خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر:

۵۱۰ پزشک و پرستار در خدمت حجاج ایرانی قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۰۴

گرمازدگی به علت نزدیک شدن ایام حج به تابستان و همچنین شیوع کرونا ویروس در شهرهای حاشیه ای عربستان، امسال دو نگرانی اصلی خادمان بهداشت و درمان حج و زیارت است.

ایلنا: ‌ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون ۱۲۰ نفر از مجموع ۵۱۰ پزشک و پرستاری که امسال برای خدمت رسانی به زائران ایرانی در مکه و مدینه مستقر می‌شوند، به عربستان اعزام شده اند.

" سید علی ریاض " در گفت و گو با ایلنا، افزود: ۲۸۰ نفر از این کادر بهداشتی و درمانی، پزشکانی هستند که به صورت شبانه روزی در هتل هایی که زائران ایرانی ساکنند، خدمت می‌دهند.

وی تصریح کرد: برخلاف سالهای قبل که هر پزشک مسئول سلامت زائران کاروان خود بود، امسال پزشکان در مطب‌ها در هتل‌ها مستقر می‌شوند و با توجه به جمعیت زائران ایرانی، در هر هتل یک تا سه مطب شبانه روزی با سه شیفت پزشک و پرستار راه اندازی شده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان در مجلس هفتم به فعالیت شبانه روزی دو بیمارستان ایرانی در مکه و مدینه نیز اشاره کرد و گفت: از زمان اعزام زائران ایرانی به حج تمتع امسال، این دو بیمارستان با بخش‌های متعدد تخصصی، اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و دندانپزشکی شروع به کار کرده اند و هر روز در این مدت حتی بیش از ۱۰۰ زائر، معاینه و ویزیت شده‌اند.

ریاض همچنین گفت: مرکز پزشکی حج و زیارت علاوه بر دو بیمارستان در مکه و مدینه و مطب‌های شبانه روزی در هتل‌ها، سه پایگاه سیار پزشکی نیز در جحفه، شجره و ثلوم در مسیر مکه تا مدینه برقرار کرده و در ایام تشریق نیز در عرفات و منا، درمانگاههای تخصصی دایر می‌کند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمردر ادامه گفت: بنابر اعلام مسئولان عربستان، تاکنون هر سال گروه پزشکی جمهوری اسلامی ایران در بین کشورها، منظم‌ترین و بهترین گروه پزشکی شناخته شده است.

سید علی ریاض افزود: خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت، در ایام حج تمتع از شکل درمانگاهی خارج و در دو بیمارستان و بیش از۲۰مطب و پنج پایگاه در میقات‌ها و مسیر مکه تا مدینه، ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: هر سال به توصیه مسئولان بهداشت و درمان عربستان، گروه‌های پزشکی کشورهای دیگر از گروه پزشکی ایران دیدن و از ما الگوبرداری می‌کنند و ما نیز از درمانگاه‌های آنها دیدن می‌کنیم.

ریاض به برگزاری همایش پزشکی حج در سال گذشته در ایران و ارائه۲۲۰مقاله علمی اشاره کرد و گفت: ریاست دبیرخانه این همایش برعهده جمهوری اسلامی ایران و ایران نخستین کشوری است که دورهmph پزشکی حج(کارشناسی ارشد بهداشت برای پزشکان عمومی) را در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی کرده است و به زودی آن را به مقطع دکتری نیز ارتقا می‌دهد.

گرمازدگی و کرونا ویروس، دو نگرانی بهداشتی حج

نماینده سابق رئیس جمهور در جمعیت هلال احمر گفت: گرمازدگی به علت نزدیک شدن ایام حج به تابستان و همچنین شیوع کرونا ویروس در شهرهای حاشیه ای عربستان، امسال دو نگرانی اصلی خادمان بهداشت و درمان حج و زیارت است.

دکتر سید علی ریاض با بیان این که کرونا ویروس خطر نیست اما موجب نگرانی است ابراز امیدواری کرد؛ این ویروس در ایام تشریق در مکه و مدینه نفوذ نکند اما باید تدابیر لازم برای پیشگیری از آنها در نظر داشته باشیم.

ریاض همچنین با اشاره به شیوع گرمازدگی در بین زائران از آنها خواست تا بر اساس توصیه‌های قبلی به ویژه اگر بیماری زمینه ای همچون فشارخون یا دیابت یا بیماری قلبی دارند، اعمال خود را صبح‌ها تا قبل از ساعت ده انجام دهند و اعمال مستحبی را هم به بعد از ساعت پنج عصر موکول کنند.

وی تاکید کرد: روشن کردن کولر و نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از بازگشت از بیرون به هتل، مناسب نیست و شرایط را برای ابتلا به بیماری‌های عفونی مستعد می‌کند.

رییس مرکز پزشکی حج از زائران خواست تا برای انجام مناسک و اعمال، اضطراب یا عجله نداشته باشند و به خدا توکل کنند زیرا این استرس می‌تواند دستگاه ایمنی بدن آنها را ضعیف کند و آنها را در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار دهد.

وی گفت: خوشبختانه امسال گزارشی از همه گیری بیماری عفونی ای در عربستان منتشر نشده اما رعایت توصیه‌های بهداشتی برای هر زائر ضروری است.

تزریق واکسن آنفلوانزا الزامی نیست

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تنها واکسنی که عربستان آن را برای زائران ضروری کرده، مننژیت است و الزامی برای زدن واکسن آنفلوانزا وجود ندارد.

سید علی ریاض افزود: واکسن مننژیت از ده روز قبل از اعزام به همه زائران تزریق شده و کارتی در اختیار آنها قرار گرفته است که در فرودگاه عربستان مسئولان فرودگاه آن را می‌بینند.

وی گفت: عربستان امسال الزامی برای تزریق واکسن آنفلوانزا به حجاج اعلام نکرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز