خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفا‌تر سفر و گردشگری استان تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

نشانه‌های رویکرد مثبت مدیریت جدید سازمان گردشگری به این حوزه آشکار شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۸۲

گردشگری یک رویکرد فرهنگی است اما در این رویکرد فرهنگی پتانسیل اقتصادی نیز نهفته است و اگر صرفا به موضوع گردشگری در رویکرد فرهنگی نگاه داشته باشیم از جاذبه‌های اقتصادی آن باز می‌مانیم.

ایلنا: " امیر پویان رفیعی شاد "، مدرس دانشگاه، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفا‌تر سفر و گردشگری استان تهران، مسئول کمیته گردشگری حزب مردم سالاری، مدیر عامل شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری، عضو اصلی شورای حل اختلاف مالیاتی استان تهران(نماینده صنف گردشگری)، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی پشتیبانی انجمن صنفی دفا‌تر سفر و گردشگری استان تهران، محقق و نویسنده حوزه گردشگری و بازرس افتخاری سازمان بازرسی در حوزه گردشگری است.

در حاشیه نمایشگاه هفته گردشگری در برج میلاد تهران فرصتی فراهم شد تا با او درباره حضور آقای نجفی در راس سازمان گردشگری و مسایل مرتبط با صنعت گردشگری گفت‌و‌گویی انجام دهیم. گفت‌و‌گوی ایلنا با آقای رفیعی شاد را می‌خوانید.

هفته گردشگری امسال نسبت به سنوات گذشته تغییراتی ملموس داشته است؟

در ارتباط با تغیرات برگزاری هفته گردشگری در اولین ماههای خدمت رسانی دولت تدبیر و امید باید بگویم که این رویداد در سال جاری به جهت تداخل این ایام با سفر رئیس جمهور محترم و جناب آقای دکتر نجفی به نیویورک یک پیامد دیپلماسی در گردشگری را نیز به همراه داشت و با عنایت به رابطه گردشگری با سیاست خارجی نکات پربار این سفر به اجرای مراسم این هفته که با دقت نظر و فارغ از مسائل حاشیه‌ای که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم یک حس زیباتری را نیز القاء نمود وهمکاران زحمت کش ما با امید، شروع سرآغازی نوین در این هفته این مراسم را دنبال می‌کردند.

رویکرد مسئولان را که در این مدت بیان شده و شاید حتی به آن عمل شده است چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که در مصاحبه‌ها و مقالات قبلی بدان اشاره کردم حضور نجفی در این سازمان موهبتی بود که نصیب فعالان شاغل در حوزه میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گردید و با عنایت به تجارب و وزن سیاسی ایشان قطعا موارد مطروحه از طرف مسئولان این سازمان عملیاتی می‌شود و این مهم بسیار خوشایند است. تشکیل کمیته‌های کاری گوناگون، مذاکره با وزارت امور خارجه، حضور دکتر نجفی تنها چند ساعت بعد از سفر امریکا جهت افتتاح نمایشگاه گردشگری برج میلاد، بازدید از دپارتمان گردشگری و هتلداری دانشگاه نیویورک، پذیرش ملاقات فعالان گردشگری که بنده نیز همراه همکاران انجمن صنفی دفا‌تر سفر و گردشگری استان تهران توفیق زیارت ایشان و ارائه نطرات را داشته‌ام و از همه دلچسب‌تر برگرداندن شیردال به عنوان یک پیشینه ملی در اولین سفر رسمی آن هم از کشور امریکا رویکرد مثبت این سازمان در مدت اندک را گویاست.

اگر بخواهید پیشنهادی به مسئولان در حوزه گردشگری داشته باشید به طور مختصر چیست؟

نظر شخصی بنده این است که گردشگری طبق فرمایشات جناب دکتر نجفی یک رویکرد فرهنگی است اما در این رویکرد فرهنگی پتانسیل اقتصادی نیز نهفته است و اگر صرفا به موضوع گردشگری در رویکرد فرهنگی نگاه داشته باشیم از جاذبه‌های اقتصادی آن باز می‌مانیم. ارزآوری، توازن اقتصادی، ایجاد شغل، توزیع درآمد وتوزیع ثروت جزء لاینفک گردشگری است و در یک کلام پیشنهادم نگاه فرهنگی و اقتصادی به گردشگری است.

در ارتباط با همکارانتان در انجمن صحبت کردید. عملکرد انجمن صنفی دفا‌تر سفر و گردشگری استان تهران در سالهای اخیر چگونه بود و آیا در هفته گردشگری نیز فعالیتی داشته است یا خیر؟

رویکرد این انجمن رویکرد تعاملی با اعضاء بوده و نیز اقدامات مثبتی را هم در جهت ارائه خدمت به همکاران صنفی داشته‌ایم که با تلاش همکارانمان در هیات مدیره و عنایت خداوند این تلاش‌ها نتیجه بخش بوده است. انجمن تهران برای اولین بار در سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه با مراکز آموزش عالی قریب ۷۰ نفر دانشجودر رشته‌های کاردانی و کار‌شناسی خدمات گردشگری با سهمیه اختصاصی پذیرش نمود، جلسات شورای سازش وزارت کار و امور اجتماعی در محل انجمن برگزار می‌گردد با حضور نمایندگان صنفی و کارگری، حضور مستمر نماینده انجمن در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی استان تهران، برگزاری جلسات رسیدگی به شکایات(مسافر و دفا‌تر –دفا‌تر با دفا‌تر)، نشستهای مداوم با مسئولین در سازمان میراثو سازمان هواپیمایی کشوری، جلسات کاری با مدیران ایرلاین‌ها و حتی سفرا کشورهای مختلف نمونه کوچکی از فعالیتهای انجمن در این ۱۵ ماهی است که بنده افتخار عضویت در هیات مدیره آن را دارم.

در ارتباط با هفته گردشگری نیز باید بعرض برسانم همچون گذشته این انجمن بعنوان تنها تشکل صنفی در حوزه استان تهران همیار سازمان‌های ذیربط بوده و همواره نظرات و پیشنهادات انجمن ارائه و در خیلی موارد اجرا نیز شده است بطور مثال زنگ گردشگری در مدارس پیشنهادی بود که در سال گذشته توسط انجمن ارائه گردید و امسال نیز با برگزاری فراخوان مقالات گردشگری بطور مشترک با سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، انجمن دبیر خانگی و هیات ممیزی این مراسم را عهده دار و نهایتا در مراسم تجلیل از فعالان گردشگری استان تهران از بین تعداد کثیر مقالات ارسالی دونفر بعنوان برنده معرفی و لوح یاد بود دریافت کرده‌اند. از دیگر رویکردهای انجمن می‌توان به حضور مستمر اعضای هیات مدیره در تمامی مراسم برگزار شده در این هفته اشاره کرد.

به نظر شما چه تغیراتی در جهت بهبود وضعیت دفا‌تر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در کشور می‌بایست صورت پذیرد؟
بهتر است به این عنوان زیارتی را نیز اضافه کنید، این درست است است که در زمانی تفکیک این دفا‌تر در قالب مجوزهای بند الف(هواپیمایی) بند ب(گردشگری) بند پ(زیارتی) به جهت توسعه این شاخه هابوده است اما در ‌‌نهایت طرح موفقی نبوده است. ما باید بپذیرم حمل و نقل مسافر جزئی از صنعت گردشگری است، سفر‌های زیارتی به اماکن مقدسه گونه‌ای از گردشگری به نام گردشگری زیارتی است و تمام این عناوین در گردشگری خلاصه می‌شود و با تجمیع آن می‌توان به نظارت واحد و مدیریت واحد رسید اتفاقی که در کشورهای دیگر نیز تجربه می‌شود و موفقیت نیز پیامد آن است.

با عنایت به فعالیت در حوزه آموزش گردشگری بعنوان مدرس دانشگاه چه نقاط ضعفی در این بخش مشهود است؟

در ابتدا عدم استفاده صحیح و مطلوب از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مرتبط بعنوان یک معضل مطرح است. عدم بروز رسانی مدیران ارشد، مدیران میانی و پرسنل شاغل در گردشگری(بخش خصوصی)، عدم تطابق عناوین درسی در این بخش با استانداردهای روز هم از دیگر موارد است.

شما بعنوان عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفا‌تر سفر یا حتی بعنوان مدیرعامل یک شرکت گردشگری در چه مواردی در حق دفا‌تر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری کوتاهی صورت می‌گیرد؟

مشکلات دفا‌تر مسافرت هوایی و گردشگری به مسائل مالیاتی، برخورد سلیقه‌ای سرممیزان مالیاتی، عدم تعلق ۵۰ درصد معافیت مالیاتی در بعضی موارد به دفا‌تر، عدم شفافیت در ارتباط با مالیات ارزش افزوده(که در فعل برای دفا‌تر مشکل ساز است)، تعدیل کمیسیون شرکتهای هواپیمایی از ۹ درصد به حتی ۲ درصد و در بعضی موارد ۰ درصد و عدم ورود سازمان هواپیمایی بعنوان سازمان متولی در مورد، موازی کاری سازمانهای نظارتی و ورود سازمانهای غیر مرتبط، عدم دریافت ارز جهت اجرای تعهدات و عدم ارائه تسهیلات بانکی گوشه ایی از دریای بیکران مشکلات صنفی می‌باشد که در بسیاری از موارد انجمن نیز در حال پیگیری و احقاق حقوق صنفی می‌باشد اما مساعدت مسئولان در این موضوع بسیار تاثیر گذار است.

نمایشگاه گردشگری برج میلاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برگزاری این نمایشگاه توسط بخش خصوصی نوید بخش اجرای اصل ۴۴ و تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با خصوصی سازی و همچنین تاکیدات جناب آقای دکتر نجفی درباره واگذاری تصدیگری‌ها به بخش خصوصی در حوزه گردشگری بود و در اجرا و برگزاری مراسم نیز موفق بود و با اقبال عمومی مردم نیز مواجه شد.

و حرف آخر؟
در خاتمه باید بعرض برسانم گردشگری الکوی مناسب امنیت است، امنیت سیاسی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، گردشگری صنعتی است چند وجهی که تاثیر پذیری آن در جامعه انکار ناپذیر است امید است همانطور که رئیس جمهور محترم نیز وعده داده‌اند در این صنعت شاهد شکوفایی و رونق بیش از پیش باشیم و شاهد رشد و شکوفایی کشور سر افرازمان ایران باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز