خبرگزاری کار ایران

باهنر در پاسخ به تذکر نادران:

دو سقفی بودن بودجه در هیچ‌سالی صورت نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۴۱۴

ما هیچگاه سقف دوم را در هیچ سالی حتی در شرایط جنگی به سقف بودجه کشور اضافه نکردیم، لذا بهتر است اگر درآمدی در ۶ ماهه دوم صورت گرفت آن را به سقف دوم بودجه اضافه نکنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نادران مبنی بر اینکه سقف درآمد‌ها از ۲۱۶ هزار میلیارد تومان به ۲۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، ‌ گفت: دو سقفی بودن بودجه در هیچ‌سالی صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، الیاس نادران در نشست علنی نوبت عصر امروز(سه‌شنبه ۵ اسفند) مجلس شورای اسلامی در تذکری نسبت به بسته شدن بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده کل کشور، افزود: درباره قرائت درآمدهای عمومی کل کشور این تذکر را داشتم؛ ما یک گزارش مکتوبی از کمیسیون داریم که سقف درآمدهای عمومی براساس آن ۲۱۶ هزار میلیارد تومان براساس آن بسته شده است. در صحن علنی نیز تغییرات ۲ هزار میلیاردی نیز در آن صورت گرفته اما حال که این بخش قرائت شده سقف درآمد‌ها از ۲۱۶ هزار میلیارد تومان به ۲۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من از نمایندگان دولت که در مجلس حضور داشتند، ‌ علت چنین تغییراتی را جویا شدم که آن‌ها گفتند تصمیم گرفته شده که اگر ۱۶ هزار میلیارد تومانی که به ‌عنوان سقف دوم درآمدی است، در ۶ ماهه دوم سال محقق شد، می‌توان آن را اکنون به بودجه سال ۹۴ اضافه کرد.

وی تصریح کرد: همچنین این قضیه را از اعضای کمیسیون تلفیق نیز جویا شدم که آن‌ها اعلام کردند این اقدام مصوبه کمیسیون را نداشته است و در مورد آن هیچ بحثو رأی‌گیری صورت نگرفته است؛ ما هیچگاه سقف دوم را در هیچ سالی حتی در شرایط جنگی به سقف بودجه کشور اضافه نکردیم، لذا بهتر است اگر درآمدی در ۶ ماهه دوم صورت گرفت آن را به سقف دوم بودجه اضافه نکنیم.

محمدرضا باهنر رئیس جلسه در پاسخ به تذکر نادران گفت: باید مشخص شود که این بودجه دو سقفی است یا خیر؛ چرا که بودجه دو سقفی در مجلس سابقه نداشته و نمی‌توان گفت که یک سقف بودجه ۲۱۶ هزار میلیاردی و یک سقف بودجه ۲۰ هزار میلیارد ریالی داریم.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز هزینه‌ها را مترتب کرده و به آن اولویت داده بودیم، اما بودجه عمومی دولت دوسقفی نبود، حال از آقای تاجگردون درخواست دارم تا به‌عنوان رئیس کمیسیون تلفیق اظهارات خود را در این باب مطرح کند.

در ادامه غلامرضا تاجگردون در این‌خصوص گفت: این بحثهم در کمیسیون و هم در زمان کلیات بودجه مورد بررسی قرار گرفت؛ نمایندگان نیز سوال داشتند که به چه روش بحثکاهش قیمت نفت در بودجه لحاظ شده است. در پاسخ عنوان شد که ما دو راه بیشتر نداشتیم؛ اول آنکه کل هزینه‌ها را قطع می‌کردیم که امکانپذیر نبود، لذا با بودجه دوسقفی مواجه شدیم که در قوانینمان نیز چنین اقدامی سابقه داشت.

نماینده مردم گچساران در مجلس نهم ادامه داد: امسال این مهم یک تقویت جدی شده که با مکانیزم تخصیص دست دولت را باز نگذاشته‌ایم و با یک تکنیک خاص به وسیله ابلاغ اعتبار عمل کردیم تا دولت با ابلاغ اعتبار این اقدام را انجام دهد.

وی یادآور شد: اینکه چگونه از ۲۱۶ هزار میلیارد تومان به ۲۳۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، باید گفت تذکرات در ابتدای بررسی کلیات اعلام شد که در متن نوشتار ماده واحده یا می‌توان از ۲۱۶ به ۲۳۲ برسیم یا از ۲۳۲ به ۲۱۶ برسیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: این اقدام عاری از هرگونه تخلف بوده و‌‌ همان چیزی است که در کمیسیون مورد بحثقرار گرفته است و حتی مورد رأی‌گیری قرار گرفت.

همچنین باهنر از تاجگردون پرسید که آیا در هزینه‌ها نیز چنین روشی در نظر گرفته شده یا خیر؟ وی پاسخ داد: بله؛ درآمد یعنی منابع و مصارف که ۲۳۵ هزار میلیارد تومان است ریز آن مشخص است و طی سال‌های گذشته نیز بر همین مبنا بوده است.

در ادامه باهنر گفت: در این شرایط هزینه‌ها دسته‌بندی شده و تراز‌ها با درآمد‌ها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز