خبرگزاری کار ایران

از سوی سازمان حج وزیارت صورت گرفت؛

اعزام زائران به سید محمد و سامرا ممنوع شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۰۵

همه زائران زیر پوشش بیمه درمان قرار می‌گیرند به طوری که هر اتفاقی در عراق بیفتد از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شوند، تا ۱۱۴ میلیون تومان پوشش بیمه عمر دارند و هزینه بیمارستان تا ۱۵ میلیون تومان و هزینه سرپایی تا ۱ میلیون تومان تقبل می‌شود.

ایلنا: سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت از پیش بینی صدور ۴۰۰ هزار روادید برای زائران اربعین خبر داد و همچنین با توجه به ناامن بودن منطقه سامرا از زائران خواست که به این مناطق سفر نکنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، محسن نظافتی، سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت از جدید‌ترین برنامه‌های سازمان حج برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به زائران اربعین خبر داد و گفت: امسال با توجه به تعداد بیشتر زائران، شورای ساماندهی با مسؤولیت سازمان حج و زیارت نسبت به سال گذشته زود‌تر آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه امسال مرز‌ها از ۱۶ آذرماه و ۱۷ روز مانده به اربعین باز شد در حالی که سال گذشته تنها پنج روز مانده به اربعین مرز به روی زائران باز می‌شد، افزود: برای خدمات رسانی بهتر به زائران امسال دستگاه‌ها و نهادهای مختلف همچون نیروی انتظامی، نیروی مرزبانی، پایانه‌ها، راه و ترابری و حمل و نقل، گمرک، کشتیرانی، راه آهن، وزارت کشور، وزارت خارجه و وزارت اطلاعات برای همکاری هرچه بیشتر دعوت شدند.

سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت از پیش بینی صدور ۴۰۰ هزار ویزا برای زائران اربعین خبر داد و اظهار کرد: با توجه به ازدحام جمعیت زائران وظایف هر نهاد و دستگاه به خوبی مشخص و مرز‌ها ساماندهی شد که این امکان با توجه به اینکه هیچ مرزی در هیچ کشوری برای تردد این تعداد طراحی نشده است، بی‌نظیر بود.

خدمات بیمه‌ای و پزشکی در برابر دریافت ۱۵ هزار تومان

وی گفت: گذرنامه زائران که باید توسط نیروی انتظامی کنترل و مهر خروج بخورد به خوبی در حال انجام است، همه زائران زیر پوشش بیمه درمان قرار می‌گیرند به طوری که هر اتفاقی در عراق بیفتد از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شوند، تا ۱۱۴ میلیون تومان پوشش بیمه عمر دارند و هزینه بیمارستان تا ۱۵ میلیون تومان و هزینه سرپایی تا ۱ میلیون تومان تقبل می‌شود.

نظافتی با بیان اینکه در عراق تا سقف ۲۰۰ هزار دینار برای هزینه درمان زائران از سوی نماینده بیمه اختصاص می‌یابد، ابراز کرد: همه زائران زیر پوشش مرکز پزشکی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و درمانشان در عراق رایگان است که همه این خدمات تنها با دریافت ۱۵ هزار تومان که بخشی برای بیمه و بخشی برای درمان مرکز پزشکی هلال احمر اختصاص دارد، انجام می‌شود.

ساماندهی زائران در لیست‌های ۴۰ نفره

وی در ادامه با بیان اینکه زائران عتبات در لیست‌های ۴۰ نفره ساماندهی می‌شوند، گفت: پایانه‌های مرزی عراق درخواست اکید داشتند که زائران انفرادی رد نشوند، بلکه در لیست‌های ۴۰ نفره ساماندهی شوند که این کار به خوبی انجام شده است.

این مقام مسوول در سازمان حج و زیارت با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه و دریافت و توزیع نذورات مردمی، خاطرنشان کرد: خدمه‌ها و عوامل کاروان‌ها به مرز‌ها رفته و مستقر شده‌اند و هر ۲۴ ساعت یکی از عوامل با کاورهای مشخص آنجا حضور پیدا می‌کند.

وی همچنین از احداث۳۰۰ دستگاه چادر، استقرار دو دستگاه بالگرد از طرف هلال احمر، اورژانس و آمبولانس، پزشک و دارو و آتش نشانی در مرز‌ها خبر داد و گفت: مینی بوس‌ها زائران را به صورت رایگان از محل ساماندهی تا مرز انتقال می‌دهند.

نظافتی اعزام آشپز به مرزهای کشور و نصب بخاری‌های صحرایی را از دیگر خدمات سازمان حج و زیارت عنوان و اظهار کرد: روزانه ۶ هزار پرس غذا در هر وعده برای زائران طبخ می‌شود و تاکنون بیش از پنج هزار تخته پتو رایگان بین مردم توزیع شده است.

پرهیز زائران از رفتن به زیارت سیدمحمد و سامرا

وی تصریح کرد: اگرچه گنجایش پذیرش مردم در این پایانه‌ها به اندازه مراجعه آنان نیست، اما خوشبختانه با برخی نارسایی‌ها، امسال نخستین سالی است که با کمک بعثه مقام معظم رهبری خدمت رسانی بهینه‌ای در حال انجام است.

سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج با اشاره به برودت هوا از زائران خواست که لباس گرم به همراه ببرند و به لحاظ حفظ مسائل ایمنی ز رفتن به زیارتگاههایی مانند سیدمحمد و سامرا که مدتی به علت ناامنی ممنوع شده و پوشش امنیتی مناسبی ندارد پرهیز کنند.

نظافتی با بیان اینکه در اماکن مقدسی مانند سیدمحمد و سامرا امکان خدمات رسانی به زائران وجود ندارد، از زائران خواست که دریافت هر گونه غذا، بسته و پوشاک در مسیر پیاده روی از افراد متفرقه به جز از موکب‌ها و تکیه‌های رسمی که در مسیر طراحی شده و مورد اعتماد است پرهیز کنند که احتمال برخی سوء استفاده و تعرض به زائران از این طریق وجود دارد.

ضرورت برنامه ریزی مناسب برای بازگشت زائران

وی همچنین از نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار و از تمامی دستگاه‌هایی که در استانهای مرزی مستقر هستند اعم از راه آهن، سازمان پایانه‌ها و حمل و نقل و ترانزیت شهری و شرکت واحد خواست که به یاری سازمان حج و زیارت بشتابند و برای برگشت زائران برنامه ریزی کنند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائران که از روز ۱۷ آذرماه و به صورت متعادل عازم کربلای معلی شده‌اند، پس از اربعین طی دو تا سه روز به میهن باز می‌گردند، خواستار تشکیل بسیج قوی‌تر برای خدمت رسانی به زائران شد و گفت: اکنون به همراه رییس سازمان حج و زیارت با هدف هماهنگی برای برگشت زائران در حال بازدید از مرز‌ها هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز