خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیطزیست در جمع خبرنگاران:

مدیریت صحیح منابع آب با رویکرد حفظ حقابه، زاینده‌رود را زنده می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۹۰

اصفهان به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور به لحاظ جمعیتی، فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و معدنی از مشکلات مربوط به خود برخوردار است که یکی از همین مشکلات، آلودگی هواست.

ایلنا: معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست با اشاره به خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی، آن را عاملی مهم در افزایش ریزگرد‌ها با منشا داخلی که موجبات آلودگی هوا را بیش از پیش فراهم کرده است، عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ " معصومه ابتکار " که به منظور بررسی آلودگی هوا؛ زاینده رود و تالاب گاوخونی در سفر یکروزه خود به اصفهان اظهار داشت: اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا، همکاری دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد؛ به همین منظور در کارگروه کاهش آلودگی هوا از تمامی مسوولان استان دعوت به عمل آمده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان و هفت کلانشهر دیگر کشور تصریح کرد: آن‌چه که امروز موجب تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهایی هم‌چون اصفهان شده‌ است، افزایش ریزگرد‌ها با منشاء داخلی است.

ابتکار با بیان این‌که عوامل مختلفی هم‌چون عدم رعایت استانداردهای سوخت و استانداردهای مربوط به خودرو‌ها در افزایش آلودگی هوا موثر هستند، افزود: در حال حاضر خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی، عاملی مهم در افزایش ریزگرد‌ها با منشا داخلی است که موجبات آلودگی هوا را بیش از پیش فراهم کرده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه درگذشته واحدهای صنعتی مشکلات بسیاری را به اقتصاد کشور تحمیل کرده‌اند، گفت: این مانع از انجام تکالیف قانونی سازمان محیط زیست که تضمین کننده سلامت مردم به عنوان حق الناس است، نمی‌شود. اگر چه واحدهای صنعتی اشتغال‌زا هستند ولی حق آسیب رساندن به سلامت مردم را ندارند براین اساس از تمامی بخش‌ها و واحدهای صنعتی انتظار تعامل و همکاری متقابل می‌رود.

افتتاح مرکز پایش آنلاین در محیط زیست اصفهان

رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان این‌که براساس قانون تمامی واحدهای صنعتی برای اعلام میزان آلایندگی خود مکلف به انجام پایش آن لاین هستند، تصریح کرد: مرکز پایش آنلاین محیط زیست اصفهان نیز در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌گردد و بر این اساس فعالیت تمامی واحدهای صنعتی استان را کنترل خواهد کرد.

ابتکار از واحدهای صنعتی خواست که متعهدانه به قوانین زیست محیطی عمل کنند و افزود: واقعیت این است که دیگر امکان رویارویی سازمان محیط زیست با واحدهای صنعتی وجود ندارد و بخش صنعت باید به تعهداتش عمل کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با عنایت ویژه دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهور، بخشی از اشتباهات گذشته اصلاح و جبران گردد که این امر‌ نیازمند مدیریت مردم و همراهی دانشگاهیان، متخصصان و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین همکاری همه دستگاه‌ها از جمله واحدهای صنعتی است.

ابتکار از سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های صنعتی درخواست کرده تا با حرکتی اجتماعی و مردمی برای حفظ محیط زیست استان به میدان آمده و تلاش خود را به کار بندند.

وی ادامه داد: به غیر از طرح جامع کاهش آلودگی‌ هوا، هیچ یک از طرح‌های محیط زیست فوری و ضربتی نبوده و باید با پشتوانه علمی و فراهم کردن زیرساخت‌ها دنبال شوند.

معاون رییس جمهور همچنین حل موضوع آلودگی هوا را نیازمند برنامه ریزی کلان و ملی دانست و ادامه داد: مدیریت ناصحیح این دو، موجب شده تالاب گاوخونی به عنوان یک تالاب بین‌المللی به خشکی برسد و از لحاظ مسائل زیست محیطی عواقب نامناسبی را برای محیط زیست استان به دنبال داشته باشد.

وی با بیان این‌که تالاب گاوخونی در شرایط بحرانی به سر می‌برد، ابراز امیدواری کرد با افزایش بارندگی‌ها و مدیریت صحیح منابع آب با رویکرد حفظ حقابه، زاینده رود و تالاب گاوخونی بار دیگر احیا شود.

ابتکار از مطالعات ویژه سازمان محیط زیست در حوزه تالاب‌های کشور خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر مهم‌ترین مساله تضمین حقابه است؛ یعنی باید برای رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور حقابه دائمی داشته باشیم و این‌گونه نباشد که سد سازی‌ها مانع از این شود که در زیر دست رودخانه‌ای، دشتی و یا تالابی خشک شود.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این‌که موضوع مذکور نیازمند مطالعات جامع است، گفت: در بسیاری از مواقع به این مسائل توجه لازم مبذول نشده و در تصمیم گیری‌ها اشتباهاتی صورت گرفته است.

ابتکار به موضوع واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تغییر در واحدهای نفتی عسلویه موجب شده گازرسانی به واحدهای بزرگی هم‌چون نیروگاه‌ها انجام نشود که همین امر موجبات افزایش آلاینده‌ها را به مراتب بیش از گذشته فراهم کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز