خبرگزاری کار ایران

طی نشستی با حضور اساتید دانشگاه محیط‌زیست صورت گرفت:

معرفی طرح شبکه نجات دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۶۵

طرح‌هایی که درباره نجات دریاچه ارومیه ارائه می‌شود باید علاوه بر اینکه مبتنی بر اصول علمی است باید اثرات فیزیکی، بیولوژیکی، اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی اجرای آن طرح را نیز مورد توجه قرار داده باشد.

ایلنا: طی نشستی با حضور اساتید دانشگاه محیط‌زیست سمینار طرح شبکه نجات دریاچه ارومیه در این دانشگاه برگزار شد.

" روح‌الله باقری "، کار‌شناس محیط‌زیست وطراح ایده شبکه نجات دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به پیشرفت پرشتابی که خشک شدن دریاچه ارومیه دارد و مشکلات زیست‌محیطی که به تبع آن به وجود آمده طرح‌هایی باید بررسی و اجرایی شوند که علاوه بر علمی بودن با توجه به ظرفیت‌های کشور و منطقه قابلیت اجرایی داشته باشند.

وی افزود: طرح‌هایی که درباره نجات دریاچه ارومیه ارائه می‌شود باید علاوه بر اینکه مبتنی بر اصول علمی است باید اثرات فیزیکی، بیولوژیکی، اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی اجرای آن طرح را نیز مورد توجه قرار داده باشد.

باقری ادامه داد: ایده شبکه نجات دریاچه ارومیه استفاده از سامانه‌های پایدار طبیعی و سازگار با محیط‌زیست را مد نظر قرار داده و مبنای طرح این ایده حفظ و نجات همزمان دریاچه ارومیه و اکوسیستم اطراف آن است. بطوری که روندی پایدار در افزایش تراز آب دریاچه به وجود آید. شبکه نجات دریاچه ارومیه شبکه‌ای از سازه‌های آبی است که از طریق تغذیه همزمان آبخوان‌های اطراف دریاچه و خود دریاچه هم موجب افزایش تراز آب دریاچه می‌شود هم باعثتقویت آب‌های زیرزمینی اطراف دریاچه، در پی اجرای این طرح نه تنها از نفوذ آب‌های شور به آبخوان‌های اطراف جلوگیری می‌شود بلکه به مرور زمان آبخوان‌هایی که دچار شوری شده‌اند نیز متعادل می‌شوند.

این کار‌شناس محیط‌زیست خاطر نشان کرد: مهم‌ترین شاخصه این طرح این است که در صورت اجرایی شدن این طرح نه تنها کشاورزی منطقه نیز دچار آسیب نمی‌شود بلکه موجب ایجاد ثبات در منابع آبی منطقه و افزایش منابع آبی نیز می‌شود. بخشی از این طرح نیز به تثبیت ریزگردهای نمکی توجه دارد.

باقری تاکید کرد: دانشگاه محیط‌زیست با توجه به تجربه و پتانسیل‌های علمی موجود در آن، توانایی همکاری در ادامه روند فاز مطالعاتی این پروژه را دارد.

وی همچنین تصریح کرد: هر طرحی برای دریاچه ارومیه باید با همراهی و مشارکت مردم منطقه باشد زیرا هیچ طرحی بدون همراهی بومی در آن منطقه قابلیت اجرایی موثر نخواهد داشت و چون این طرح برمبنای استفاده از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ است و عملاً منافع بخش کشاورزی و مردم را تأمین می‌کند قطعاً با اقبال عمومی مواجه می‌شود.

این کار‌شناس محیط‌زیست افزود: ایده این طرح با توجه به استفاده از مطالعات پژوهشگران داخلی که درباره دریاچه ارومیه کار اجرایی کرده‌اند به وجود آمده و در صورت موافقت نهایی با این طرح برای تکمیل آن در فراخوانی از همه کسانی که در حوزه دریاچه ارومیه تحقیقی انجام داده‌اند دعوت به همکاری خواهم کرد؛ زیرا حل مشکل دریاچه ارومیه یک راهکار ندارد و این ایده مکمل سایر طرح‌هاست.

روح‌الله باقری در پایان گفت: برای نجات دریاچه ارومیه همین امروز هم دیر است و امیدوارم با حمایت مسئولین زمینه اجرای آن فراهم شود. از طرفی حمایت از این گونه طرح‌ها تأییدکننده نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز