خبرگزاری کار ایران

نایب‌رئیس مجلس در ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت:

بودجه شرکتهای دولتی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۳۹۰

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: از امروز باید اراده کنیم رابطه بودجه سالانه کشور را در نگارش و اعداد و ارقام بودجه با درآمدهای حاصل از فروش نفت قطع کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت که عصر امروز(چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه) در پژوهشکده وزارت نفت برگزار شد، با بیان اینکه یکی از واقعیت‌های سده‌های اخیر کشور مصیبت ثروت‌های بادآورده و یا مصیبت نفت است، گفت: متاسفانه بسیاری از دولت‌ها از این سرمایه بزرگ به نحو شایسته استفاده نکرده و آن را تبدیل به بلای جانکاهی کرده‌اند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، نخستین تجربه بشر از این ثروت‌های بادآورده را تجربه پرتغال و اسپانیا عنوان کرد و گفت: در ادامه با کشف قاره آمریکا سیل شمش‌های طلا به این کشورها روانه شد و آنها را در آستانه فقر قرار داد و رکود و فقری که به این دو کشور تحمیل شد، ‌ دستاورد ثروت‌های هنگفتی بود که در اوایل قره ۱۷ این کشورها آنها را در اختیار گرفتند و همین ثروت ریشه فقر آنها شد.

وی افزود: این حادثه بعداً هم تکرار شد و بنده تصور می‌کنم، در آینده نزدیک در بعضی کشورهای منطقه شاهد این فقر، رکود و ورشکستگی سیاسی و اقتصادی خواهیم بود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه کاهش قیمت نفت که امروز علاوه بر واقعیت‌های اقتصاد، دست‌های سیاسی آن را مدیریت می‌کند، گفت: این مسئله تیر خلاصی است به کشورهایی که بر منطقه مدیریت سیاسی او را در دست دارند و پایان حیات سیاسی خود را رقم می‌زنند.

نایب‌رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه ما در کشور از این آسیب در امان نبوده‌ایم، یادآور شد: تقریباً در طول بیش از ۱۰۰ سال که از اکتشاف نخستین چاه نفت در کشور که معادل یکصد میلیارد بشکه نفت و گاز است، می‌گذرد، اما امروز شرایط ما این است که با کاهش قیمت نفت، بودجه ما دچار نوسان می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید امروز وزیر نفت دغدغه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی و محوری صنعت نفت و گاز کشور را داشته باشد، هر چند کشور ایران از ظرفیت ویژه برخوردار است و دارای ثروت‌های انباشته است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه با اشاره به بررسی بودجه لایحه ۹۴ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بودجه عمومی کشور حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است در حالی که عملکرد این بودجه در سال ۹۳ از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بالاتر نمی‌رود و در بودجه ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی، ‌ حداکثر حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش نفت خام خواهد بود.

نایب‌رئیس مجلس نهم ادامه داد: اگر امروز بخواهیم بودجه را واقعی ببینیم و بودجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی عملکرد بودجه ۹۳ را با ۲۰ تا ۳۰ رشد در سال ۹۴ نهایی کنیم، احتیاجی به منابع حاصل از فروش نفت نداریم و می‌توانیم منابع فروش حاصل از آن را صرف رشد صندوق توسعه ملی و رفع دغدغه‌های وزیر نفت برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌هایی کنیم که به ارتقای بهره‌برداری از ذخایر عظیمی که داریم، کمک کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت ویژه کشور اذعان کرد: بودجه شرکت‌های دولتی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که نهادی مثل سازمان تامین اجتماعی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه دارد و باز هم این موضوع در حالی است که فقط در صنعت خودروسازی اگر حدود ۱.۵ میلیون تولید سالانه خودرو باشد، با گردش مالی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در این صنعت روبرو هستیم که خارج از بودجه عمومی است.

وی در ادامه کشور را به معنای واقعی ثروتمند توصیف کرد و گفت: با وجود این موضوع نمی‌توانیم از ثروت خود به شایستگی استفاده کنیم.

نایب‌رئیس مجلس نهم در ادامه به دغدغه دیروز وزیر که امروز منتفی شده است، اشاره و خاطرنشان کرد: دغدغه ایشان آن است که اگر ما با افزایش درآمدهای حال از نفت و منابع طبیعی روبرو شویم، آیا باز استفاده نادرست از این منابع ما را در معرض آسیب جدی دیگر قرار نمی‌دهد؟ یعنی به جای آنکه خوشحال باشند که ممکن است در آینده تحریم‌ها به جایی برسد که دسترسی به منابع بهتر شده و بازار جدیدی به دست آوریم و در نتیجه با درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت(نه حاصل از تولید با ارزش افزوده بالا) روبرو شویم، نگرانند، لذا ما نیازمند تحول نگاه در مدیریت کشوریم و باید اراده کنیم که از امروز رابطه بودجه سالانه کشور را در نگارش و اعداد و ارقام با این درآمدها قطع کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: باید درآمدها را به جایی بفرستیم و به حوزه‌هایی هدایت کنیم که دغدغه‌ها را رفع کند نه اینکه بر آنها بیافزاید، همچنینی یکی از مهمترین دستاوردهای کاهش قیمت نفت آن است که دولت‌های رانتی خود را متولی توسعه کشور می‌دانند، چون پول و نفت دارند، لذا اجازه نمی‌دهند کارآفرینان و صاحبان اندیشه در عرصه رشد اقتصاد کشور حضور پیدا کنند، اما وقتی همین دولت‌ها درآمدهایشان کاهش یافت، به ناچار از این مسئولیت فاصله می‌گیرند و کار را به اهلش می‌سپارند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه امیدواریم شرایط فعلی کشور راه را برای ایجاد تحول فراهم کند، تاکید کرد: امروز دولت و مجلس به اتفاق آرا از نظر نگاه کارشناسی و علمی، همگرایی دارند که باید اقتصاد ملی را مبتنی بر تولید با ارزش افزوده بالا قرار داد و نفت را از مدیریت هزینه کشور به سمت مدیریت اقتصاد ملی هدایت کرد.

وی ادامه داد: این امر ممکن است در مقام حرکت سخت باشد، زیرا مطالبات زیادی برای مردم درست کرده و هر روز به آن می‌افزاییم و صادقانه با آنها صحبت نمی‌کنیم، لذا امیدواریم مسیر این نگاه که مورد تایید مقام معظم رهبری و همه صاحب‌نظران است، هموار شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که کاهش درآمدهای کشور نباید منتهی به کاهش منابع اختصاص یافته مربوط به پژوهش و تحقیق شود و نباید سرمایه‌گذاری‌هایی که امروز در عسلویه آغاز کرده‌ایم، از بین برود، لذا باید تلاش کنیم این حوزه‌ها آسیب نببینند.

نایب‌رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان تصریح کرد: باید در آینده برداشت‌های نفتی کنونی را جبران کرده و این مسئله باید جزو سیاست‌های اصلی باشد؛ باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و منابع را به سمتی هدایت کنیم که به خلق ثروت بیانجامد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز