خبرگزاری کار ایران

جلالی در نشست مهید مقدمات برگزاری انتخابات الکترونیک در استان تهران:

پیاده‌سازی انتخابات الکترونیکی موجب افزایش اعتماد عمومی مردم خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۳۷۶

رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه ملی می‌توانند در امر انتخابات الکترونیکی و مزایای آن اعتمادسازی کنند و فرهنگ آن را در بین مردم ترویج دهند چراکه این کار در نهایت به نفع کشور خواهد بود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اساس کار انتخابات الکترونیکی را امری لازم و یک تکلیف قانونی دانست و گفت: انتخابات الکترونیکی حجم عمد‌ه‌ای از هزینه‌های نیروهای اجرایی انتخابات را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایلنا، چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های «تمهید مقدمات برگزاری انتخابات الکترونیک در استان تهران»، با حضور کاظم جلالی رییس و جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در محل این مرکز برگزار شد.

جلالی در این نشست که با حضور اعضای کمیته راهبردی انتخابات استان تهران برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران با مجاهدت‌های بسیار، تقدیم شهدای گرانقدر و ایستادگی ملت در طول ۳۶ سال، امروز به بالندگی و بلوغ رسیده است و جهت حفظ و پاسداشت این ایثارگری‌ها وظیفه سنگینی بر دوش ما نهاده شده است.

وی با اشاره به روند استقرار دموکراسی در ایران پس از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: از همان روزهای نخست انقلاب حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات نشان داد انقلاب اسلامی نسخه‌ای جدید از دموکراسی و مردم‌سالاری با رویکرد دینی را در جهان ارائه کرد که مردم با اعتماد به مسئولان، حضوری حداکثری را در صحنه انتخابات رقم می‌زنند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات‌های برگزار شده پس از انقلاب اسلامی، بیانگر اعتلا و جایگاه ارزشمند مردم‌سالاری دینی در کشور است که باید این افتخار را با بهبود کارکردهای انتخاباتی، پاس بداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای همواره نگهبان ویژه انتخابات و روند سالم اجرای مردم‌سالاری دینی بوده‌اند و این منش ایشان باید در تمام ارکان و اجزای نهادهای مرتبط با انتخابات در کشور نهادینه شود.

وی افزود: با پیشرفت تکنولوژی باید زمینه ارائه خدمات انتخاباتی مطلوب‌تری نیز به وجود آید تا روند انتخابات بهبود یابد و اعتماد مردمی به برگزار کنندگان آن افزایش پیدا کند.

جلالی یادآور شد: آنچه که در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان و شوراهای اسلامی شهروروستا حائز اهمیت است، برگزاری انتخابات با چارچوب‌های استاندارد و ارائه شفاف نتایج به مردم است.

وی ادامه داد: انتخابات ریاست‌جمهوری در سطح ملی و انتخابات مجلس در سطح حوزه‌های انتخابیه از حساسیت‌های بالایی برخوردار است؛ لذا باید تلاش شود تا سازوکارهایی برای برگزاری انتخاباتی شفاف و دقیق اجرایی شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی جزء تکالیف قانونی است گفت: ارتقاء شفافیت در انتخابات و الکترونیکی کردن آن جزء وظایفی است که مجلس بر عهده دولت گذاشته است و حال باید تشکر کرد که دولت پیش آمده و برای این کار که اجرای قانون است ابراز آمادگی نموده است.

وی یکی از مزایای الکترونیکی شدن انتخابات را کاهش هزینه‌های مادی آن دانست و تاکید کرد: انتخابات الکترونیکی حجم عمده‌ای از هزینه‌های نیروهای اجرایی انتخابات را کاهش می‌دهد که البته باید تلاش شود تا هزینه‌ها بیشتر کاهش پیدا کند.

جلالی تصریح کرد: باید انتخابات الکترونیکی به گونه‌ای در سطح جامعه بیان و آموزش داده شود که مردم به این سیستم اعتماد پیدا کنند؛ چرا که در این صورت اگر مردم به طور ملموس نتایج را مشاهده کنند برخی هزینه‌های اجتماعی پس از انتخابات از بین خواهد رفت.

وی افزود: دشمن تلاش دارد تا با بازی‌های سیاسی در هر دوره از انتخابات از حضور و مشارکت حداکثری مردم سوءاستفاده کند که باید تلاش کنیم تا با تعیین سازوکارهای مناسب این حربه‌ها و نقشه‌ها بدون نتیجه باقی بماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تاکید کرد: رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه ملی می‌توانند در امر انتخابات الکترونیکی و مزایای آن اعتمادسازی کنند و فرهنگ آن را در بین مردم ترویج دهند چراکه این کار در نهایت به نفع کشور خواهد بود.

وی توضیح داد: پیاده‌سازی انتخابات الکترونیکی و تامین منابع مورد نیاز آن، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است؛ چرا که از این طریق اعتماد عمومی افزایش پیدا می‌کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: اساس کار انتخابات الکترونیکی امری لازم و ضروری است چراکه یک تکلیف قانونی است و همه باید در امر تحقق آن تلاش کنیم.

شهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران در این نشست با اشاره به اهمیت الکترونیکی کردن انتخابات، گفت: کمیته راهبردی انتخابات استان تهران از مدت‌ها پیش تلاش خود را برای الکترونیکی کردن انتخابات به کار گرفته است و راهکارهای مناسبی جهت این امر پیدا کرده است.

وی افزود: صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرای انتخابات از مزایای الکترونیکی نمودن انتخابات است.

معاون سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه علاقمندی نسبت به الکترونیکی کردن انتخابات وجود دارد، تصریح کرد: کشورهای مختلفی در دنیا تجربه الکترونیکی کردن انتخابات را داشته‌اند و در این امر موفق نیز بوده‌اند.

امیر شجاعان رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور، در این نشست در تشریح مفاهیم انتخابات رایانه‌ای، گفت: با انتخابات رایانه‌ای می‌توان فرایند‌های روزهای قبل از انتخابات، روز انتخابات و روزهای پس از آن را انجام داد.

وی با بیان اینکه انتخابات الکترونیک در انتخابات دوره نهم مجلس انجام گرفت، تصریح کرد: الکترونیکی کردن انتخابات فرایند شمارش آرا را حذف می‌کند که این به سرعت کار و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور، تاکید کرد: دستگاهی که برای انتخابات الکترونیک در ایران ساخته شده است به صورت کاملا بومی بوده و از سیستم عاملی داخلی بومی نیز بهره می‌برد که استفاده از آن مزایای فراوانی را به همراه دارد.

محمدرضا یوسفی مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری تهران در این نشست گفت: استان تهران با به جمعیت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری تهران تنها یک درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده است که همچنین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کارگر، یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر دانش‌آموز و ۷۶۰ هزار نفر دانشجو، ۴۲ هزار هیات علمی، ۱۸ هزار واحدی اسمی و ۹۰ هزار واحد ثبت نشده در این استان وجود دارد که باعثشده است تا برنامه‌ریزی برای استان تهران سخت باشد.

وی افزود: با وجود جمعیت بالا و وسعت کم استان تهران، این استان موفق شده است تا در تولید شیر و برداشت گندم از آب شد رتبه نخست کشور را در اختیار داشته باشد.

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری تهران تصریح کرد: برخی نگاه‌ها به استان تهران به شکل استانی برخوردار است که باعثشده است در بحثتسهیلات و تملک دارایی این استان در رتبه سی‌ام قرار بگیرد در حالیکه ۵۶ درصد مالیات کشور در استان تهران اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: با انتخاباتی کردن انتخابات تلاش خواهیم کرد تا از ۲۴ مورد از فرایندهای ۲۵ گانه انتخابات، الکترونیکی شود.

یوسفی تاکید کرد: الکترونیکی کردن انتخابات موضوعی است که در کمیته راهبردی انتخابات مطرح است و با این کار می‌توان هزینه‌های مادی و برخی اختلافات را به حداقل رساند.

دکتر مهدی فقیهی مدیر دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص اهمیت الکترونیکی کردن انتخابات، گفت: این مرکز نیز از سال ۸۶ در گزارش‌های مختلفی که تهیه نموده بر لزوم الکترونیکی شدن انتخابات تاکید کرده است.

وی افزود: آموزش عمومی و تخصصی انتخابات الکترونیکی امر مهمی است که باید در جامعه پیاده سازی شود تا اعتمادسازی به این روش ایجاد و مشارکت مردمی در انتخابات افزایش یابد.

شایان ذکر است در پایان این نشست دستگاه انتخابات الکترونیکی مورد آزمایش عملی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه که با حضور معاونان و نمایندگان استانداری و فرمانداری تهران و سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد، مقرر گردید تا گزارش‌هایی در خصوص سازوکار انتخابات الکترونیکی تهیه و پس از تدوین به مسئولان و مقامات ارشد کشور تقدیم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز