خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز هوای پاک توسط کودکان صورت گرفت:

ساخت دماوند نمادین با اتومبیل‌های اسباب بازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۴۷

«وجود سرب موجود در» هوا تفکر اشتباهی‌ست که در جامعه ما شایع است در حالیکه بنزین مورد استفاده در موتور خودرو‌ها دیگر سرب ندارد و این بنزن موجود در سوخت است که باعثشدت آلودگی هوا شده است.

ایلنا: در مراسمی که به مناسبت روز هوای پاک به همت کمپین «هوادار کوچک» برگزار شد، کودکان با استفاده از ۵۰۰۰ اتومبیل اسباب بازی دست به ساختن یک «دماوند» نمادین زدند تا یادآور شوند که سوخت اتومبیل‌ها چه تاثیری بر محیط زیست و هوای شهر دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کلاس پرنده نام پروژه‌ای است که از شیوه آموزش‌های متفاوت و خلاقانه، مسائل مختلف اجتماعی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد. کلاس پرنده اکنون کمپین جدیدی به نام «هوادار کوچک» در زمینهٔ محیط زیست ایجاد و مراسمی را نیز به مناسبت روز هوای پاک در تهران برگزار کرده است.

در این پروژه که علاوه بر شهر تهران در پنج شهر بزرگ آلودهٔ دیگر ایران - اصفهان، مشهد، رشت، تبریز و اهواز - اجرا می‌شود، تلاش شده است که تا در هفتهٔ هوای پاک، کودکان این سرزمین را با مفاهیم زیست محیطی آشنا کند.

رضا بهرامی‌نژاد، مدیر این پروژه به خبرنگار ما گفت: همانطور که می‌دانید آلودگی هوای شهر تهران در زمستان سال جاری به حاد‌ترین شرایط خود رسیده است و در این میان کودکان بیشترین لطمه را از این شرایط می‌بینند. در این کمپین سعی کردیم از طریق تمرکز بر این مسئله محیط زیستی، مفاهیم شهروندی و مسئولیت اجتماعی را نیز به کودکان منتقل کنیم، همه باید یاد بگیریم تا قدمی در این راه برداریم. از طرفی در کمپین مجازیمان آموزش‌های ساده‌ای را از طریق اینفوگرافی ارائه کردیم تا شهروندان بدانند چگونه باید از جسمشان در برابر این موج آلودگی مراقبت کنند.

نگین هوشیار از اعضای تیم کلاس پرنده که کار‌شناسی ارشد در رشته آلودگی محیط زیست دارد در این باره می‌گوید: «وجود سرب موجود در» هوا تفکر اشتباهی‌ست که در جامعه ما شایع است در حالیکه بنزین مورد استفاده در موتور خودرو‌ها دیگر سرب ندارد و این بنزن موجود در سوخت است که باعثشدت آلودگی هوا شده است. می‌توان از طرق مختلف آلودگی هوا و مضرات آن را کاهش داد. تغذیه مناسب و غنی کردن رژیم غذایی یکی از این موارد است که در کارگاه‌های ما تدریس شد. ما می‌توانیم با خوردن گوجه، اسفناج، کلم بروکلی و پرتقال بدن خود را دربرابر اثرات این آلودگی مقاوم کنیم.

مجتبی کلارستاقی از اعضای تیم کلاس پرنده نیز گفت: رشته کوه‌های شمال تهران و قلهٔ دماوند، مهم‌ترین نمادهای هویتی شهر تهران هستند. درعین حال این روز‌ها، این رشته کوه برای شهروندان تهرانی به نوعی مقیاس آلودگی هوا نیز تبدیل شده است. روزی که بتوان دماوند را صاف و بدون غبار دید، روزی تمیز و پاک است. حدود شصت الی هفتاد درصد آلودگی تهران و دیگر کلان‌شهرهای آلوده ایران متعلق به ماشین هاست. ما این دو ایده را با هم ترکیب کردیم و با کمک پنج هزار قطعه ماشین اسباب بازی که از سرتاسر ایران و از کارگاه‌‌هایمان جمع آوری کرده بودیم، دماوند نمادینمان را ساختیم تا با این حرکت کنایی اهمیت و ارزش هوای تمیز را بار دیگر به اولیا و شهروندان یادآوری کنیم.


و این چنین شد که در روز هوای پاک، اهالی کمپین هوادار کوچک به همراه «هومن مهدی‌زاده» مدیر هنری این چیدمان بزرگ به همراه یک تیم بیست نفره از ساعات آغازین صبح یکشنبه شروع به ساختن پازل دماوند در ایوان غربی برج میلاد کردند. در این میان چهره‌های شناخته شده دولتی از جمله احمد مسجد‌جامعی(رئیس شورای شهر تهران)، مهندس هادی حیدرزاده(رئیس سازمان محیط زیست استان تهران)، مهندس هوشیار(مدیریت برج میلاد)، چهره‌ها و فعالان زیست محیطی همچون محمد درویش، مه لقا ملّاح(ملقب به مادر محیط زیست ایران)، و هم چنین چهره‌های شناخته شده فرهنگ و هنر همچون رخشان بنی اعتماد، رضا کیانیان، لیلی رشیدی، امیر اثباتی و شاهین طبری(کارآفرین موفق جوان) نیز بصورت نمادین ماشین‌های اسباب بازی رنگ شده را در این چیدمان قرار دادند و به نوبه خود قدم کوچکی دراین مسیر طولانی برای پاکی هوا برداشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز