خبرگزاری کار ایران

رونمایی از دومین اطلس خلیج‌فارس با رویکرد انرژی

کد خبر : ۱۴۶۰۶۱

استحصال انرژی در منطقه خلیج فارس بر سایر مسائل دیگر از جمله محیط زیست، منظری که باید برای پایداری به آن توجه ویژه داشته باشیم؛ اثر می گذارد.

ایلنا: دومین جلد از اطلس جامع خلیج فارس به زبان انگلیسی مشتمل بر ۱۷ عنوان مقاله با حضور محققان و پژوهشگران رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، سید محمد مجابی - معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس اطلس خلیج فارس، با اشاره به انتشار اولین اطلس خلیج فارس با اشاره به رویکرد معماری در سال ۲۰۱۲، گفت: نخستین اطلس در سازمان اسکان بشر ملل متحدد در نایروبی دارای میز است و با پیام قائم مقام سازمان ملل و رییس اسکان بشر ملل متحدد منتشر و در اختیار مقامات عالی رتبه دنیا گذاشته شد.

به گفته وی، مباحثمطرح شده در این اطلس، تیپولوژی معماری منطقه، تیپولوژی فضاهای عمومی منطقه و سکونتگاه انسانی و گوناگونی هویت‌های شهری در منطقه خلیج فارس است.

مجابی، منطقه خلیج فارس را گهواره تمدن خواند و گفت: در این منطقه تمدن های ارزشمندی شکل گرفته است و کشورها و اقوام شباهت‌های همگرایانه و زیادی در تمدن‌های این منطقه مشاهده می‌شود.

رییس اطلس خلیج فارس ایران با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های بومی منطقه خلیج فارس استفاده شود‌، افزود: بدون در اختیار داشتن مشارکت نمی توان توسعه پایدار را در منطقه شکل داد.

وی شناخت از منطقه خلیج فارس برای توسعه پایدار منطقه ضروری خواند و گفت: اطلس خلیج فارس شناخت از منطقه را افزایش می‌دهد و باعثهمگرایی و تعامل بیشتر در منطقه می شود.

مجابی محورهای دومین اطلس خلیج فارس را براساس تصویب شورای راهبردی، انرژی، ‌محیط زیست و منظر شهری بیان کرد و گفت: منطقه خلیج فارس تامین کننده انرژی عظیم جهان و بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: استحصال انرژی در منطقه خلیج فارس بر سایر مسائل دیگر از جمله محیط زیست، منظری که باید برای پایداری به آن توجه ویژه داشته باشیم؛ اثر می گذارد.

رییس اطلس خلیج فارس ایران شناسایی پتاسیل های منطقه خلیج فارس و بهره برداری پایدار از این ظرفیت ها را ضروری دانست و گفت: محیط زیست منطقه خلیج فارس به علت عمق کم آب، ‌گردش آب درمنطقه ‌خلیج فارس، میزان استفاده از منابع آبزی، ‌تنوع گونه ای مورد مخاطره بسیار ارزشمند است.

مجابی شناخت محیط زیست خلیج فارس و پتانسیل آن را با اهمیت خواند و افزود: سومین محور موضوع اطلس خلیج فارس مسئله منظر شهری است.

وی با اشاره به توسعه ای که در سواحل جنوبی و شمالی خلیج فارس اتفاق افتاده است و تنوع متعددی را ایجاد کرده است، ‌گفت: بسیاری از تولیدات در منطقه خلیج فارس از لحاظ مصرف، ‌انرژی و بافت اجتماعی تفاوت های زیادی دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: بافت سنتی در بنادر منطقه خلیج فارس دارای همگونی است ولی توسعه تفاوت های جدی در این منطقه را به وجود آورده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سه محور انرژی، ‌محیط زیست و منظر شهری در دومین اطلس خلیج فارس مبنا قرار گرفته است، افزود: پژوهشگاه «مواد و انرژی» تدوین قسمت مربوط به انرژی راانجام داده است.

وی با اشاره به هماهنگی به عمل آمده با ریاست سازمان حفاظت محیط زیست برای تدوین اطلس خلیج فارس با محوریت محیط زیست گفت: این موضوع در ستاد خلیج فارس هیات دولت مطرح و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر تدوین این اطلس خواهد بود.

مجابی از تدوین اطلس خلیج فارس با محوریت منظر شهری با همکاری دانشگاه ها، شهرداری و وزارت مسکن خبر داد و انتشار اطلس خلیج فارس را کار برزگ خواند که باعثافزایش همگرایی در منطقه می شود.

بنابر این گزارش، ‌در پایان این مراسم از محققین و رسانه های فعال در تدوین اطلس خلیج فارس تجلیل شد.

در اطلس خلیج فارس با رویکرد انرژی، برآورد ذخایر فسیلی، ‌واردات و صادرات فسیلی، فناوری اکتشاف، ‌روند قیمت گذاری، ‌بررسی اثرات انرژی و ذخایر آن، ‌بحران امنیت انرژی، بررسی وضعیت الکتریکی، ‌بررسی صنعت انرژی هسته ای، ‌پتانسیل انرژی استفاده از انرژی خورشیدی، باد و بیوماس، پتانسیل استفاده از انرژی امواج و زمین گرمایی در منطقه خلیج فارس پرداخته شده است که ۱۷ مقاله علمی از این کار پژوهشی و تحقیقاتی به چاپ رسیده است.

در مراسم رونمایی اطلس خلیج فارس با رویکرد انرژی، سید موسی پور موسوی مشاور شهردار تهران در امور توسعه و مطالعات شهری، علی اصغر توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و سرپرست پژوهشگاه مواد و انرژی، محمد یارزاده مدیر اجرایی مرکز منطقه ای خاورمیانه برنامه سازمان اسکان بشر ملل متحد، محمد تقی رضویان رییس خلیج فارس دانشگاه شهید بهشتی و سایر محققین حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز