خبرگزاری کار ایران

متن نهایی پرونده نوروز به امضاء نمایندگان کشورهای حوزه نوروز رسید

کد خبر : ۱۴۰۴۴۰

نیاکان ما روز اول فروردین را که روز اعتدال است به عنوان آغاز سال نو انتخاب کردند که نشان دهنده روحیه صلح طلبی و بشر دوستانه آن هاست.

ایلنا: متن نهایی پرونده نوروز به منظور الحاق سه کشور جدید افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان بعد از سه روز کار کار‌شناسی در تهران شب گذشته به امضاء نمایندگان کشورهای حوزه نوروز رسید.

به گزارش ایلنا، در حال حاضر هفت کشور ایران، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، آذربایجان و قرقیزستان کشورهای حوزه نوروز و عضو این پرونده جهانی هستند که بعد از سه روز کار کار‌شناسی در تهران با حضور نمایندگان تمام اعضاء، متن نهایی شده این پرونده برای عضویت سه کشور افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان امضاء و به برای بررسی توسط یونسکو در سال ۲۰۱۴ به این سازمان علمی – فرهنگی ارسال خواهد شد.

در مراسم امضاء سند نهایی این پرونده که در هتل لاله تهران و با حضور مدیران ارشد سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد نمایندگان کشورهای مختلف ازعلاقه‌مندی خود به نوروز و فرهنگ و سنت زیبای آن گفتند.

نمایندگان کشورهای عضو در مراسم امضاء متن نهایی پرونده نوروز با ابراز خرسندی از تهیه این سند و ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو از ایران برای پیش قدم شدن در تهیه این پرونده و معرفی آئین زیبا و سنت ماندگار نورز قدردانی کردند.

نوروز عید اعتدال

در این مراسم «علیرضا تابش» مشاور رئیس سازمان و مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای تهیه متن نهایی پرونده نوروز گفت: نیاکان ما روز اول فروردین را که روز اعتدال است به عنوان آغاز سال نو انتخاب کردند که نشان دهنده روحیه صلح طلبی و بشر دوستانه آن هاست.

وی با بیان اینکه در جهان خسته از جنگ و نبرد نیازمند صلح، آرامش و اعتدال هستیم اضافه کرد: نوروز می‌تواند گسترش دهنده فرهنگ صلح و دوستی در دنیا باشد.

تابش اظهارداشت: روز اول فروردین نماد اعتدال است و انتخاب این روز به عنوان آغاز سال جدید خورشیدی نشان دهنده اعتقاد نیاکان ما به اعتدال، صلح و دوستی است که این آئین و سنت نیکو نسل به نسل منتقل شده است.

مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه به نمایندگی از محمد علی نجفی در این مراسم حضور یافته است با ابلاغ سلام دکتر نجفی به نمایندگان کشورهای حوزه نوروز اضافه کرد: گزارش این نشست سه روزه در جلسه شورای معاونین سازمان ارائه شد که این گزارش مورد رضایت و خرسندی معاون رئیس جمهور قرار گرفت و وی خواستار ارسال این پرونده به یونسکو شد.

تابش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه گسترش آئین نوروز می‌تواند به تقویت صلح و آرامش در دنیا کمک کند یادآور شد: همه باید تلاش کنیم تا آئین ارزشمند نوروز به سرتاسر دنیا منتقل شود و تمامی کشورهای دنیا با فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران زمین آشنا شوند.

در این نشست هم چنین نمایندگان کشورهای حوزه نوروز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در باره نوروز و پرونده چند ملیتی نوروز پرداختند.

نماینده قزاقستان در این نشست با بیان اینکه شیفته و مجذوب جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران شدم گفت: برای من سفر به ایران همراه با خاطرات بسیار خوبی بوده است و مطمئن هستم این خاطرات زیبا تا پایان عمر از یادم نخواهد رفت.

وی گفت: در بازدید از کاخ گلستان شیفته معماری و جاذبه‌های فرهنگی این کاخ شدم و دوست دارم تا بار دیگر در سفر به ایران از دیگر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران بازدید کنم.

نماینده آذربایجان نیز در این مراسم با بیان اینکه نوروز سنت ماندگار نیاکان ماست گفت: خوشحال هستم که برای تدوین پرونده آئینی به تهران آمده‌ام که این آئین یادگار ارزشمند نیاکان همه ما بوده است.

وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران خاطر نشان کرد: بسیار خرسند هستم که توانستم جاذبه‌های گردشگری و اماکن فرهنگی و تاریخی ایران را از نزدیک ببینم.

ارسال پرونده نوروز به یونسکو

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراثمعنوی و طبیعی نیز در حاشیه این مراسم گفت: بعد از تهیه متن نهایی پرونده نوروز برای عضویت سه کشور افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان این پرونده به زودی به یونسکو ارسال تا در سال ۲۰۱۴ در این سازمان بین المللی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت کشور عضو پرونده چند ملیتی نوروز هستند اضافه کرد: در صورت تصویب متن نهایی شده پرونده نوروز توسط یونسکو تعداد کشورهای عضو این پرونده چند ملیتی به ده کشور افزایش خواهد یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز