خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع دستی کشور خبر داد:

بازارهای اروپایی مقصد صادرات صنایع دستی ایران درآینده

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۵۳۵

خواستار این هستیم که در برنامه توسعه ششم کشور به صنایع دستی جایگاه ملی اختصاص پیدا کند / سیاست کلان سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذاری حداکثری کار‌ها به بخش خصوصی و مردم است.

ایلنا: معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مطالعاتی بر بازارهای اروپایی در حال انجام است و از طرفی به مذاکرات وزارت امور خارجه هم توجه می‌کنیم و امیدواریم با حفظ اقتدار ملت ایران این مذاکرات به نحو احسن انجام شود تا درهای بازارهای خارجی به روی ما باز شود و بتوانیم حداقل بخشی از بازارهای از دست رفتمان را در حوزه صنایع دستی دوباره به دست آوریم و بازارهای را گسترش دهیم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، " بهمن نامور مطلق " درباره تدوین برنامه‌های راهبردی برای حوزه صنایع دستی کشور گفت: هرچند که برنامه بلند مدت هنوز تکمیل نشده است اما در حال برنامه ریزی هستیم. خوشبختانه اعتباری هم با تلاش‌های صورت گرفته به بخش صنایع دستی اختصاص یافته است و از بخش صادرات و تولید کنندگانی که تولیدات آن‌ها جنبه صادراتی دارد، حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به جلسات زیادی که داشتیم یک برنامه ۳ تا ۴ ساله را در نظر داریم و جلسات طرح و برنامه که یکی از منظم‌ترین این جلسات در چند ماه اخیر بوده است نیز هر دو هفته یکبار تشکیل شده و در کنار آن چند جلسه جانبی نیز برای کمک به طرح و برنامه صورت گرفته است.

همایش توسعه صنایع دستی کشور در فروردین ۹۳

نامور مطلق گفت: هفته گذشته نیز جلسه‌ای در خصوص صنایع دستی برگزار شد و از بزرگ‌ترین متخصصان دعوت شد تا در این جلسه حضور یابند. همچنین همایشی در ارتباط با توسعه صنایع دستی کشور بعد از ایام نوروز برگزار خواهد شد و از تمام کار‌شناسان دعوت شده است در این هم اندیشی بزرگ شرکت کنند تا نقشه راه توسعه صنایع دستی را تدوین کنیم.

ضرورت اختصاص جایگاه ملی برای صنایع دستی و مساعدت مسئولان

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی کشور در سالهای اخیر یک غایب بزرگ در برنامه‌های توسعه‌ای کشور محسوب می‌شد، خاطر نشان کرد: ما خواستار این هستیم که در برنامه توسعه ششم کشور به صنایع دستی جایگاه ملی اختصاص پیدا کند و با حضور جدی در نشست‌ها و هم اندیشی‌ها برنامه‌های خود را آماده و به برنامه ریزان توسعه‌ای کشور خواهیم داد تا صنایع دستی از این پس نادیده گرفته نشود.

تحقیق درباره وضعیت آینده صنایع دستی

وی ادامه داد: در کنار این‌ها درباره وضعیت آینده صنایع دستی تحقیق می‌کنیم. به طور مثال نشست‌هایی داریم و نهایتا همایشی در ارتباط با جهانی شدن و صنایع دستی سال آینده برگزار خواهد شد که آقای دکتر شهرام نیا به عنوان دبیر این نشست و همایش انتخاب شده‌اند.

معاون صنایع دستی افزود: همچنین مجموعه کارهایی در حال انجام است که امیدواریم تا پایان بهار سال آینده بتوانیم برنامه‌ها را تدوین کنیم تا شاهد شکوفایی مجدد صنایع دستی و هنرهای سنتیمان کشورمان باشیم.

بازارهای اروپایی؛ مقصد صادرات صنایع دستی ایران در آینده

نامور مطلق در زمینه صادرات صنایع دستی نیز گفت: متاسفانه در این حوزه تابع روابط سیاسی با کشورهای مختلف هستیم و از آنجا که در این زمینه ثباتی وجود ندارد روابط اقتصادی و فرهنگی هم دچار بی‌ثباتی شده است و بازارهای صادراتی خود را در خارج از دست داده‌ایم که کشورهای دیگر از این فضا ‌‌نهایت استفاده را کرده‌اند که بازپس گیری آن‌ها هزینه زیادی را برعهده ما خواهد گذاشت.

وی گفت: جای هیچ تردیدی نیست که توسعه صنایع دستی، صادرات محور است و ما امیدواریم با تلاش‌هایی که دولت تدبیر و امید، خصوصاً وزارت امور خارجه انجام می‌دهد ثبات نسبی در حوزه روابط بین الملل ایجاد شود و بتوانیم بروی بازارهای جهانی مطالعه و سرمایه گذاری کنیم.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: مطالعاتی بر بازارهای اروپایی در حال انجام است و از طرفی به مذاکرات وزارت امور خارجه هم توجه می‌کنیم و امیدواریم با حفظ اقتدار ملت ایران این مذاکرات به نحو احسن انجام شود تا درهای بازارهای خارجی به روی ما باز شود و بتوانیم حداقل بخشی از بازارهای از دست رفتمان را دوباره به دست آوریم و بازارهای را گسترش دهیم.

واگذاری حداکثری کار‌ها به مردم

وی در مورد استفاده از توان بخش خصوصی در صنایع دستی گفت: سیاست کلان سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذاری حداکثری کار‌ها به بخش خصوصی و مردم است و هر جا که بخش خصوصی این آمادگی را داشته باشد، کار‌ها واگذار می‌شود.

نامور مطلق همچنین گفت: وظیفه دولت برنامه ریزی و نظارت بر وظایف حاکمیتی بخش خصوصی است نه تصدی‌گری. به همین دلیل از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا با کمک‌هایی که به بخش خصوصی می‌کنیم خودباوری را در آن‌ها ایجاد کنیم، گفت: باید کاری کنیم که آن‌ها این توانمندی را داشته باشند تا در مقابل شرکتهای بزرگ و کشورهای رقیت ایستادگی کنند و موفق شوند.

تشکیل واحدهای بزرگ بخش خصوصی تلاش بعدی دولت

نامور مطلق با تاکید بر تقویت زیرساختهای بخش خصوصی تصریح کرد: متاسفانه در حوزه شرکتهای بخش خصوصی وضعیت خوبی نداریم و اندک اتحادیه‌ها و شرکتهایی که وجود دارد به شدت وابسته به دولت هستند و به نوعی دولت بر آن‌ها تصدی‌گری غیرمستقیم دارد.

وی در پایان اظهار داشت: تلاش ما براین است تا بتوانیم واحدهای بزرگ بخش خصوصی را شکل دهیم و یک بار برای همیشه شرکتهای خصوصی را از نظر قانونی و حمایت‌های گوناگون توانمند کنیم تا با حمایت‌های اعتباری بتوانند بروی پای خود بایستند و مستقل شوند و دولت هم تنها حضور نظارتی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز