خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراثفرهنگی:

تشکیل شورای بخش خصوصی گردشگری / تهیه سند برای توسعه گردشگری

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۷۰

در مورد دستیابی به چاه نفت نیز باید در گام نخست هزینه‌هایی را انجام داد تا به استخراج نفت رسید. متأسفانه در امور گردشگری میزان سرمایه‌گذاری مادی و فکری به درستی انجام نشده است / ما در بخش گردشگری سلامت چیزی برای رقابت در میان سایر کشورها نداریم.

ایلنا: رئیس سازمان میراثفرهنگی از تشکیل شورای بخش خصوصی متشکل از نمایندگان فعال به منظور حل مشکلات صنعت گردشگری در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " محمدعلی نجفی " در مراسم تودیع و معارفه معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی با بیان اینکه بخش گردشگری یکی از ابربخش‌های این سازمان محسوب می‌شود اظهار کرد: با هماهنگی و برنامه‌ریزی مشترک با همه سازمان‌ها می‌توان امیدوار بود که معاونت گردشگری به جایگاه اصلی خود رسیده تا انتظارات را برآورده سازد.

وی با بیان اینکه برخی گردشگری را چاه نفت می‌دانند تصریح کرد: حتی اگر این دیدگاه درست باشد باید بگویم که در مورد دستیابی به چاه نفت نیز باید در گام نخست هزینه‌هایی را انجام داد تا به استخراج نفت رسید. متأسفانه در امور گردشگری میزان سرمایه‌گذاری مادی و فکری به درستی انجام نشده است و باید این نقصان را جبران کرد تا ضعف‌های گذشته در برنامه کوتاه‌مدت جبران شود. چراکه انتظارات دولت و رئیس‌جمهور فعالان بخش گردشگری و مردم بر این است.

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری با بیان اینکه یکی از نقایص کار من این است که زمان زیادی را صرف ملاقات با همکارانم در بخش گردشگری نکرده‌ام گفت: البته مشاور من در این بخش گزارشی را در حوزه گردشگری تهیه کرده است که بخش‌های از آن مورد تأیید معاون گردشگری سابق یعنی آقای جهانیان نیست.

نجفی با بیان اینکه باید اقدامات مؤثری در حوزه گردشگری انجام شود، از تشکیل شورای بخش خصوصی گردشگری متشکل از نمایندگان فعال این بخش خبر داد و گفت: با تشکیل این شورا می‌توان به مشکلات این حوزه رسیدگی کرد اما از آنجا که تعداد انجمن‌ها و فعالان بخش گردشگری بسیار زیاد است و متأسفانه در میان برخی از آنها نیز اختلاف وجود دارد. انتخاب نماینده از میان آنها برای این شورا مشکل است. اما راهکار عبور از مشکلات دستیابی به این شورای بخش خصوصی در حوزه گردشگری است.

وی با بیان اینکه باید شورای برنامه‌ریزی به منظور ساماندهی اوضاع گردشگری داشته باشیم خاطر نشان کرد: تهیه سند ملی برای توسعه گردشگری یکی از گام‌های اساسی است که با برنامه‌ریزی منسجم در بخش گردشگری با فعالیت بخش خصوصی می‌توان به آن دست یافت.

نجفی با بیان اینکه معاونت گردشگری با پنج اداره کل پاسخگوی نیاز این معاونت نیست تأکید کرد: براساس مطالعات خام از سیستم اداره کل داشتم می‌توانم بگویم که سیستم نامناسب بروکراسی سنتی در این معاونت وجود دارد که باید ساماندهی شود. بر همین راستا باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم پروژه‌هایی را برای معاونت گردشگری در بخش‌های مختلف از جمله طبیعت‌گردی، سلامت و غیره داشته باشیم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در گردشگری می‌توانیم پایه و اساس آن را برنامه‌ریزی کنیم تأکید کرد: بعد از این پایه‌گذاری در حد صفر هست که می‌توان از معاونت گردشگری انتظار بازده اقتصادی و ایجاد اشتغال داشت. برای نمونه ما در بخش گردشگری سلامت چیزی برای رقابت در میان سایر کشورها نداریم.

نجفی با بیان اینکه مطالبی که بر روی سایت‌های گردشگری ما در حوزه سلامت وجود دارد هیچ ارتباطی با حوزه گردشگری سلامت ندارد تصریح کرد: نمی‌خواهم انتقاد کنم اما در شرایط عقب‌مانده باید برای جبران آن در برابر رقبا گامی اساسی برداشت که نخستین آن ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

وی در ادامه با اشاره به پژوهشکده گردشگری گفت: متأسفانه ارتباطی میان این پژوهشکده و معاونت گردشگری وجود ندارد هر آنچه را که این پژوهشکده بدست می‌آورد با آنچه که در مقام برنامه‌های اجرایی دیده می‌شود کاملاً از هم گسیخته است. ما ارتباط اندکی با دانشگاه داریم به طوری که دانشجویان تحصیلکرده در حوزه گردشگری امیدی برای ورود به بازار کار و اشتغال ندارند. این در حالی است که ما صحبت از اخذ مدرک دکتری در دانشگاه‌های خود داریم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در دانشکده گردشگری نیویورک در مقطع لیسانس ۸۵ درصد و در مقطع کارشناسی ارشد ۹۵ درصد از دانش‌آموختگان وارد محیط کار مرتبط با رشته تحصیلی‌شان می‌شوند افزود: جالب است که این دانشگاه با این میزان موفقیت، علاقه‌ای برای برگزاری دوره دکتری ندارد. بهتر است ما نیز به دنبال محتوی و عمق آموزش‌ها باشیم و کاری کنیم که بازار کار و اشتغال برای دانش‌آموختگان این رشته فراهم شود.

نجفی در ادامه با بیان اینکه یک بار در سخنرانی خود اعلام کردم بخش گردشگری کشورمان کم سواد هستند گفت: متأسفانه خیلی‌ها از این صحبت من رنجیدند و آن را توهین تلقی کردند در حالی که منظور من این بود که متوسط سواد کارکنان در بخش گردشگری پایین است و از اطلاعات اندکی در برابر گردشگران و توریست دارند. البته این کم سوادی در خود سازمان نیز وجود دارد.

وی در بخش هتلداری نیز گفت: متأسفانه هتلداری در کشور ما سودده نیست و درآمد کافی ندارد. در دنیا صنعت هتلداری به دلیل وجود برخی از درآمدها که ما در کشورمان به دلایل درست از آن بی‌نصیب هستیم درآمدهای کافی دارند. از این رو لازم است برای رونق صنعت هتلداری امتیازاتی از قبیل ارائه مجوز تراکم تجاری به هتلداران ارائه شود و کمبودات لازم در بخش درآمدزایی جبران شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز