خبرگزاری کار ایران

هشدار معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست:

هر گونه تصمیم بدون رعایت ضوابط زیست محیطی وضع دریاچه ارومیه را وخیم‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۷۹

برای نجات دریاچه ارومیه نباید صرفا به تامین آب از راه‌های مختلف اکتفا کرد بلکه باید برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی محدوده دریاچه بویژه شرق دریاچه، اصلاح روش‌های آبیاری و مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی، اقدامی صورت پذیرد تا مانع از نفوذ آب شور دریاچه به سمت دشت‌های اطراف آن شود.

ایلنا: معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داد: هر گونه تصمیمی بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی ممکن است عواقب بدتری برای دریاچه ارومیه به همراه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، " علیرضا رحمتی " با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یکی از اکوسیستم‌های آبی منحصر به فرد و تنوع زیستی و شرایط زیست محیطی خاص بعنوان پارک ملی نیز به ثبت رسیده است، گفت: پایین رفتن سطح آب و خشک شدن تدریجی آن باعثشد تا بعنوان یکی از چالش‌های جدی زیست محیطی منطقه شمالغرب کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن و تبعات بیشتر زیست محیطی بویژه ایجاد ریزگرد در منطقه، مسئولین کشور بویژه رئیس دولت را به فکر چاره جویی بیاندازد، بطوریکه در اولین جلسه هیئت دولت یازدهم، این امر بعنوان یکی از موضوعات اساسی مورد توجه قرار گرفته و وزیر نیرو مامور به تشکیل کارگروه و تعیین راهکارهایی برای نجات دریاچه ارومیه می‌شود و همچنین ریاست جدید سازمان حفاظت محیط زیست نیز در اولین روز کاری بعنوان یکی از دغدغه‌های اصلی زیست محیطی به آن پرداخته و مصمم به نجات آن می‌شود.

علیرضا رحمتی با بیان اینکه در سال‌های گذشته سدهای زیادی بر روی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه احداثشده است، افزود: یکی از عوامل اصلی کم شدن حقابه‌ها در پایین دست و بعضا عدم رسیدن آب به دریاچه بعلت برداشت آب در اطراف رودخانه توسط کشاورزان و یا مورد استفاده برای سایر مصارف صنعتی و شرب در حدفاصل سد و دریاچه ارومیه گردیده است.

معاون دفتر زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در دشت‌های حاشیه دریاچه ارومیه بعلت کمبود آب، کشاورزان به منابع آب زیر زمینی روی آورده و اقدام به حفر چاه بویژه در سمت شرق دریاچه ارومیه کنند.

وی با اعلام اینکه بر اساس گزارشات موجود تعداد ۲۳ هزار حلقه چاه احداثشده که ۱۸ هزار آن غیر مجاز است، گفت: با برداشت بی‌رویه آب و استفاده نادرست از آن بعلت استفاده از روشهای سنتی و غلط در آبیاری موجب تشدید خشک شدن دریاچه ارومیه می‌شود.

معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای نجات دریاچه ارومیه نباید صرفا به تامین آب از راه‌های مختلف اکتفا کرد بلکه باید برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی محدوده دریاچه بویژه شرق دریاچه، اصلاح روش‌های آبیاری و مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی، اقدامی صورت پذیرد تا مانع از نفوذ آب شور دریاچه به سمت دشت‌های اطراف آن شود.

وی ادامه داد: پایین رفتن سطح آب سفره‌های آب زیرزمینی که در چند سال اخیر بعلت احداثچاه‌های غیر مجاز و استفاده بی‌رویه از آن بوقوع پیوسته است، در صورت انتقال آب به دریاچه، بر اثر فشار هیدرواستاتیک به سبب اختلاف ارتفاع بین دو سطح آبی، خطر احتمال نفوذ آب شور به دشت‌های کنار دریاچه وجود داشته و چه بسا پیشروی آن به سمت خشکی، باعثشور شدن خاک و تهدیدی برای کشاورزی منطقه باشد.

رحمتی برای جلوگیری از هر گونه تبعات زیست محیطی احتمالی تاکید کرد: وزارت نیرو برای نجات دریاچه ارومیه و اتخاذ هرگونه سیاست راهبردی، بر اساس ماده ۱۸۴ برنامه پنجم توسعه نسبت به انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی راهبردی مدیریت منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه، اقدام و به شورای عالی حفاظت محیط زیست جهت تصمیم گیری نهایی ارائه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز