خبرگزاری کار ایران

نجفی در نشست با فعالان صنایع دستی خراسان رضوی خبر داد:

ایجاد دهکده‌های صنایع دستی در سراسرکشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۲۹

این دهکده‌ها می‌توانند با سرمایه گذاری دولت و همچنین فعالان بخش خصوصی برای اشاعه و رشد این صنعت ایجاد شوند.

ایلنا: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نشست پیش از ظهر امروز خود با فعالان صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان رضوی از ایجاد دهکده‌های صنایع دستی در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، " محمدعلی نجفی " با اشاره به فراگیربودن صنایع دستی در خراسان رضوی و درکشور افزود: باید تلاش کنیم تا جایگاهی در شأن صنایع دستی در کشور ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: جای تأسف است که در مقایسه با سالهای قبل از انقلاب بازارهای صنایع دستی خود را از دست داده، میدان را به رقبا واگذار کرده و مردم را از ارتباط فرهنگی و معنوی و روزمره با تولیدات صنایع دستی دور کرده‌ایم.

وی با اشاره به تغییر سلیقه مردم در استفاده از صنایع دستی و جایگزینی صنایع دستی هند و چین به جای آثار ایرانی گفت: متأسفانه در این زمینه فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب انجام نشده و به نیازهای مردم در زمینه تولیدات صنایع دستی توجه نکرده‌ایم، از این رو مردم به سمت استفاده از صنایع دستی کشورهای دیگر و تولیدات صنعتی سوق داده شده‌اند.

وی با تاکید بر تلاش برای تغییر وضع نامطلوب فعلی و برنامه ریزی یرای کسب رونق سابق گفت: باتوجه به فراهم بودن شرایط از نظر ظرفیت و قابلیت و هم چنین بهره‌مندی هنرمندان و فعالان این حوزه از تکنیک و هنر، باید صنایع دستی درخور شأن ملت و فرهنگمان را احیا کنیم.

نجفی به انجام برنامه ریزی‌های مختلف برای تحقق این امر اشاره کرد و گفت: باید ببینیم چگونه می‌توان صنایع‌دستی را به اتوبان اقتصادی کشور متصل و جریان رشد یابنده در این صنعت را ایجاد کرد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: کار صنایع دستی باید اقتصادی تلقی شود و تولیدکنندگان و صنعتگران از نظر اقتصادی تامین شوند.
رییس سازمان میراثفرهنگی با بیان اینکه دولت باید از بعضی جهات از این موضوع حمایت کند، گفت: البته اینکه صنعتی بخواهد با اتکای کامل به دولت جایگاه بیشتری به دست آورد محال است.

وی با اشاره به این موضوع که دولت باید فعالیت‌های تصدی گردی را کنار گذاشته و به سراغ مسائل اصلی حاکمیتی مردم برود گفت: باید روی این مسئله کار کرد، شاید لازم باشد از حضور مشاوران استفاده و طرحی را ارائه کنیم که در چارچوب آن و بر مبنای دورنمای مشخص از نظر زمانی موضوع اقتصاد هنرمندان و صنعتگران قابل دفاع باشد.

نجفی ایجاد ارتباط بین صنایع دستی و گردشگری را راهکار دیگری برای احیا و توسعه صنایع دستی برشمرد و گفت: بعضی از متقاضیان صنایع دستی، گردشگران داخلی و خارجی هستند. در واقع فضای گردشگری گرایش به خرید از محل را ایجاب می‌کند و گردشگرانی که برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد مقدس سفر می‌کنند عمدتاً از خوراکی‌ها به عنوان سوغات سفر خرید می‌کنند این در حالی است که صنایع دستی می‌تواند بخشی از سبد خرید زائران باشد. حتی خریدهای خوراکی می‌تواند در پوشش بسته بندی صنایع دستی ارائه شود. در این صورت می‌توان سلیقه و ذائقه زائران را به خرید صنایع دستی تغییر داد.

معاون رییس جمهور برای ارائه محصولات صنایع دستی به دو رویکرد اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های موجود استفاده کرده و حتی فرا‌تر از آن بر روی ایجاد دهکده‌های صنایع دستی در کشور کار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از این دهکده‌ها باید در مشهد مقدس ایجاد شود گفت: این دهکده‌ها می‌توانند با سرمایه گذاری دولت و همچنین فعالان بخش خصوصی برای اشاعه و رشد این صنعت ایجاد شوند.

نجفی استفاده از فضاهای عمومی و هم چنین پارک‌ها و دانشگاه‌ها را از دیگر راه‌های ارائه و معرفی محصولات صنایع دستی برشمرد و گفت: این مراکز می‌توانند به شکل دائمی یا فصلی برای این منظور در نظر گرفته شده و صنعتگران برای آموزش و فرهنگ سازی و نمایش توانمندی‌های خود از این مراکز استفاده کنند.

نجفی در سفر خود به مشهد مقدس در بدو ورود با تشرف به حرم حضرت ثامن الحجج، بارگاه ملکوتی این امام همام را زیارت و سپس از موزه بزرگ خراسان و نیز مرکز آفرینش‌ها و پژوهش هنرهای سنتی در خانه ملک بازدید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز