خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر مطالعات تهران و مرمت در گفت‌وگو با ایلنا:

برای قضاوت بر عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان میراثفرهنگی زود است

کد خبر : ۱۲۱۴۹۵

من نمی‌دانم بودجه سازمان چقدر بوده و از چه منابعی تامین می‌شود اما سازمان پنج ماه است که حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده است / ما به مدیران معتبر نیاز داریم که وقتی بر سر مسندی می‌آیند از آن مسند اعتبار نگیرند، بلکه به آن اعتبار دهند.

ایلنا: ‌ پژوهشگر مطالعات تهران و مرمت، گفت: ‌برای قضاوت در مورد عملکرد سازمان میراثفرهنگی ۱۰۰ روز زمان کافی نیست بلکه باید به این سازمان فرصت داد چراکه هنوز سازمان درگیر مشکلات اولیه است.

" اسکندر مختاری " در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: سازمان درحال فعالیت است البته به کندی، از این رو نمی‌خواهم با اظهارنظر در این باره خللی بر عملکرد این سازمان که روند کند اما درستی دارد، وارد کنم.

وی درباره انتخاب محمدعلی نجفی در سازمان میراثفرهنگی، گفت: آقای نجفی دارای دید بالا و روشنی هستند که می‌توان برحسب تجربیات گذشته وی گفت که این انتخاب به خوبی انجام شده است چراکه با حضور وی اعتبار از دست رفته سازمان میراثفرهنگی مجدا برمی‌گردد. البته این اعتبار در حال برگشتن است زیرا کسی که مسئولیت این کار را دارد مسائل شخصی ندارد و عالم به این کار است.

پژوهشگر مطالعات تهران و مرمت با تاکید بر اینکه ممکن است این فرد نیز اشتباهی داشته باشد ولی قصد نابود کردن تشکیلات و بالا رفتن از آن را ندارد، درباره انتصابات اخیر در این سازمان نیز اعلام کرد: ‌ من شناخت کاملی از تمامی انتصابات ندارنم اما معاون میراثفرهنگی وی گزینه خوبی است. شاید آقای حجت از نظر من ایراداتی داشته باشد ولی ایرادات ماهوی ندارد و نمی‌خواهد این سازمان از پا بیافتد همچنین معاون صنایع دستی نیز برای این پست صلاحیت لازم را دارد.

مختاری قضاوت بر عملکرد ۱۰۰ روزه این سازمان را زودهنگام خواند و اظهار کرد: باید به این سازمان فرصت داد چرا که هنوز سازمان درگیر مشکلات اولیه است و در خیلی از استان‌ها شاهد آن هستیم که ادارات هنوز جای مناسب ندارند البته این مساله در مورد اداره کل میراثفرهنگی و گردشگری تهران نیز صدق می‌کتد.

وی با بیان اینکه سازمان برای خریداری یا اجاره فضای مناسبی درشان سازمان میراثفرهنگی، اعتباری ندارد، گفت: من نمی‌دانم بودجه سازمان چقدر بوده و از چه منابعی تامین می‌شود اما سازمان پنج ماه است که حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده است.

مختاری در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود و نبود بودجه در سازمان بدین معناست که مدیریت گذشته تمامی بودجه سالانه را هزینه کرده است، افزود: من اطلاعی در این زمینه ندارم اما می‌دانم که سازمان بودجه ندارد.

این کار‌شناس با بیان اینکه بخش‌هایی از این سازمان فعالیت عمرانی دارد اما به دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران در این بخش در پنج ماه گذشته، بسیاری از فعالیت‌ها روند طبیعی خود را طی نکرده‌اند، ادامه داد: البته گویا در بخش عمرانی بودجه در سطح ملی توزیع نشده و از آنجا که وقتی کارگری حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده است کارگاه‌های عمرانی با مشکل مواجه شده‌اند.

پژوهشگر مطالعات تهران و مرمت با بیان اینکه باید به سازمان زمان داد، تاکید کرد: البته شرایط کشور به گونه ایست که ایجاب می‌کند به این سازمان فرصت داد و انتظار نداشت در مدت ۱۰۰ روز انتظارات را برآورده کند چراکه اکثر پروژه‌ها امکانات و اعتبارات می‌خواهند. یادمان باشد کشور در چه شرایطی است و در حال حاضر بحثسازمان میراثفرهنگی نیست بلکه مبحثاصلی کشور است.

وی با اشاره به اولویت‌های پرداختی بودجه در دولت، تصریح کرد: در پروژه‌های عمرانی خیلی از سازمان‌ها و حتی وزارتخانه‌ها بدهکارند برای نمونه هم‌اکنون وزارتخانه‌های نیرو، راه، مسکن و شهرسازی به پیمانکارنشان بدهکارند. در کشور به قدری اولویت‌های پرداختی وجود دارد که سازمان میراثفرهنگی تنها یکی از آن‌ها است و البته می‌توان گفت حاد‌ترین آن‌ها.

مختاری در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم گیری‌های این مدت سازمان در بخش‌های مختلف درست بوده یانه، گفت: من در مقامی نیستم که نمره بدهم چون یک سری چیز‌ها را نمی‌دانم ولی از ۱۰۰ به آن نمره ۷۰ می‌دهم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان دراین مدت اقدام عجولانه‌ای داشته است، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین نقاط مثبت کارنامه ۱۰۰ روزه سازمان این است که در حالی که اشراف کامل نسبت به مدیران نداشته و در مرحله شناخت سازمان است به دروغ قول و وعده وعید بزرگ نداد یا طرح‌هایی به دروغ اعلام نکرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان مدیریت سازمان میراثبه گونه‌ای بوده که کاری نکرده است که اعتبار کاذب برای خود فراهم کند، اظهار کرد: متاسفانه در ریاست قبلی شاهد آن بودیم که از صحبت‌هایی از ایجاد خانه عشایر یا راه اندازی کارناوال عشایر وخانه باستان‌شناسی شد که هیچ اقدام موثری در این بخش صورت نگرفت.

مختاری تاکید کرد: ما به مدیران معتبر نیاز داریم که وقتی بر سر مسندی می‌آیند از آن مسند اعتبار نگیرند، بلکه به آن اعتبار دهند.

پژوهشگر مطالعات تهران و مرمت با بیان اینکه اشکال گذشته این بود که آدم‌هایی می‌آمدند که از مسند اعتبار می‌گرفتند، افزود: در گذشته آدم‌هایی بر سر کار آمدند که از جایگاه میراثفرهنگی اعتبار گرفتند در حالیکه خود معتبر نبودند برای همین برای نشان دادن خودشان دست به اقداماتی زدند برای نمونه سمیناری با عنوان «میراثفرهنگی در گذشته، امروز و آینده» برگزار کردند و تلاش داشتند در مدت زمان ۲ ساعته به این عرصه ورود و موانع را بررسی و به نتیجه نیز برسند.

وی درباره ارائه مشورت به مدیریت سازمان و اینکه آیا این مشورت‌ها خوب و سازنده بود، گفت: ‌ مدیر کنونی سازمان فردی است که اقتضائات سازمان را می‌داند و فردی دقیق و برنامه ریز است. البته مشاوران وی نیز افراد نیک سیرت و آگاه هستند که با میراثفرهنگی عجین شده‌اند.

پژوهشگر مطالعات تهران و مرمت تاکید کرد: میراثفرهنگی در حال حاضر نسبت به نابودی اثری بی‌تفاوت نیست و از کنار این مسایل بی‌تفاوت نیز رد نمی‌شود در برابر نابودی آثار به روی خود نیاورد. برای نمونه معاون میراثفرهنگی در برابر بسیاری از اتفاقات میراثی مردانه ایستاده است و در هیچ شرایط وارد معامله نمی‌شود و این روحیه وی برای حفاظت از آثار فرهنگی قابل تقدیر است چراکه حتی اگر به نتیجه نرسد تا آخر کار مردانه ایستادگی می‌کند.

پژوهشگر مطالعات تهران و مرمت در پایان با بیان اینکه هم‌اکنون دستگاه‌ها و بسیاری از نهاد‌ها نسبت به قضاوت سازمان میراثفرهنگی احتیاط می‌کنند و این سازمان را محترم می‌شمارند، گفت: ما به این احترام در سازمان نیاز داشتیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز