خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی خبر داد؛

تصمیم‌گیری برای صدور یا لغو روادید کشورها تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۴۰

دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری برای معرفی جذابیت‌های ایران تا یک‌ماه آینده در کشورهای هدف آغاز می‌شود / در دفترچه تلفنم بیش از هزاران اسم و شماره دارم و بی ارتباط و بی اطلاع از حوزه گردشگری نیستم.

ایلنا: معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، از تشکیل کار گروه مربوط به تسهیلات روادید در حوزه گردشگری با حضور سه وزارت خانه امور خارجه، اطلاعات، کشور و سازمان توسعه و تجارت خبر داد و گفت: ‌ اواخر آذر ماه امسال جلسه تشکیل می شود تا چهار چوبی از این تسهیلات تدوین شود بر این اساس فهرستی از کشورهای هدف برای تسهیل صدور یا لغو روادید یا اتخاذ تصمیم‌هایی برای روان‌سازی سفر گردشگران خارجی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " مرتضی رحمانی موحد " در نخستین نشست خبری خود به عنوان معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی با بیان این که مقام معطم رهبری و رئیس جمهور به مقوله گردشگری تاکید داشتند اظهار کرد: در زیر ساخت‌های مرتبط با فرهنگ گردشگری دچار ضعف هستیم و باید در سرمایه گذاری در این صنعت تلاش کنیم. همچنین تصمیمات غیر کارشناسی موجب موجی از تقاضا در این صنعت شده است که باید سامان‌دهی شود.

وی با بیان این که موجی از پروژه های نیمه تمام در این معاونت وجود دارد تصریح کرد: در این مدت کوتاه هم در معاونت گردشگری ۱۵۰ ملاقات با اصناف و علاقه‌مندان این حوزه داشتم. البته با افزایش موج حضور گردشگران در کشور مواجه هستیم که باید به مدیریت مناسب آن بپردازیم.

رحمانی از کاهش تصدی‌گری در معاونت گردشگری و افزایش رویه تعامل و مشارکت اصناف خبر داد و گفت: در اقدامات کوتاه مدت به دنبال اصلاح ساختار تشکیلات معاونت هستیم که در دو هفته آینده این ساختار نهایی می‌شود. بازبینی کشورهای هدف در حوزه گردشگری تخصصی و یافتن بازارهای مورد هدف نیز در دستور کار است. که بر این اساس بازارهایی در کشورهای همسایه چین و شرق آسیا و امریکای شمالی داشته باشیم.

معاون گردشگری از تهیه‌ی دستورالعمل ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری خبر داد و افزود: این دفاتر برای معرفی جذابیت‌های ایران قبلا هم وجود داشتند و حالا آن را به‌روز کرده‌ایم و تا یک‌ماه آینده این دفاتر با پذیرش متقاضی در کشورهای هدف، کار خود را شروع می‌کنند.

وی همچنین از تشکیل کار گروه مربوط به تسهیلات روادید در حوزه گردشگری خبر دارد و گفت: بر اساس مصوبه دولت این کار گروه متشکل از سه وزارت خانه امور خارجه، اطلاعات، کشور و سازمان توسعه و نجارت تشکیل می شود. اواخر آذر ماه امسال جلسه تشکیل می‌شود تا چهار چوبی از این تسهیلات تدوین شود بر این اساس فهرستی از کشورهای هدف برای تسهیل صدور یا لغو روادید یا اتخاذ تصمیم‌هایی برای روان‌سازی سفر گردشگران خارجی است.

وی درباره سیاست‌گذاری گردشگری نیز گفت ۵ طبقه ارتباطی برای نظام گردشگری طراحی کرده ایم این طبقات که مرتبط به هم هستند با تکالیف قانونی که دارند کمک خواهند کرد تا صنعت گردشگری رونق یابد از این رو در گام نخست نشست های تخصصی با اصناف گردشگری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باید تسهیلات، موجب رونق گردشگری در استانها شود، همچنین در حوزه گردشگری زیارت و طبیعت گردی نیز باید اقدامات موثری انجام شود.

رحمانی همچنین از احیای کمیته مشورتی گردشگری و کانون ملی هماهنگی گردشگری خبر داد و افزود: باید از ظرفیت های کمیته‌های مصوب هیات دولت و شورای عالی میراثفرهنگی و گردشگری که به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود به رونق گردشگری پرداخت. همچنین در بحثاستفاده از فضای مجازی نیز باید با ساماندهی و به روز کردن سایت گردشگری موجب تقویت گردشگر داخلی و خارجی شد.

معاون گردشگری همچنین از تغییر مقررات جامعه گردشگری و بازبینی آئین‌نامه‌ها که بخشی از آنها اصلاح و ابلاغ شده است خبر داد، همچنین به استاندارد سازی حوزه گردشگری؛ تغییر نگرش به بازارهای گردشگری ایران؛ حضور شرکت‌های فراملی و برندهای معتبر گردشگری و ارتقا موقعیت ایران به منظور افزایش تاسیسات و محصولات گردشگری به عنوان اهداف میان مدت این معاونت اشاره کرد.

وی با بیان این که در منابع میراثی رتبه نهم و در منابع طبیعی رتبه پنجم را زمینه گردشگری در دنیا داریم تصریح کرد: با این وجود عملکرد اقتصادی ما در رتبه ۹۸ است که باید آن را ساماندهی کنیم.

رحمانی با بیان این که از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور در توسعه گردشگری خارجی باید بهره جست ادامه داد: ارتقای مشارکت مردمی و افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی در فرآیند رونق گردشگری اهمیت دارد که باید این موارد را تقویت کرد.

معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی با بیان این که در دفترچه تلفنم بیش از هزاران اسم و شماره دارم اعلام کرد که بی ارتباط و بی اطلاع از حوزه گردشگری نیستم و می‌دانم که فضای دیپلماسی و روابط بین المللی چقدر می تواند در رونق گردشگری موثر باشد.

رحمانی با بیان این که در هشت ماهه امسال ۵ / ۳ میلیون نفر به ایران سفر کردند، افزود: این آمار ۲۴% نسبت به سال گذشته رشد داشته است. البته بر اساس اطلاعات حاصله هر خارجی که وارد کشور شود جز این آمار محسوب می شود. اما بر اساس فعالیت بخش خصوصی و اطلاعات آن میزان تقاضای سفر به ایران در ژانویه امسال افزایش خواهد یافت چرا که تقاضای سفر به ایران را شاهد هستیم.

وی در ارتباط با منطقه گردشگری ابو موسی نیز گفت: این منطقه باید در سطح فراتر سازمان میراثفرهنگی هدف‌گذاری شود اما ابوموسی ظرفیت آن را دارد که بتواند به رونق گردشگری ما کمک کند.

معاون گردشگری درباره آمار دقیق گردشگران نیز تاکید کرد باید برآوردها مبتنی بر علم باشد که بتوان آن را تجزیه و تحلیل کرد از این رو نیازمند سیستم آماری متناسب با روش علمی هستیم نه روش فیزیکی و دستی، امیدواریم بتوانیم سیستم هماهنگی را طراحی کنیم که بر اساس آن تمامی سفرهای گردشگران خارجی با هدف ورودشان مشخص شود.

رحمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در تهیه منشور حقوق شهروندی به حوزه گردشگری به عنوان حوزه تفریحی و سرگرمی پرداخته شده است اظهار داشت: این منشور در حد پیش نویس است و قطعاً برای آن نظر خواهی خواهد شد.

وی درباره مناطق گردشگری نیز گفت: در این حوزه با چالش جدی مواجه هستیم که برخی از این مناطق با مشکل حقوقی مواجه هستند اما به دنبال حل آنها هستیم.

رحمانی به سوال خبرنگاری درباره پلیس گردشگری پاسخ صریحی نداد و با طرح سوالی از خبرنگاران که در کدام کشور چنین طرحی در حال اجراست گفت: این طرح باید دقیق بررسی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز