خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون تلفیق در موافقت با کلیات بودجه:

بودجه سال آینده مشکلی در زندگی مردم ایجاد نمی کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۳۵۶

خالص هزینه‌ها اینجور است که ما ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی خط زدیم در صورتی که هیچ وقت خط نمی‌زدیم اما امسال این کار را کردیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۴ با بیان اینکه بودجه سال ۹۴ فشاری به مردم وارد نمی‌کند٬ گفت: در این بودجه ضمن توجه به رفع مشکلات نیازمندان٬ اعتبارات تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح استانی و ملی دیده شده است.

به گزارش ایلنا، غلامرضا تاجگردون در نوبت عصر بررسی جزئیات بودجه سال ۹۴ و در موافقت با آن گفت: مقاوم کردن را باید در عدد نشان داد از آنجایی که سهم نفت در بودجه ۳۷ درصد بود، دولت آن را به ۳۱ درصد کاهش داد و کمیسیون تلفیق صریح و شفاف آن را به ۲۵ درصد کاهش داده است و برداشت ما این است که از شرایط موجود بیشتر از این عدد نمی‌شود کاهش داد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد سهم صندوق توسعه گفت: اولا ما از این صندوق برداشت نکردیم و برداشت از صندوق یا ورودی به صندوق متفاوت است؛ ما دو راه بیشتر نداریم یا ورودی صندوق را ۳۱ درصد کنیم یا در شرایط کنونی به حد ۲۰ درصد قانون برنامه نگه داریم که اگر ۳۱ درصد هم کنیم باید برنامه عمرانی را نصف کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط رکودی کشور ایجاب می‌کند که ما این را در حد ۲۰ درصد نگه داریم، عنوان کرد: ما می‌خواهیم طرح‌های عمرانی نصف نشود از این رو این سهم باید کاهش پیدا کند که کمیسیون تلفیق هم تا ۲۰ درصد کاهش داد و ما این عدد را معقول می‌دانیم تا طرح‌های عمرانی تعطیل نشود.

تاجگردون ادامه داد: برخی دوستان گفتند ما در این فرایند هزینه‌ها را زیاد کرده‌ایم، اولا این نخستین سال است که طی این سال‌ها اعلام کردیم سقف تخصیص اعتبار عمرانی کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان نشود یعنی اینکه مطمئن باشیم ۸۰ درصد پول نفت در کار عمرانی می‌رود و این کاری بود که از برنامه سوم می‌خواستیم انجام دهیم و نمی‌شد و این گام امسال برداشته شد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ اضافه کرد: برخی گفتند هزینه تراشی شده است، خالص هزینه‌ها اینجور است که ما ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی خط زدیم در صورتی که هیچ وقت خط نمی‌زدیم اما امسال این کار را کردیم.

وی افزود: ۸۵۰ میلیارد تومان به بنیه دفاعی، ۶۵۰ میلیارد تومان به پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش و غیره، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به حوزه فرهنگ دینی، ۲۵۰ میلیارد برای دیجیتال کردن صداوسیما و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرانه آموزش و پرورش و آموزش عالی اختصاص دادیم همچنین برای جهیزیه بهزیستی و کمیته امداد و اشتغال افراد تحت پوشش بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اضافه کردیم حال بگویید کدام زائد است که خط بزنیم ما این‌ها را به نیاز جامعه اضافه کردیم نه به سازمان‌های دولتی.

تاجگردون ادامه داد: جامعه ما ظرفیت تورم ندارد و نمی‌توانیم قیمت بنزین ۷۰۰ تومانی را در این شرایط تورمی تا ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ تومان افزایش دهیم؛ من این پیشنهاد را در کمیسیون تلفیق دادم ولی نمایندگان می‌فه‌مند که باید فکر مردم باشند و نمی‌توانیم در حال حاضر افزایش قیمتداشته باشیم لذا باید شرایط حال مردم را لحاظ کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون تلفیق نپذیرفت قیمت فوب خلیج فارس افزایش پیدا کند، گفت: ما به این خاطر ما نپذیرفتیم که نمی‌توانیم از جیب مردم بگیریم و خرج جاری کنیم؛ چند سال است این کار صورت می‌گیرد و می‌گوییم ۱۳ تومان به قیمت گاز اضافه کنیم که این مبلغ را صرف توسعه گاز روستایی می‌کنیم یعنی به دولت گفته‌ایم از مشترکان پرمصرف بگیرد همچنین قیمت ۳ تومان آب و برق را بگیرد و صرف توسعه سیستم برق و آب روستایی شود و این عین عدالت است که در رفتار عمل کردیم.

وی افزود: حتی در چند مورد که بنا به اتفاقی در کمیسیون تلفیق تصویب شد ما شب آخر برگرداندیم که فشار از مردم کم شود چرا که این بودجه فشار بر مردم را ندارد و نگذاشتیم و دولت هم تمایل نداشت این اتفاق بیفتد.

تاجگردون در ادامه در خصوص کمک بودجه به قسمت‌ها و بخش‌های مختلف اذعان کرد: به صراحت می‌گویم جداول می‌آید می‌بینید، در جداول کمیسیون تلفیق هیچ تبعیضی نمی‌بینید و نمی‌بینید که نظر تاجگردون رئیس کمیسیون یا فرد دیگری نافذ بر تغییرات جداول باشد لذا تخصیص بودجه آلوده به نظر شخصی من نیست.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس نهم ادامه داد: هر نماینده‌ای نفوذ دارد طرح ۲۱۵ آن تصویب می‌شود و در جدول ۱۹ و ۲۰ قرار می‌گیرد؛ چند نفر مراجعه کردند می‌گویند طرح ۲۱۵ دارم اما اسمم نیست که ما تصویب کردیم هرکسی که ۲۱۵ را گرفته و نیاز بازنگری نداشته باشد در جدول ۲۰ بیاید که اگر دولت پول داشت همانطور که من را می‌بیند او را نیز ببیند.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۱۸۰ که مد نظر نمایندگان بود، یادآور شد: اولا قانونی که به عنوان دو فوریت تصویب کردید در بحثتلفیق عمل کردیم و دو درصد را به سه درصد افزایش دادیم؛ دولت به هر دلیلی تشخیص داده بود که ۷۰ درصد از این پول سهم پروژه‌های ملی شود و ۳۰ درصد هم سهم استانی شود که بحثمفصلی صورت گرفت و در کمیسیون تلفیق تصویب کردیم ۶۰ درصد استانی شود و ۴۰ درصد هم ملی شود یعنی ما در استان‌ها سهم اعتباراتمان افزایش پیدا کند.

تاجگردون ادامه داد: نکته بعد اینکه برخی نمایندگان گفتند من طرح ملی ندارم آیا اگر طرح ملی نداشته باشم نباید پول گیرم بیاید، پاسخ مثبت است، سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکلف است سهم شهرستان را سرجمع رعایت کند اگر سهم من از اعتبارات ملی صفر است، سهم استانی من را بیشتر کند و برعکس؛ این موضوع رفع تبعیض است و توازن منطقی در مناطق محروم کشور به وجود می‌آورد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ افزود: پول‌هایی که در طرح‌های عمرانی گذاشتیم هیچ خاصه کاری در پروژه‌ها نبوده است و تمام مسائلی که مشخص است را گذاشتیم و ردیف مناسب تری قرار دادیم و ۴۰۰ میلیارد تومان به راه روستایی کمک کردیم همچنین آب روستایی هم ۵۰۰ میلیون دلار تصویب شد که امیدواریم شورای نگهبان هم بپذیرد. بهسازی روستا‌ها و عمران روستایی ۳۵۰ میلیارد تومان کمک شد، قیر راه روستایی و بهسازی روستا‌ها، بیمارستان‌های نیمه تمام کشور، ۱ درصد ارزش افزوده را الزام داشتیم که در بحثتکمیل بیمارستان‌ها باشد که در ‌‌نهایت ۲۵۰ میلیارد تومان شد.

وی ادامه داد: برای راهداری و راه آهن، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تصویب کردیم و نصف نصف در دو ردیف قرار دادیم یعنی در حوزه راهداری علاوه بر بند شین که حوادثمی‌گیرد ۶۵۰ میلیارد تومان برای عملیات راهداری، رفع نقاط حادثه خیز و مشکلاتی که همه ما با آن برخورد می‌کنیم یک جا گذاشته شده است.

تاجگردون تصریح کرد: در بحثتوسعه کشاورزی روستا، پیشنهادی را مطرح کردند که نشد بگذاریم در بحثحمایت از تولید اما آن را آغاز کردیم و گفتیم به شرطی که بانکی یا صندوق دولتی و غیر دولتی آمد دو برابر پول ما گذاشت، آن را برای توسعه اشتغال روستایی هزینه کنیم و نرخ سود آن هم حداکثر ۱۰ درصد باشد که هم نرخ سود کاهش پیدا کرده و هم اشتغال افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۱۶ هزار میلیارد رقم بودجه را خواستند کم کنند، در صفحه اول نوشته شده وقتی که می‌خواهید عدد را کم کنید، این در حالی است که سه جا دولت حق ندارد رقم بودجه را کم کند یکی بودجه عمرانی استان هاست دوم ماده ۱۸۰ است سوم ۲ درصد نفت و گاز است لذا ۱۶ هزار میلیارد تومان را اگر می‌خواهند کم کنند نباید فشار به مناطق توسعه نیافته و روستا‌ها بیاید.

تاجگردون در پایان با بیان اینکه در جلسات تلفیق سعی کردیم کار را جلو ببریم، خاطرنشان کرد: برخی خواستند سهم صندوق را ۳۱ درصد کنیم که نمی‌شود، ۳۲ درصد هم نمی‌شود یعنی می‌شود گذاشت اما از آن طرف باید سهم عمرانی را کم کنیم و کاهش اعتبارات عمرانی بدهیم، از طرفی خواستند قیمت را فوب کنند اما نمی‌توانیم در حالی که خوب است اما نمی‌شود و سهم توسعه ملی را نمی‌توانیم کم کنیم؛ خواهش می‌کنم به کلیات بودجه فارغ از هر نگاهی که به آن دارید رأی دهید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز