خبرگزاری کار ایران

کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی از محمدعلی نجفی می‌گویند؛

نجفی تخریب در سازمان میراثرا متوقف کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۷۵

نجفی توانست تخریب را در میراثفرهنگی متوقف کند / درواقع با رفتن تیم قبلی؛ تنها شاهد توقف تخریب‌های این حوزه بودیم اما حرکت مثبتی برای جبران خرابی‌ها انجام نشد / آیا کسی می‌تواند بگوید که حضور نجفی در سازمان میراثفرهنگی موثر نبوده. درکل حضور نجفی را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

ایلنا: درحالیکه یک کارشناس میراثفرهنگی تاکید دارد بهتر از نجفی برای سازمان میراثوجود نداشت؛ یک باستان‌شناس اعلام کرد نجفی تنها مانع از ادامه یافتن تخریب‌ها در این سازمان شد.

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در کمتر از ۶ ماه با دلایل متعددی از این سازمان استفعا داد. به همین دلیل با دو نفر از کارشناسان؛ به نقد و بررسی عملکرد این سازمان پرداختیم که البته نظرات کاملا متفاوتی داشتند.

ناصر پازوکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد محمدعلی نجفی به عنوان رئیس میراثفرهنکی گردشگری، اظهارکرد: نجفی در این ۵ ماه و اندی تنها توانست تخریب را در میراثفرهنگی متوقف کند. درواقع با رفتن تیم قبلی تنها شاهد توقف تخریب در این حوزه بودیم اماهیچ حرکت مثبتی برای جبران خرابی‌ها انجام نشد.

وی درباره انتصابات این سازمان توسط نجفی نیز گفت: انتصابات همانند دوره قبل ویرانگر نبود اما بخش عمده آن از نطر من؛ انتصابات شایسته‌ای نبود چراکه باید مدیرانی به میراثفرهنگی می‌آمدند که علاوه بر تخصص در این حوزه؛ آشنایی کاملی نیز با میراثفرهنگی و گردشگری داشته باشند.

این کارشناس باستان شناسی با اشاره به صحبت‌های نجفی مبنی بر اینکه سازمان میراثفرهنگی قطاری است که از ریل خارج شده و باید به جایگاه اول آن را برگرداند، تصریح کرد: ما حرکتی که کمک کند تا این قطار از ریل خارج شده به جایگاه خود برگردد را ندیدیم. برخی از مدیران با توان اجرایی وارد کار شدند اما مشکلات این سازمان تنها با بالا زدن آستین‌ها و یا علی گفتن حل می‌شد تا خسارت‌ها جبران شود و این ویژگی را ما در انتصابات ندیدیم.

پازوکی با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر سازمان میراثفرهنگی و گردشگری هیچگاه از ثبات و آرامش برخوردار نبود، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند به دلیل وضعیت مالی دستگاه‌های دولتی ازجمله میراثفر هنگی و نبود اعتبارات لازم کارها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ویژگی‌های شخصی محمدعلی نجفی باتوجه به سابقه حضورش در وزارت آموزش و پرورش بیانگر این است که وی شخصی مدیر است اما به دلیل نبود تخصص؛ احساس کرد درجا می‌زند برای همین ترجیح داد آبرومندانه کنار بکشد.

پازوکی با بیان اینکه یک مرد باید دو صد من استخوان داشته باشد تا بتواند صد من بار را بردارد، تاکید کرد: این ویژگی در آقایان انتصاب شده در میراثفرهنگی وجود نداشت و آنها تنها توانستند شرایط را حفظ کنند تا شاید در آینده اتفاقی بیفتد.

وی در پاسخ به اینه آیا دلایل گفته شده می‌تواند استعفای نجفی را توجیه‌پذیر کند، گفت: من فکر می‌کنم آقای نجفی با مقوله میراثفرهنگی بیگانه بود. موضوع میراثاگرچه سهل و ممتنع است اما امری کاملاً تخصصی در حوزه‌های مختلف است. یک مدیر باید در حوزه باستان شناسی، گردشگری، موزه‌داری و میراثفرهنگی تخصص کافی را داشته باشد تا بتواند موفق باشد.

این کارشناس گفت: به دلیل بیگانه بودن با مقوله فرهنگ؛ انتصابات صورت گرفته مناسب نبود و نتیجه آن استعفای نجفی شد.

اما قدیر افروند با دید و نظری متفاوت به بررسی عملکرد سازمان می‌پردازد.

این کارشناس سازمان میراثفرهنگی با بیان اینکه آیا کسی می‌تواند بگوید که حضور نجفی در سازمان میراثفرهنگی موثر نبوده است، گفت: در مجموع و در کل باید حضور وی را مثبت ارزیابی کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که کمتر مدیریتی وجود دارد که در آن ضعف وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: باتوجه به وضعیتی که در این سازمان در گذشته رخ داده بود؛ باید تیمی حضور می‌یافت که نسبت به این سازمان آگاه و تخصص داشته باشد که خوشبختانه تیم آقای نجفی داشت.

این کارشناس میراثفرهنگی با بیان اینکه استفعای نجفی غیرمترقبه و غیرمنتظره بود، تاکید کرد: هم‌اکنون در سازمان از مدیرانی استفاده شده که به کار خودشان آگاه هستند و با این وضعیت قطعا روند سازمان روند رو به بهبودی است.

افروند با اشاره به مشکلات مالی در سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، گفت: سفرهای برون مرزی نجفی به کشورهای مختلف دستاوردهای خوبی را برای میراثفرهنگی و گردشگری ما داشته است.

وی با بیان اینکه هنوز در برخی از استان‌ها مدیران جدید همسو با سیاست‌های تدوین شده انتصاب نشده‌اند، افزود: برای دستیابی به هدف باید سیستم یکپارچه باشد تا به هدف رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز