خبرگزاری کار ایران

نادران در تذکر شفاهی مطرح کرد:

خروج ارز توسط بانک‌مرکزی با افراد خاص / جزئیات محموله‌های چمدانی اسکناس ارزی

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۵۴

اصل موضوع انتقال منابع آزاد شده از محل توافق ژنو به صورت اسکناس درهمی به ایران با وجود نیازهای ارزی کشور در خارج و بالاخص کشور امارات، نیازمند بررسی و فاقد توجیه و منطق اقتصادی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از دریافت گزارش‌هایی درخصوص توقیف برخی محموله‌های چمدانی اسکناس ارزی در فرودگاه تهران خبر داد و بیان کرد که این ارز‌ها از محل توافقنامه ژنو آزاد شده است.

به گزارش ایلنا، الیاس نادران در نشست علنی نوبت عصر روز دوشنبه ۴ اسفندماه مجلس، در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: چندی قبل گزارشی دریافت کردیم که ظرف ماه‌های اخیر، مقادیر قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدانی اسکناس ارزی که عمدتاً درهم بوده‌اند، از مبادی رسمی و با تأیید بانک مرکزی از کشور خارج شده که البته یکی از این محموله‌ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت و منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: گفته می‌شود این ارز‌ها‌‌ همان ارزهای آزاد شده از محل توافق ژنو است٬ لکن آمریکایی‌ها علی رغم تعهد کلی در آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در مرحله اقدام به رسم دیرینه خوی آمریکایی خود از دادن ولو یک دلار به دولت استنکاف نموده و گفته‌اند شما همچنان تحریم دلار هستید و ما فقط می‌توانیم معادل این پول را در یک کشور ثالثو به پول آن کشور به شما تحویل دهیم.

وی ادامه داد: معادل این مبلغ به ارز یکی از کشورهای منطقه تبدیل و تحویل و در همین مرحله اول، نرخ تصویر، هزینه قابل توجهی علیه ما اعمال کرده و به جیب آن کشور واریز شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در مرحله دوم نیز بخشی از این ارز‌ها با پرداخت هزینه تصویری به دلار تبدیل و وارد کشور شده و بخشی دیگر هم به کشور دیگری رفته و مجدداً از آن کشور اعلام شده که چون ایران هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم است٬ لذا فقط می‌تواند این ارز‌ها را به تهران ببرد و حتی حق نگهداری یک درهم را هم در این کشور ندارد.

نادران گفت: ظاهرا بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد مجددا این ارز‌ها را از طریق افرادی خاص از کشور خارج کند و به‌‌ همان کشور اول باز گرداند.

وی در ادامه تذکر شفاهی خود مطرح کرد: در این رابطه چند ملاحظه وجود دارد؛ اصل موضوع انتقال منابع آزاد شده از محل توافق ژنو به صورت اسکناس درهمی به ایران با وجود نیازهای ارزی کشور در خارج و بالاخص کشور امارات، نیازمند بررسی و فاقد توجیه و منطق اقتصادی است و اساسا چرا چنین توافقی صورت گرفت و ما پذیرفتیم که این پول‌ها را به صورت غیر دلاری وارد کشور کنیم تا مجبور باشیم با یک مکانیزم دستی و پرداخت هزینه، به خارج از کشور منتقل کنیم.

نادران افزود: از آنجا که ورود هرگونه اسکناس ارزی به دلیل شرایط تحریم داخل کشور دارای هزینه‌های کلان و قابل توجهی است و با توجه به اینکه درهم نیز اسکناس معتبر و با ارزش و با ثباتی در مقابل سایر ارز‌هاست، حال که وارد کشور شده چه ضرورتی دارد که همین منابع درهمی از کشور خارج شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بار دیگر اثبات شد که آمریکا قابل اعتماد نیست و با توجه به اینکه در مقابل تعهدات مکتوب خود درباره آزادسازی ۷ میلیارد دلار و ماهی ۷۰۰ میلیون دلار از قبل توافقنامه ژنو پایبند نبودند و به دنبال تحقیر ملت ایران هستند، چگونه می‌توان به آنها اطمینان کرد که در توافق بلند مدت به یک توافق کلی و جزئی اکتفا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز