محیط زیست با توجه به فضای مثبت ایجاد شده در کشور در ارتباط با فعالیت تشکل‌های مردم نهاد، تلاش برای رسیدن به مقام مشورتی شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حضور به عنوان مقام مشورتی شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد کمک بزرگی برای شناخت و ارتباط بیشتر و بهتر با جهانیان و NGO‌های جهانی است و تاثیرگذاری موثر‌تر بر افکار عمومی ملت‌ها به جهت تاثیرگذاری بر تصمیم گیری دولت‌ها در سازمان ملل است.

شبستری با بیان اینکه البته کسب این مقام در سازمان ملل به سادگی امکان پذیر نیست، یادآور شد: بخشی در UN وجود دارد که پس از ارسال درخواست نامه یک سازمان مردم نهاد برای کسب مقام مشورتی، میزان فعالیت و مدت ثبت NGO را بررسی کرده و اگر شرایط لازم وجود داشته باشد، رسیدن NGO به این مقام را تایید می‌کند.

وی با ذکر مثال کشتار نهنگ‌ها و دولت ژاپن، ادامه داد: دولت ژاپن خواستار کشتار نهنگ‌ها بود ولی سمن‌های ژاپنی دارای مقام مشورتی شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد با تاثیر مثبت بر افکار عمومی باعثشدند تا هیچ دولتی توانایی پاسخگویی برای رای مثبت خود به کشتار نهنگ‌ها را نداشته باشد و نهایتاً رای دولت‌ها خلاف میل دولت ژاپن رقم خورد.

شبستری ضمن تاکید بر نگاه مثبت رئیس جمهور یازدهم و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به NGO‌ها و فعالیت‌های آن‌ها در جامعه، افزود: سمن‌ها با فعالیت مثبت و حضور سازنده خود، می‌توانند اهرم و بازویی قوی برای سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس آن در داخل و خارج از کشور باشند.

جنگ آینده جهان، جنگ آب است

این فعال مدنی در ادامه با شرح مختصری از روند این نامه نگاری و قرائت متن نامه ارسالی از سوی سمن‌های محیط زیستی ایران و پاسخ دبیرکل سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: امروز اهمیت محیط زیست در جهان به حدی است که پیش بینی می‌شود، جنگ آینده جهان، جنگ آب باشد و در واقع بی‌توجهی به محیط زیست منجر به درگیری‌های قومی و محلی و ملی خواهد شد.

شبستری اظهار کرد: از هر ۱۰ مورد حوادثبلایای طبیعی که در جهان رخ می‌دهد ۹ مورد تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی است و تمام کشور‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ضمن مرور برخی از کنوانسیون‌های بین المللی و تاکید این کنوانسیون‌ها بر مسئولیت همه کشور‌ها به ویژه کشورهای توسعه یافته در خصوص مسائل محیط زیست جهانی و اصل ۷ بیانیه ریو که به صراحت بیان می‌کند، کشور‌ها در جهت توسعه پایدار و ارتقاء بهینه محیط زیست به یکدیگر کمک کنند، تصریح کرد: وضع تحریم‌های مختلف علیه ایران که تمامی حوزه‌ها و موکداً محیط زیست کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خلاف این تعهدات بین المللی است.

افزایش بیماری‌های ناعلاج نتیجه تشدید تحریم‌ها علیه ایران

شبستری اعلام کرد: در نامه‌ای که توسط سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی به دبیر کل سازمان ملل نوشته شده از اثرات تحریم‌ها بر آلودگی هوا شکایت شده و اعلام شده است که بر اثر این تحریم‌ها، بیماری‌های لاعلاجی همچون سرطان، بیماری‌های زنان و بیماری‌های نوزادان در کشور افزایش یافته است.

وی گفت: سمن‌های محیط زیستی در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۶ آبان ماه سال جاری، خواسته خود در ارتباط با جلوگیری و توقف خسارت‌های زیست محیطی ناشی از تحریم‌ها را با وی مطرح کردند.

در این نامه آمده بود: تحریم‌ها به جای دولت‌ها و بیش از آن‌ها مردم را در تنگنا و سختی قرار می‌دهند و زندگی، معیشت، سلامت جسمی و بهداشت روانی آحاد جامعه را به خطر می‌اندازد. در عین حال اثرات تحریم‌های سال‌های گذشته بر محیط زیست ایران نیز آشکار بوده و این امر دایره مخاطرات حاصل از تحریم‌ها را منطقه‌ای و جهانی می‌کند. از این رو سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و اجتماعی نگرانی عمیق خود را در حوزه‌های هوا، آب، زمین و تنوع زیستی به اطلاع دبیرکل سازمان ملل متحد می‌رساند.

شبستری افزود: در بخش از این نامه در خصوص اثرات تحریم‌ها بر وضعیت هوا آمده، محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اثرات مخرب فراوانی بر کیفیت هوا گذاشت و امکان تنفس سالم را محدود کرده است و ایرانیان را از استنشاق هوای مناسب محروم کرده و بسیاری از بیماری‌های ناعلاج همچون سرطان، نازایی زنان و بیماری‌های نوزادان را پدید آورده است.

وی تصریح کرد: در این نامه همچنین از اثرات تحریم‌ها بر منابع آب کشور گفته شده است و NGO‌ها نگرانی عمیق خود را از آسیب‌های وارده به منابع آب کشور که بخشی از آن‌ها ناشی از تحریم‌های به عمل آمده در خصوص استفاده از فناوری‌های روز در کارخانه‌ها، بازیافت پساب‌ها و پسماندهاابراز داشتند.

شبستری افزود: NGO‌ها در این نامه به اثرات عمیق تحریم‌ها به از میان رفتن محیط زیست، گیاهان، زیست بوم‌ها، تغییرات اقلیمی، خشکسالی، گسترش بیابان‌ها، خالی شدن روستا‌ها از سکنه اشاره کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که اولین اثر تحریم‌ها بر زمین آنجا نمایان می‌شود که کمبود فناوری‌های نوین منجر به استفاده بی‌رویه از منابع تجدید ناپذیر زمین و خسارت‌های بیش از پیش به محیط زیست شده است.

این فعال مدنی یادآور شد: تشکل‌های محیط زیستی در بخش دیگری از این نامه اثرات سریع و غیرقابل جبران تحریم‌ها را در از زمان بردن زیست بوم‌ها و انقراض گونه‌های مختلف حیوانات و گیاهان عنوان کرده‌اند و با اعلام اینکه ایران یکی از منابع غنی تنوع زیستی در جهان به شمار می‌آید کمبود منابع مالی لازم و به تبع آن کمبود و یا عدم آموزش و اطلاعات در برخورد محیط زیست را عامل تعیین کننده در خصوص عدم رعایت حقوق حیوانات و گیاهان و افزایش نگرانی‌ها در این زمینه برشمرده‌اند.

وی اظهار داشت: سمن‌ها در این نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار رفع تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌ها به نحوی شده‌اند که امکان انتقال کمک‌های مردمی به سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و تجهیز مالی تمام پروژه‌های مرتبط با مسایل زیست محیطی، سلامت و جلوگیری از مصرف بی‌رویه از منابع انرژی فراهم شود و محدودیت‌های ساختاری و بانکی جهت ارسال کمک‌های مورد نیاز بر طرف شود.

شبستری گفت: NGO‌ها از دبیر کل سازمان ملل تشکیل کمیته کار مشترک حفاظت از محیط زیست در قبال تحریم‌ها و استفاده از دیگر مکانیزم‌های بین المللی و منطقه‌ای را خواستار شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع که دبیرکل سازمان ملل متحد شخصاً پاسخ نامه سمن‌های محیط زیست ایرانی را داده است، افزود: این فرصت مغتنمی است که سازمان‌های مردم نهاد باید به خوبی از آن استفاده کنند.

این فعال مدنی از سازمان‌های مردم نهاد خواست: با افزایش فعالیت‌ها و کار هماهنگ پیگیر مطالبات زیست محیطی خود و به ویژه رفع تحریم‌ها از سازمان ملل متحد باشند؛ چرا که همیشه در جهان درخواست‌های مردمی بهتر از درخواست‌های دولتی پاسخ داده می‌شود.

تولید بنزین غیر استاندارد نتیجه تحریم‌های بین المللی علیه ایران است

در ادامه این نشست اسماعیل کهرم با اشاره به صحبت‌های مقام‌های آمریکایی که تحریم‌ها علیه ایران به نوعی سازمان یافته که بر مردم تاثیر نگذارد، گفت: وقتی همین تحریم‌ها ما را مجبور به تولید بنزین با ۵۰% بنزن که منجر به افزایش احرتاق بنزین می‌شود، می‌کند در حالیکه در اروپا بنزین با ۵% بنزن تولید می‌شود و همین بنزین غیراستاندارد منجر به آلودگی هوا و مرگ و بیماری و گسترش سرطان در هموطنان ما می‌شود، چگونه چنین ادعایی صحت دارد.

وی گفت: اگرچه برخی از مسئولان تاثیر تحریم‌ها بر مردم ایران را همچون نسیمی بر کوه دماوند عنوان می‌کردند، اما آنچه واقعیت دارد این است که همین نسیم هم موجب فرسایش کوه دماوند می‌شود و در اصل تحریم‌های ظالمانه بر تمام عرصه‌های زندگی مردم اثر گذاشته و آنان را در تنگنا قرار داده است.

کهرم با اشاره به رویکرد دولت قبلی نسبت به سمن‌ها که منجر به محدودیت فعالیت آن‌ها شد، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به رویکرد رئیس جمهور به سازمان‌های مردم نهاد، همچنین رویکرد رئیس سازمان محیط زیست نسبت به NGO‌های زیست محیطی بستر بسیار خوبی فراهم شده است تا NGO‌ها بتوانند مطالبات زیست محیطی خود را به صورت گسترده مطرح کنند.

این فعال محیط زیست افزود: انتظار می‌رود NGO‌ها از این فرصت ‌‌نهایت استفاده را داشته باشند و بیش از پیش به فعالیت به ویژه در عرصه‌های زیست محیطی بپردازند.

کهرم ادامه داد: در نامه‌بان کی‌مون آمده «علاقه‌مندم از شما به جهت ارسال نامه اخیر در خصوص بیانیه تصویب شده توسط نمایندگان جوامع مدنی و سازمان‌های مردم نهاد ایرانی فعال در حوزه توسعه پایدار تشکر کنم.»

به گفته وی مهم‌ترین و امیدوار‌ترین بخش نامه دبیرکل سازمان ملل متحد جایی است که وی بیان می‌کند: در گزارش‌های من به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر مکرر تاکید شده است که تحریم‌های تحمیل شده به ج. ا. ایران اثرات قابل توجهی به عموم مردم شامل تورم شدید، افزایش قیمت کالا و انرژی، افزایش نرخ بیکاری و کمبود اقلام ضروری تحمیل کرده است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: ‌بان کی‌مون در ادامه این نامه گفته است در گزارش ۲۲ آگوست ۲۰۱۲ به مجمع عمومی پیرامون وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیز توجه اذهان کشورهای عضو را به این موضوع جلب کرده‌ام که تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد و فعالان ایرانی در خصوص اثرات در حال رشد تحریم‌ها بر مردم نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

کهرم افزود: ‌بان کی‌مون در این نامه ابراز کرده است در همین راستا از توافق موقتی به دست آمده در بیست‌ و سوم نوامبر ۲۰۱۳ که برای کمک به مردم ایران است، استقبال می‌کنم و بار دیگر تکرار می‌کنم که امیدوارم دولت ایران و ۶ عضو دیگر درگیر، در شروعی دلگرم‌کننده اعتماد متقابل را ایجاد کنند.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین در این نامه NGO‌ها را به استقامت در کار‌ها در جهت ارتقاء توسعه پایدار و شتاب در دستیابی به اهداف توسعه هزاره تشویق و ترغیب کرده و از آن‌ها خواسته است تا تعامل با شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد را ادامه دهند؛ چراکه مشاوره سازمان‌های مردم نهاد با این شورا شامل ارائه پیشنهادات مکتوب به شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد و کمیسیونهای عملیاتی آن فرصت منحصر به فردی را برای ایران به منظور رساندن صدای نگرانی‌ها به سازمان ملل متحد فراهم می‌کند.

کهرم یادآور شد: ‌بان کی‌مون در انتهای این نامه اعلام کرده است، منتظر مشارکت مستمر و همکاری فعال نمایندگان جوامع مدنی و سازمانهای مردم نهاد ایرانی درگیر با موضوع توسعه پایدار در تعامل با سازمان ملل متحد هستم و به آن‌ها این اطمینان را می‌دهم که سازمان ملل متحد آماده کمک به آن‌ها در تلاش‌هایشان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز