خبرگزاری کار ایران

تاجگردون در جمع خبرنگاران:

احکام بودجه سنواتی کشور دائمی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۹۳۰

مقرر شد ۱۰ درصد از منابع ورودی به صندوق توسعه ملی به شکل ارزی سپرده گذاری شود تا به صادرکنندگان تسهیلات اختصاص یابد که این نکته نیز دائمی شد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد با تصویب لایحه تنظیم مقررات مالی دولت که به درخواست نمایندگان پیش از تقدیم بودجه به مجلس ارائه شد احکام بودجه سنواتی کشور دائمی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا غلامرضا تاجگردون مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها براساس سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی و مناطق کمتر توسعه یافته متغیر است تصریح کرد: از سال ۸۲ قوانین بودجه درباره رابطه مالی دولت و وزارت نفت مطرح بود که این موضوع باعثشد در مسائلی مانند تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها مواردی لحاظ شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: نرخ خوراک پتروشیمی ها در حالی ۱۳ سنت تعیین شده بود که این موضوع باعثنوسانات شدید در بازار سرمایه کشور شد با توجه به این موضوع دولت، مسئولان بازار بورس، انجمن پتروشیمی ها و نمایندگان مجلس در نشستی که برگزار کردند به این نتیجه رسیدند که باید نرخ پایداری برای نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین کرد بر این اساس مقرر شد که فرمول تعیین نرخ خوراک گازی تا ۱۰ سال تغییر نکند. همچنین نرخ بازگشت سرمایه ارزی واحدهای پتروشیمی حداقل ۲۵ درصد تعیین شد که البته سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی که در مناطق کمتر توسعه یافته و صنایع پایین دستی اقدام به سرمایه گذاری می کنند می تواند از ۳۰ درصد تخفیف پلکانی برخوردار شوند.

تاجگردون تاکید کرد: موضوع دیگری که درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها لحاظ شد این است که تعیین نرخ به نحوی انجام شود که برای محصولات مختلف تولیدی متفاوت باشد اگر این موضوع مورد تصویب مجلس قرار گیرد آرامش به بازار سرمایه باز خواهد گشت. دستگاه های دولتی کشور مکلف شدند یک درصد از اعتبارات خود را صرف موضوع پژوهش کنند این موضوع باعثخواهد شد که به آن دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ۴ درصد از بودجه ها برای امر پژوهش نزدیک شویم نکته دیگر اینکه معافیت های مالیاتی ویژه ای برای بخش خصوصی کشور که اقدام به پژوهش می کنند لحاظ شده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: همچنین مقرر شد که اختصاص یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به بخش فناوری کشور در بودجه به صورت دائمی شود همچنین اختصاص ۱۰ درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها برای بخش بهداشت و درمان لحاظ شود.

وی ادامه داد: اختصاص بخشی از درآمد ناشی از عوارضی که در نوشابه های گازدار گرفته می شود به بخش تربیت بدنی نیز مورد موافقت کمیسیون برنامه و بودجه قرار گرفت که مقرر شد یک درصد از منابع دستگاه های اجرایی به ورزش اختصاص داده شود که البته ۳۰ درصد از این میزان به بخش ورزش مدارس تعلق می گیرد. از منابع دیگر نیز ۴۰ درصد برای تقویت بخش تربیت بدنی و ۶۰ درصد به وزارت بهداشت و درمان اختصاص یابد. در بررسی های کمیسیون برنامه و بودجه تمهیدات خاصی برای درمان کامل ایثارگران در نظر گرفته شده و همچنین مقرر شد که برای ساخت یکصدهزار واحد مسکونی ایثارگران تسهیلات اختصاص داده شود نکته دیگر اینکه رزمندگان غیر شاهد نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در بحثبودجه های استانی مقرر شد واحدهای استانی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تشکیل شود و در قانون پنجم توسعه ۲ درصد از سرجمع بودجه عمومی که برای تقویت طرح هایی مانند آموزش و راهسازی در نظر گرفته شده بود به ۳ درصد افزایش یابد البته نکته مهم این است که این به صورت دائمی مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: ۱۰ درصد از بیمه شخص ثالثبه وزارت بهداشت و درمان اختصاص می یابد تا تمام صدمه دیدگان از سوانح رانندگی به صورت رایگان تحت معالجه قرار گیرند. درصدی از درآمدهای نفتی به موضوع توسعه بخش ریلی کشور اختصاص یافت و همچنین مقرر شد که شوراهای کلان شهرها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست بتوانند عوارض اخذ کنند تا صرف بهبود حمل و نقل و محیط زیست کشور شود. مقرر شد ۲۰ درصد از منابع ورودی سالانه به صندوق توسعه ملی به شکل ریالی در بانک ها سپرده گذاری شود تا صرف اعطای تسهیلات بخش های کشاورزی، صنعت و صنایع تبدیلی شود همچنین ۵ درصد از همین میزان صرف اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، یک درصد برای تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری و ۱۵ درصد از منابع مذکور برای رسیدگی به وضعیت ایثارگران هزینه شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس گفت: مقرر شد ۱۰ درصد از منابع ورودی به صندوق توسعه ملی به شکل ارزی سپرده گذاری شود تا به صادرکنندگان تسهیلات اختصاص یابد که این نکته نیز دائمی شد. مقرر شد ۲۰ درصد از اجرای درآمدهای ناشی از قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری های شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر اختصاص یابد تا وسایل نقلیه خود را تأمین کنند.

وی افزود: ۱۰ درصد از قیمت گازبهای مصرف کنندگان گاز برای گازرسانی به روستاها اختصاص داده شد و ۲۰ درصد نیز از قیمت گازبها در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای تقویت تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص یافت. مالکان مسکن مهر می توانند در صورت تمایل قیمت کارشناسی زمین مسکن را به دولت بپردازند که این موضوع مشکلات ناشی از اجاره های ۹۹ ساله مسکن مهر را حل می کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حذف دهک های ثروتمند از یارانه نقدی گفت: موضوع حذف دهک ها در لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مطرح نشده است البته دولت باید اقدام به حذف ثروتمندان از دریافت نقدی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز