خبرگزاری کار ایران

قائم مقام میراثسازمان میراثفرهنگی خبر داد؛

ماهانه ۶۰ میلیون تومان به اوقاف اجاره می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۰۴

ماهانه ۶۰ میلیون تومان به این اوقاف پرداخت می‌کنیم / آزمایشگاه، پایگاه و مرکز آموزش عالی میراث‌فرهنگی احیا می‌شود / ساختمان میراث‌فرهنگی را از فضایی مشابه زندان اوین خارج کردیم / امکان واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد.

ایلنا: قائم مقام میراثسازمان میراثفرهنگی از احیای پایگاه میراثفرهنگی خبر داد و اظهار داشت: در همین راستا پایگاه جدیدی در اطراف آستانه مقدس رضوی ایجاد خواهد شد چراکه بسیاری از بناهای تاریخی وجود دارد که نیاز به مراقبت ویژه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " مهدی حجت " در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران به تبین عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان میراثفرهنگی پرداخت و اظهار کرد: این سازمان ۸ هزار کارمند و ۳ هزار نفر نیروی حفاظتی دارد که پنجاه درصد کارمندان آن تحصیلات زیردیپلم یا دیپلم دارند.

ماهانه ۶۰ میلیون تومان به اوقاف پرداخت می‌کنیم

وی با بیان اینکه ۳۴ هزار ثبت آثار تاریخی داریم که ۱۰ درصد آن‌ها حریم لازم را ندارند؛ تصریح کرد: ما در راستای اجاره ساختمان‌هایی که متعلق به سازمان اوقاف است؛ ماهانه ۶۰ میلیون تومان به این سازمان پرداخت می‌کنیم.

آزمایشگاه میراثفرهنگی احیا می‌شود

قائم‌مقام سازمان میراثدر ادامه صحبت‌های خود درباره تغییراتی در ساختار فیزیکی این سازمان اشاره کرد و افزود: در راستای تغییرات اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدتی را در دستور کار داریم همچنین به دنبال آن هستیم تا آزمایشگاه‌ میراثفرهنگی را که مدت‌هاست از عملکرد خود دور شده است را احیا کنیم تا بتوانیم بزرگ‌ترین آزمایشگاه میراثفرهنگی را در خاورمیانه داشته باشیم با این کار تمامی کشورهای اطراف برای بسیاری از موارد خود به این آزمایشگاه مراجعه خواهند کرد.

حجت با بیان اینکه به دلیل جابجایی‌های متعدد مرکز اسناد سازمان میراثفرهنگی، خسارات زیادی به این اسناد در دولت گذشته وارد شده است؛ اعلام کرد: میزان خسارت مشخص نیست و به زودی این خسارت تخمین و اعلام می‌شود.

فضای ساختمان میراثفرهنگی را از فضایی مشابه زندان اوین خارج کردیم

وی در ادامه نشست از احیای فضای ساختمان میراثفرهنگی و خارج کردن آن از فضایی مشابه زندان اوین خبر داد و گفت: ازجمله اقدامات جاری این سازمان امضای تفاهم‌نامه‌ای میان میراثفرهنگی با وزارتخانه نفت است که در راستای این تفاهم‌نامه این وزارتخانه سرمایه‌گذاری متعددی را در بخش‌های مختلف ازجمله ایجاد موزه نفت، احیای مجدد تخت جمشید، سایت بیستون، پروژه عسلویه و… خواهد داشت. البته روند ایجاد تفاهم‌نامه با سایر وزارتخانه‌ها در حال پیگیری است.

پایگاه‌های جهانی‌ میراثفرهنگی احیا می‌شود

رئیس سازمان میراثفرهنگی همچنین از احیای پایگاه‌های جهانی میراثفرهنگی خبر داد و افزود: در همین راستا پایگاه جدیدی در اطراف آستانه مقدس رضوی ایجاد خواهد شد چراکه بسیاری از بناهای تاریخی وجود دارد که نیاز به مراقبت ویژه دارد.

مرکز آموزش عالی میراثفرهنگی احیا می‌شود

وی از تلاش برای احیای مجدد مرکز آموزش عالی میراثفرهنگی خبر داد و گفت: موافقت‌های قانونی برای احیای مجدد داشتیم در صورت اجازه قانونی سال آینده در رشته ارشد و دکتری دانشجو گرفته می‌شود. این دانشگاه به صورت بین‌المللی در حوزه میراثو گردشگری فعالیت خواهد کرد.

باید برای احیای موزه‌ها فکری کنیم

حجت در ادامه با اشاره به تعطیل شدن موزه ملی ایران و موزه دوران اسلامی؛ از احیای مجدد این دو موزه خبر داد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم اواخر سال آینده شاهد احیای مجموعه باغ شاه به عنوان موزه شاهد باشیم. همچنین موزه بزرگ خراسان که کار ساختمانی آن پایان امسال تمام می‌شود، در طول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

قائم‌مقام سازمان میراثاز تعطیل بودن موزه بزرگ کرمانشاه خبر داد و اعلام کرد: باید فکری برای تمامی موزه‌ها داشته باشیم. همچنین محل استقرار یونسکو را در کاخ سعدآباد فراهم کرده‌ایم در همین راستا خانه کمال الدین بهزاد، مطابق با وصیت این مرحوم که هم‌اکنون به کاربری اداری تبدیل شده است؛ تخلیه و تبدیل به موزه مینیاتور و آموزش این هنر خواهد شد.

امکان واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد

معاون سازمان میراثفرهنگی با تأکید بر اینکه براساس قانون، امکان واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد؛ ادامه داد: اگر هم این کار انجام شده است به دلیل منافع خاص افراد بوده است باید بگویم این اقدامات در شأن فضای موزه‌ها نیست چراکه باید به محیطی فرهنگی تبدیل شود نه محلی برای چلوکباب و فروش چایی. اینکه استخر آن کاخ‌ها اجاره داده شده خلاف قانون است. ما باید علاوه بر حفظ بنای تاریخی کاخ‌ها تلاش کنیم فعالیت فرهنگی در این بخش داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز