خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سوال قاضی‌پور:

۹۹ درصد از منابع وزارتخانه صرف پرداخت حقوق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۴۱۲

نسبت به مطالبات فرهنگیان خودمان مدعی هستیم. آموزش و پرورش انتظاری که از دولت و مجلس دارد این است که نسبت به فرهنگیان اقدامات لازم را انجام دهد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در میان همه عوامل موثر در آموزش و پرورش نیروی انسانی و به ویژه معلمان اصلی‌ترین عامل در پیشبرد این نظام و دستیابی به اهداف آن هستند. تا فرهنگیان و معلمان دلسوز و متعهد که همواره با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند رفتار، کلام و منش آن‌ها در مقابل دانش‌آموزان کوچک‌ترین خدشه‌ای را در ایفای وظایف خطیرشان ایفا نکنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، وزیر آموزش و پرورش امروز در صحن علنی مجلس٬ برای پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور ضمن تشکر از سوال این نماینده گفت: برای من و وزارت آموزش و پرورش فرصت خوبی بود که آقای قاضی‌پور با سوالشان فراهم کردند تا در خصوص اولویت استخدام معلمان پیش‌دبستانی و فرآیند طی شده مطالبی را به استحضار نمایندگان برسانند.

علی‌اصغر فانی ادامه داد: همگان می‌دانیم مجلس در راس امور است و حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری همه را به اجرای قانون دعوت نمودند و در پیروی از همین رهنمود رئیس جمهور محترم نیز بر تشکیل کابینیه به کرات و در مناسبت‌های مختلف اعضای هیات دولت را به اجرای دقیق قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی موظف کردند.

وی افزود: در میان همه عوامل موثر در آموزش و پرورش نیروی انسانی و به ویژه معلمان اصلیترین عامل در پیش‌برد این نظام و دستیابی به اهداف آن هستند. تا فرهنگیان و معلمان دلسوز و متعهد که همواره با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند رفتار، کلام و منش آن‌ها در مقابل دانش‌آموزان کوچک‌ترین خدشه‌ای را در ایفای وظایف خطیرشان ایفا نکنند همواره نه از کمبود امکانات و حق‌الزحمه بلکه از تبعیض که شکوه بودند و اعتبارات آموزش و پرورش هیچ‌گاه نتوانسته است آنگونه که باید در جبران زحمات آنها برآید.

فانی اذعان داشت: از طرفی اختلال در ساختار بودجه آموزش و پرورش هرگونه امکان سهم پرسنل آموزش و پرورش را سلب کرده است همه شما نمایندگان محترم استحضار دارید که درصد سهم پرسنلی از کل بودجه آموزش و پرورش به ویژه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و به عدد ۹۹درصد نزدیک شده است. ۹۹درصد آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود. ما در وزارت آموزش و پرورش فقط یک درصد آن را در حوزه مدیریت داریم.

وزیر دولت روحانی بیان کرد: به عبارتی آموزش و پرورش می‌تواند صرفاً معادل یک درصد اعتبارات خود را برای اجرای فعالیت‌های آموزش و پرورش هزینه کند. سایر فعالیت‌ها اعم از سرانه مدارس، هزینه سرانه شبانه‌روزی‌ها، پول آب، برق، گاز، هزینه‌های جاری مدارس و ادارات، اجرای سند تحول و همه فعالیت‌های کیفیت‌بخشی با یک درصد بودجه آموزش و پرورش اجرا می‌شود. براساس آمار رسمی وزارت آموزش تعداد کارکنان شاغل در چند سال اخیر یعنی از سال ۸۸ تا ۹۲ بالغ بر ۱۲۰هزار نفر افزایش داشته.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دولت قبل در فاصله ۸۸ تا ۹۲،۱۲۰هزار نفر به پرسنل آموزش و پرورش اضافه شده‌اند و این در حالی است که تعداد دانش‌آموزان طی این سال‌ها با سیر نزولی مواجه بوده است. تاکید می‌کنم افزایش نیروی انسانی بدون افزایش بودجه باعثتشدید اختلال در ساختار بودجه شده و در نتیجه خدمات رفاهی و بهبود معیشت فرهنگی آن را مورد تهدید جدی قرار داده است. من از آقای دکتر حسینی‌نقوی تشکر می‌کنم بابت مطالبی که گفتند و حساسیت ایشان و فراکسیون فرهنگی آن و مجلس محترم را نسبت به وضعیت معیشتی فرهنگی آن را اشاره داشتند.

فانی گفت: هرچه نیروهای آموزش و پرورش افزایش پیدا کنند خدمات ما نسبت به فرهنگیان یقیناً کاهش پیدا خواهد کرد. بر این اساس سازماندهی نیروی انسانی موجود سازمان نیابد و ساختار بودجه اصلاح نشود ورود هرگونه نیروی جدید امکان تضعیف شرایط رفاهی و معیشتی را از آن‌ها می‌گیرد.

فانی بیان داشت: مجلس محترم بنا به شرایطی که ناخواسته ایجاد شده بود و عده‌ای از جوانان عزیز مدتی از عمر خود را به تدریج در مراکز پیش‌دانشگاهی گذراندند و توقع استخدام در آموزش و پرورش را داشتند در تاریخ ۱۹/۷ / ۹۱ قانونی را به تصویب رساند که آموزش و پرورش ظرف ۲ سال با رعایت بند ج ماده ۲۴ قانون مدیریت، خدمات کشوری و ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه با برگزاری آزمون مربیان پیش‌دبستانی را در اولویت استخدام قرار داد.

وی افزود: آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانست و مقدمات کار را فراهم و پیش‌نویس مراحل مربوط را تنظیم و آماده کرد و حتی تاریخ برگزاری آزمون را در بخش‌نامه مشخص نمود که پیش‌نویس آن‌‌ همان زمان به حضور نماینده محترم سوال‌کننده نیز تقدیم داشتیم. همزمان با آماده‌سازی فرآیند اجرای کار مرکز سنجش آموزش و پرورش با توجه به تجربیات قبلی آماده شد تا نسبت به تعیین منابع و سرفصل‌های آزمون اقدام نمایند.

وزیر دولت یازدهم اظهار کرد: از آنجا که بر اجرای تبصره یک ماده ۵۱ قانون که مقرر می‌دارد اخذ هرگونه ردیف استخدامی بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و تصویب شورای توسعه خواهد بود مقدمات اخذ ردیف استخدامی فراهم شد و بعد در تاریخ ۷/۲ / ۹۳ موضوع به سازمان مذکور منعکس شد و درخواست ردیف استخدامی برای استخدام مربیان پیش‌دبستانی کردیم و مطابق آن جلساتی با سازمان مذکور برگزار کردیم لکن سازمان مذکور، آموزش و پرورش مجاز به اخذ ردیف استخدامی جدید ندانست و استدلال کرد که چون قانون‌گذار در تبصره ۹ قانون الحاقی به قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی بند ج ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری این را الزامی دانسته و بنده مذکور مقرر دانسته اختصاص ردیف استخدامی و اجرایی حداقل معادل یک‌سوم حقوق کارمندانی است که از خدمت اجرایی خارج می‌شوند و از آنجا که آموزش و پرورش در سال‌های ۹۰ و ۹۱ با جذب ۷۶ هزار نفر از نیروهای شرکتی و تبدیل آن‌ها به استخدام قراردادی و پیمانی و اجرای طرح مهرآفرین دولت قبل استخدام نموده است بنابراین بیش از تعداد نیروهای خروجی و سهمیه خود تقبل کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان مدیریت آموزش و پرورش را مجاز به استخدام نیروی جدید ندانسته و تخصیص ردیف‌های استخدامی را منوط به نیروهای بازنشسته کرده است. لاکن آموزش و پرورش اولویت استخدام معلمان پیش‌دبستانی را کماکان در دستور کار داشته و مسئله را منتفی نمی‌داند و با توجه به حساسیت و اصرار مجلس محترم و ضرورت احترام به نظرات نمایندگان مردم، وزارت آموزش و پرورش به نوعی در جستجوی راهی است برای پاسخگویی خدمات و زحمات معلمان بوده است. آخرین اقدام در این خصوص مکاتبه‌ای است که با سازمان مدیریت به عمل آمده تا با اجرایی کردن ماده ۲۸ اساسنامه فرهنگیان نیروی انسانی مورد نیاز با اولویت نیروهای پیش‌دبستانی پس از طی یک دوره به استخدام درآورد. این را هم می‌خواهم بگویم که پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این است که با این درخواست آموزش و پرورش سازمان مدیریت موافقت کرده است و به زودی الحاقیه‌ای به ما داده خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سوال دیگر آقای قاضی‌پور در مورد فرهنگیان گفت: ما هم نسبت به مطالبات فرهنگیان خودمان مدعی هستیم. آموزش و پرورش انتظاری که از دولت و مجلس دارد این است که نسبت به فرهنگیان اقدامات لازم را انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز