خبرگزاری کار ایران

یک متخصص آلودگی هوا در گفت‌وگو با ایلنا:

صدا و سیما در رفع مشکل آلودگی هوا کم‌کاری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۳۳

عملکرد ما در زمینه حل این مشکل خوب نیست محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی مدارس و کارخانجات برای کوتاه مدت مانند مسکن است / هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو که از سال ۵۳ شروع شده است اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد.

ایلنا: صدای و سیما می‌تواند نقش زیادی در حل مشکل آلودگی هوا داشته باشد. اما کم کاری می‌کند. این سازمان ساعات طلایی تبلیغاتش را به درآوردن پول می‌گذراند و به فرهنگ سازی محیط زیست و آموزش بهینه مصرف انرژی در ساعات مناسب نمی‌پردازد.

نبی الله منصوری، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، در مورد علل آلودگی هوا به خبرنگار ایلنا گفت: رسیدن به شرایط نامساعد آلودگی هوا دو علت دارد یک علت به عوامل تولید کننده آلو دگی هوا بر می‌گردد و بخش دوم عوامل تشدید کنند ه آلودگی هواست است.

وی افزود: در عوامل تولید کننده، خودرو‌ها بالای ۷۰ درصد نقش دارند و ۳۰ درصد دیگر به دلیل سیستم‌های گرمایش خانه‌ها، شرکت‌ها و مقداری هم به علت کارخانه‌های صنعتی است.

منصوری ادامه داد: عوامل تولید کننده همیشه وجود دارند اما عوامل تشدید کننده در پاییز و زمستان به وجود می‌آیند و سبب می‌شوند که آلودگی هوا در سطح زمین محبوس بماند که تهران از نظر این عوامل که طبیعی هستند، ما نند هوا‌شناسی، عرض جغرافیایی وجود کوه‌ها وجود یا عدم وجود باد و باران موقعیت بدی دارد.

منصوری اضافه کرد: همچنین انتظار می‌رود هر چه ارتفاع بیشتر شود، دمای هوا نیز کمتر شود و آلودگی نیز صعود کند اما این اتفاق به علت پدیده وارونگی هوا رخ نمی‌دهد. و سبب می‌شود که آلودگی در سطح زمین بماند و به علت کمبود باد و باران رفع نشود و ما هم به طور مداوم با استفاده از خودرو و وسایل گرمایشی آن را تشدید می‌کنیم.

وی افزود: عملکرد ما در زمینه حل این مشکل خوب نیست محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی مدارس و کارخانجات برای کوتاه مدت مانند مسکن است و چاره‌ای جز انجام آن‌ها نیست. اما باید در این زمینه آموزش داده شود و فرهنگ سازی شود تا افراد به صورت داوطلبانه از خودرو استفاده نکنند. همچنین آلودگی هوا در همه نقاط شهر مساوی نیست و در بعضی مناطق غیر مرکزی آلودگی کمتر است و شاید لازم نباشد مدارس در آنجا نیز تعطیل شوند. مدرسه‌ای که در کنار بزرگراه است شرایط متفاوتی نسبت به مدارسی که در حاشیه شهر هستند دارند.

منصوری گفت: اما در مورد عملکرد کلان ما، هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو که از سال ۵۳ شروع شده است اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد. در حال حاضر مردم نمی‌توانند به راحتی از مترو استفاده کنند زیرا بسیار شلوغ است و معطل می‌شوند. مترو ما توسعه نیافته است و مردم ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند.

وی در مورد راه حل‌های این مسئله گفت: راه حل‌های کوتاه مدت‌‌ همان است که تاکنون انجام شده مانند تعطیلی مدارس و محدودیت‌های ترافیکی اما در رابطه با طرح‌های میان مدت می‌توان گفت صدای و سیما می‌تواند نقش زیادی داشته باشد. اما کم کاری می‌کند و من به شخصه از صدا و سیما راضی نیستم.

منصوری گفت: این سازمان ساعات طلایی تبلیغاتش را به درآوردن پول می‌گذراند و به فرهنگ سازی محیط زیست و آموزش بهینه مصرف انرژی در ساعات مناسب نمی‌پردازد. باید به مردم گفته شود که اگر می‌خواهند برای سلامت خودشان کاری کنند، یک اتاق در خانه‌شان را گرم نکنند و درش را ببندند همین طور از دو لایه پرده استفاده کنند و اگر می‌توانند شیشه‌های پنجره را دو جداره کنند.

وی افزود: اگر از درزگیر برای در و پنجره استفاده شود، مصرف انرژی بسیار پایین می‌آید و باعثمیلیارد‌ها تومان صرفه‌جویی در سوخت می‌شود. تلویزیون باید این مسئله را تبلیغ و حتی به مردم درزگیر مجانی داده شود. به مردم گفته می‌شود صرفه جویی کنید اما راه‌های صحیح صرفه جویی و مصرف سوخت را به مردم اموزش نمی‌دهد.

منصوری در پایان گفت: رفع آلودگی هوا برای بلند مدت و میان مدت فقط یک راه حل دارد و آن هم توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت حمل و نقل ریلی است. که در همه دنیا و شهرهای بزرگی مانند لندن، توکیو و پاریس ا نجام شده است. زمانی این شهر‌ها از ما بیشتر آلودگی داشتند اما اکنون با وجود اینکه خودرو‌ها و جمعیتشان از ما بیشتر است، آلودگی کمتری دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز