خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مراسم تجلیل از محیط‌بانان:

محیط زیست درکشور مغفول مانده است / چه اشکالی دارد ۵سال شکار را ممنوع کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۲۰۳

ما احتیاج به توسعه صنعتی داریم و باید در این زمینه گام بلندی برداریم به خصوص معادنی که بوجود می‌آیند، ممکن است به محیط زیست آسیب برساند اما نمی‌توان آنها را تخریب کرد زیرا می‌تواند به گوشه‌ای از معضل بیکاری کمک کند اما باید ملاحظات محیط زیست را هم با همکاری یکدیگر رعایت کرد

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر محیط طبیعی حفظ نشود آرامش بهم می‌ریزد، گفت: محیط زیست درکشور مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم تجلیل از مقام محیط‌بان که در پارک پردیسان برگزار شد، با تاکید بر اینکه محیط زیست درکشور را مغفول واقع شده است گفت: باید به محیط زیست توجه جدی شود زیرا این امر یک نیاز است نه یک امر تفننی. سازمان محیط زیست سازمانی ضروری است و محیط‌بانان مسئولیت مهمی را برعهده دارند که آن حفاظت از نظم طبیعی کشور است.

رییس مجلس ادامه داد: نظم طبیعی در عالم خلقت جزئی از کائنات و وجود طبیعت است. انسان هم جزئی از این نظم است و اگر نظم او بهم بخورد، آرامشش را از دست داده است. در دوره جدید با دخالت انسان، تغییر آب و هوا و تکنولوژی شاهد بروز مشکلاتی هستیم که این نظم طبیعی را بهم زده است.

وی افزود: هرچند که رشد و توسعه امکانات بیشتری برای بشر به وجود آمده است اما باعثاز بین رفتن آرامش انسان‌ها شده است؛ امکاناتی که برخی از گونه‌های جانوری را به کلی از بین برده و تغییراتی نیز در زیست بوجود آورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چرا امروزه اضطراب و ناآرامی با وجود پیشرفت در تکنولوژی بالا بر انسان‌ها و جوامع حکم فرما شده است، بیان داشت: کاملا معلوم است که از طبیعت فاصله گرفته‌ایم. انسان چون در زندگی متعارف از طبیعت دور است، سفر می‌کند تا با طبیعت همساز شود. حال اگر همان حداقل چیزی که باقی مانده از بین برود دیگر راه فراری نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سازمان محیط زیست به عنوان یکی از سازمان‌های مهم در کشور یاد کرد و گفت: اگر محیط طبیعی حفظ نشود آرامش بهم می‌ریزد و این جزء‌نیازهای انسان است که برای آرامش به طبیعت بازگردد.

رئیس مجلس ضمن تقدیر از محیط‌بانان، خطاب به آنان اظهار کرد: شما مجبورید که در چهارچوب قوانین در توسعه کشور یک شرایطی را قبول کنید. به طور مثال جاده‌ای از وسط جنگل کشیده می‌شود و یا کارخانه‌ای احداثمی‌شود که می‌دانید به محیط زیست صدمه می‌زند ولی چاره‌ای نیست زیرا براین قضیه هم آگاه هستید که این امر برای توسعه کشور است. محیط زیست باید این هزینه‌ها را بدهد تا به توسعه کشور کمک کند اما بهتر است که تمام اینها با ضوابط و درچهارچوبی باشد که نه جلوی توسعه گرفته شود و نه آسیبی به محیط طبیعی وارد شود. این هم آدابی دارد که کشورهای دیگر برای آن سازمان‌دهی و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی اظهار داشت: درست است که مشکل مسکن یکی از مسائل مهم در پایتخت است اما آلودگی هوای تهران نیز که به سلامت مردم بستگی دارد هم از مسائل ضروری محسوب می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه محیط‌بانان ضابط قوه قضاییه هستند، یادآور شد: افرادی که سلاح دارند و به جان گونه‌های جانوری می‌افتند شاید خیلی از آنها این کار را از روی تفنن انجام دهند در صورتی که گرفتن جان جانداری از روی تفنن در شرع حرام اعلام شده است. اینها آرامش انسان‌ها را می‌گیرد و زندگی را از نظم طبیعی‌اش خارج می‌کند.

وی با تاکید براینکه محیط‌بانان کار سخت و پرمشقتی دارند، ادامه داد: اگر احتیاج است ما قانون جدیدی را برای وضع کنیم پیشنهاداتی را بیاورید که در مجلس وضع کنیم. با نیروی محدودی که شما دارید باید حتما مورد حمایت قانونی قرار بگیرید و مجلس هم حتما توجه خواهد کرد.

رئیس مجلس افزود: محیط زیست باید طبقه‌بندی داشته باشد که یک قسمت توسعه تا حدی تشکیل بدهد که به قسمت بعدی یعنی طبیعت تعدی نداشته باشد. ما منابع جنگلی محدودی داریم. این مسئولیت مهم شماست که از این منابع جنگلی محدود و گونه‌های جانوری انگشت شمار کشورمان حمایت کنید.

لاریجانی با بیان اینکه گونه‌های جانوری خیلی کم شده است و باید ضابطه جدیدی بوجود بیاید، گفت: چه اشکالی دارد که ما ۴ یا ۵ سال هر گونه شکاری را ممنوع کنیم. اگر خودتان می‌توانید کاری کنید اگر نمی شود بیاورید مجلس ما حتما حمایت می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: درست است که جنگلها به طور طبیعی پیر می‌شوند و باید آنها را تغییر داد اما نباید بگذاریم به این شدت تخریب شود. بنابراین ضوابط مقطعی وضع شده و از آن حتما حمایت می کنیم زیرا تنها سرمایه‌ای است که می‌توانیم برای آیندگان بگذاریم.
وی اظهارداشت: ما احتیاج به توسعه صنعتی داریم و باید در این زمینه گام بلندی برداریم به خصوص معادنی که بوجود می‌آیند، ممکن است به محیط زیست آسیب برساند اما نمی‌توان آنها را تخریب کرد زیرا می تواند به گوشه‌ای از معضل بیکاری کمک کند اما باید ملاحظات محیط زیست را هم با همکاری یکدیگر رعایت کرد. ما از لحاظ معادن بسیار غنی هستیم اما اینکه از این معادن درست استفاده کنیم مسئله مهمی است. اگر بخواهیم قدم بزرگی برداریم باید نرخ رشد کشور را افزایش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وضع در آمدی کشور در حال حاضر بسیار نامناسب است و بیشتر تکیه بر بودجه نفت داریم. اگر از معادن استفاده کنیم استخراج آنها بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برساند می‌تواند بودجه سازمان محیط زیست را بهتر کند.

لاریجانی اضافه کرد: شما اگر پیشنهادی دارید می توانید در لایحه اصلاح بخشی از مقررات های دولت و تبصره های مختلف بودجه که هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت به کمیسیون مجلس بدهید و حتما حمایت خواهد شد و انشاءالله شرایط محیط زیست کشور تغییر پیدا کند و شاهد روحیه شاد و بشاش باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز