خبرگزاری کار ایران

برگزاری هفتمین جشن جهانی راهنمایان گردشگری در کرمان / بم بعد از زلزله روی خوش گردشگری را ندیده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۰۳

معاون گردشگری شرط حضور در جشن را همکاری مشترک جامعه و انجمن صنفی راهنمایان در برگزاری این جشن اعلام کرده است / تقویت تشکل‌های استانی از اهداف برگزاری هر سالهٔ جشن جهانی راهنمایان گردشگری است / جامعه‌راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی و کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور پس از مدت‌ها به اجماع رسیده‌اند.

ایلنا: راهنمایان گردشگری کشور به مناسبت دهمین سالگرد زلزله بم با همکاری جامعه و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران قرار است این بار در استان کرمان گرد هم آیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور و دبیر هفتمین جشن راهنمایان تور در اولین نشست خبری هفتمین جشن راهنمایان گردشگری کشور که شنبه شب برگزار شد گفت: برگزاری جشن راهنمایان در گذشته در شهر تبریز به دلیل ثبت جهانی آن و یا در ارومیه به خاطر توجه به محیط زیست دریاچه بوده است اما جامعه راهنمایان گردشگری و انجمن صنفی برای اولین بار قرار است جشن راهنمایان گردشگری را به صورت مشترک و مناسبت دهمین سال زلزله در شهر بم برگزار کنند.

آرش نورآقایی افزود: شهر بم بعد از زمان زلزله از مسیر تورهای گردشگری کلاسیک ایران حذف شده و دیگر روی خوش ندیده است. درحالی که استان کرمان همیشه از بهترین مقاصد گردشگری ایران بوده است. ما امسال بر آن هستیم که بیش از ۷۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری را به این جشن دعوت کنیم تا بهانه‌ای برای راه اندازی دوباره تورهای گردشگری بم ایجاد کرده باشیم و البته دلیل دیگر آن آماده شدن پرونده ثبت جهانی کویر لوت در فهرست میراثطبیعی یونسکوست.

رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور تاکید کرد: راهنمایان گردشگری از سی‌ام بهمن در شهر بم حضور پیدا می‌کنند تا در روز دوم اسفند روز جهانی راهنمایان را جشن بگیرند. بازدید از ارگ بم، دشت لوت، باغ ماهان و ایجاد حلقه انسانی برای حفاظت از ارگ بم از جمله برنامه‌های این جشن است. ضمن اینکه از آقای رحمانی موحد معاون گردشگری کشور و آقای نجفی، رئیس سازمان میراثفرهنگی نیز دعوت شده است تا در این جشن شرکت کنند چرا که معاون گردشگری شرط حضورشان را منوط به همکاری مشترک جامعه و انجمن صنفی راهنمایان در برگزاری این جشن اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت بیمه دانا برای اولین بار یوز ایرانی را بیمه کرده است افزود: این شرکت برای پشتیبانی از این جشن قول‌هایی داده است که در این راه بانک گردشگری نیز به یاری می‌آیند.

آرش نورآقایی افزود: در کنار این برنامه، ویژه نامه‌ای منتشر خواهد شد که در آن تاثیر جشن در مقاصد میزبان، تاثیر جشن در تعامل بین راهنمایان و عملکرد انجمن‌ها و تشکل‌های گردشگری و نحوه برگزاری این جشن در کشورهای دیگر معرفی شده است. با این حال نمایشگاه عکسی نیز از توانمندی‌های استان برپا می‌شود.

دبیر هفتمین جشن راهنمایان تور دربارهٔ نقایص جشن‌های برگزار شده در سال‌های گذشته گفت: اگر این جشن‌ها برگزار نمی‌شد، راهنمایان استان‌ها کوچک‌ترین ارتباطی با یکدیگر نداشتند و شاید انجمن‌های صنفی در استان‌ها تشکیل نمی‌شدند. این برنامه در شناخت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان‌ها اثر داشته است.

وی به جشن فدراسیون جهانی راهنمایان تور اشاره کرد و افزود: آن‌ها از راهنمایان پول می‌گیرند، چند سخنرانی کوتاه دارند و بقیهٔ برنامه را در تور می‌گذرانند؛ اما حداقل کار ما این است که راهنمای تور آذربایجان شرقی جایی مانند کرمان را می‌بیند، آن را در تور تجربه می‌کند و به معرفی آن کمک خواهد کرد. این‌‌ همان نقصی است که همواره به نظام آموزشی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری وارد شده و این جشن، جور نقایص سازمان را می‌کشد.

نورآقایی با اشاره به بی‌نظمی ‌هایی هم که در این جشن‌ها توسط راهنمایان تور انجام شده است، گفت: فقط یک رویداد را نام برید که با حضور ۷۰۰ نفر و با این نظم در کشور برگزار شود. کارگاه‌های آموزشی که در جریان این برنامه برگزار می‌شوند، به‌صورت نمادین‌اند و در آن‌ها از بی‌نظمی خبری نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال خطرهای احتمالی‌ای که حضور همزمان ۷۰۰ نفر برای سایت‌های تاریخی و طبیعی ایجاد می‌کند، گفت: این تعداد بازدیدکننده برای هیچ سایتی خطرآفرین نیست. اگر قرار است جایی مانند چابهار را توسعه دهیم و با آمدن ۷۰۰ نفر، نابودی در آنجا اتفاق بیفتد، پس با ۲۰ میلیون نفری که هدف‌گذاری‌ کرده‌ایم چه کار خواهیم کرد؟ در آکروپلیس(یونان) کمتر از ۲۷۰۰ نفر گردشگر در یک لحظه دیده نمی‌شود.

رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ادامه داد: این برنامه ظرفیت سایت‌ها را به چالش می‌کشد. این اتفاق سال گذشته در ارومیه رخ داد. هتل‌های آن شهر برای ۷۰۰ نفر در یک زمان ظرفیت نداشتند. این، مسأله‌ای است که مسوولان استانی به‌دنبال برگزاری هریک از جشن‌های ما باید به آن توجه کنند. هیچ جای دنیا حضور همزمان ۷۰۰ نفر در مناطق زیست‌محیطی چالش نیست و چون ما این جمعیت را همزمان در یک‌جا ندیده‌ایم، آن را چالش می‌دانیم. فکر می‌کنید کاخ تابستانی(شهر ممنوعه) در چین چه وضعی دارد؟ در آنجا به‌دلیل تعداد زیاد گردشگران اصلا یک متر جای خالی پیدا نمی‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر رفتارهای متناقض برخی راهنمایان تور، گفت: نمی‌گویم همه‌ راهنما‌ها فرهیخته هستند، اتفاقا اولین نفری که به این جشن نقد وارد می‌کند من هستم؛ ولی این ۷۰۰ نفر در جریان برگزاری جشن‌ها تولید زباله نداشته‌اند. این دورهم جمع‌ شدن‌ها چه اشکالی دارد؟ از رسالت کاریمان هم کم نمی‌کند. ما همهٔ این کار‌ها را بدون گرفتن یک ریال پول از سازمانی دولتی انجام می‌دهیم، کارهایی مانند تبلیغات که اصلا وظیفهٔ راهنما نیست و سازمان میراثفرهنگی و گردشگری باید پیگر آن باشد.

در ادامه یکی از اعضای کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری با اشاره به اینکه در هیچ جای ایران ظرفیت بُرد محاسبه نشده که حالا تشخیص داده شود حضور ۷۰۰ نفر برای سایتی خطرآفرین است یا خیر گفت: طبق شواهد جهانی این تعداد جمعیت خطری ندارد. با این حال، در برخی مواقع خود ما ظرفیت‌سنجی و برنامه‌ریزی برای حضور راهنمایان تور انجام می‌دهیم.

" مهسا مطهر " با تاکید بر آسیب‌هایی که در سفرهای نوروزی به سایت‌ها وارد می‌کند گفت: برگزاری جشن راهنمایان تور مانوری پیش از فرارسیدن نوروز است که می‌توان براساس آن، ظرفیت‌سنجی کرد.

وی افزود: ما سال گذشته تلاش کردیم رییس انگلیسی فدراسیون جهانی راهنمایان تور را به ایران دعوت کنیم؛ اما یه علت نامناسب بودن روابط ایران و انگلیس این اتفاق رخ نداد؛ اما برای امسال با توجه به عضویت کانون در این فدراسیون، دوباره تلاش‌ می‌کنیم.

مطهر تقویت تشکل‌های استانی را یکی از اهداف برگزاری هر سالهٔ این جشن عنوان کرد.

یکی دیگر از راهنمایان گردشگری در ادامه گفت: نحوه برگزاری این جشن در ایران با جشن کشورهای دیگر طبق گفته متولیان در سازمان WFTGA متفاوت است چرا که در آن برنامه‌ها تنها یک سخنرانی و بازدید از یک جاذبه وجود دارد درحالی که برنامه ایران مفصل‌تر برگزار می‌شود.

ژاله ابراهیمی با اشاره به اینکه اکنون تعداد انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری در استان‌ها، ۱۸ انجمن است که تا قبل از برپایی جشن به ۱۹ انجمن ارتفا می‌یابد افزود: این مسئله نیز باید در نظر گرفته شود که برگزاری این جشن باعثشده تا انجمن‌های استانی شکل بگیرد وگرنه تشکیل این انجمن‌ها و گردهم آوردن راهنمایان در کنار هم یک مسئله بحرانی بود. چرا که وقتی جشن برگزار نمی‌شد، راهنمایان با هم ارتباطی نیز نداشتند اما اکنون کنش بوجود آمده بین آن‌ها بسیار مطلوب است. چرا که در تعامل با یکدیگر نه تنها با نوع فعالت هم آشنا می‌شوند بلکه یک روز از سال را در کنار هم روز جهانی راهنمایان را جشن می‌گیرند.

در ادامه نشست خبری هفتمین جشن راهنمایان گردشگری کشور، رییس هیأت‌ مدیره‌ جامعه‌ راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اینکه زمانی بود که ۲۰ اتوبوس از فرانسه برای برگزاری کنسرت به ارگ بم آمدند افزود: اکنون سالی یک بار هم تور به سمت بم نیست که ببریم.

عباس پیرمرادیان، ادامه داد: در طول سالهای گذشته با سازمان میراثفرهنگی جشنی را در تهران برگزار و از تعدادی از افراد هم تقدیر می‌کردیم اما امسال قرار شده تا با همکاری انجمن صنفی این جشن در کرمان برگزار شود.

وی در ابتدای نشست نیز با بیان این‌که به پیشنهاد معاونت گردشگری، اجماعی بین دو تشکل صورت گرفت و دبیرخانه‌ای تشکیل شد، گفت: برگزاری این جشن یکی از برنامه‌های این دبیرخانه به‌شمار می‌آید و امسال فقط یک جشن به‌مناسبت روز جهانی راهنمایان تور در ایران برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است جامعهٔ راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی و کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور پس از مدت‌ها به اجماع رسیده‌اند و جشن امسال راهنمایان تور با حضور اعضای این دو صنف در کرمان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز