خبرگزاری کار ایران

رییس مجلس:

کشورهای غربی خود تولیدکننده تفکرات افراطی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۴۶۲

تاثیر توریسم در امنیت ملی و فواید سیاسی آن کمتر از دستاوردهای دیگر نیست. بنابراین لوازم این امر را باید به درستی طراحی و از ابتکارات برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی استفاده و به عموم مردم برای تعامل مناسب با گردشگران آموزش داد که رادیو وتلویزیون می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

رییس مجلس ابراز امیدواری کرد که سازمان میراثفرهنگی بتواند میزبانی ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را در افق ۱۰ساله محقق کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: باید در کشور به صنعت گردشگری توجه بیشتری صورت بگیرد زیرا با توجه به آنکه ما کشوری دارای ذخایر نفتی و گازی هستیم همواره ذهنها به این سمت می‌رود و سرمایه‌گذاران در این قسمت‌ها ورود پیدا می‌کنند و کمتر به گردشگری توجه می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم به سمتی برویم که سهم گردشگری به سهمی قابل توجه تبدیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامی‌داشت روز شکست حصر آبادان، خاطرنشان کرد: این روز، روزی ماندگار در تاریخ است زیرا کلید فتوحات دیگر در دوران دفاع مقدس بود بنابراین جای دارد که یاد شهدا و آیت‌الله جمی را گرامی بداریم.

نماینده مردم قم با تاکید براینکه از چند جهت باید به گردشگری توجه کرد، اظهار کرد: یک بعد آن بحثاقتصادی است. برخی کشورها درآمدهای سنگینی از بخش گردشگری دارند که قابل توجه است و به هر میزان که این مسئله در کشور ما گسترش پیدا کند، سهم نفت از بودجه جاری کم و می‌تواند صرف امور زیربنایی شود.

لاریجانی افزود: امیدوارم این تلقی در سازمان میراثفرهنگی که در افق ۱۰ساله بتواند میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی شود، تحقق یابد.

وی تصریح کرد: ایران به دلیل تنوع آب وهوایی و هم به دلیل میراثکهن فرهنگی قابل توجه است و کمتر کشوری وجود دارد که مانند ایران هم از سبقه تاریخی و هم از دانش اداره کشور برخودار باشد که شاید در غرب کشوری مانند یونان بتواند هم پای ایران شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون بسیاری از کشورها که به لحاظ سابقه تاریخی فقیر هستند با گردشگری قابل توجهی روبرو هستند. سازمان میراثفرهنگی نیز از کارشناسان بسیار خبره‌ای برخودار است که پس از پیروزی انقلاب این بخش مورد توجه جدی قرار نداشت. اما این سازمان با توجه به شرایط بودجه‌ای خود اقدامات لازم را انجام داد هرچند که در این زمینه بسیار ضعف هستیم.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در حفظ میراثفرهنگی اهمیت دارد استفاده از ظرفیت مردمی در حفظ آثار و جذب سرمایه‌های مردمی است که توصیه می کنم بسته‌هایی ایجاد شود که دارای گردش اقتصادی مطلوبی باشند تا بخش خصوصی اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به وجود زیارتگاه‌های مختلف درایران گفت: این زیارتگاه‌ها به ویژه ضریح مطهر امام رضا(ع) نقطه مهمی در این مسئله است بنابراین وجود زیارتگاههای بزرگان دینی، معصومین و فرزندان آنها وهمچنین متفکران دینی می تواند سبب ورود بسیاری از افراد از دیگر کشورها وهمچنین گردشگران داخلی باشد.

وی ادامه داد: مردم کمتر با رجال تاریخی ایرانی آشنا هستند. برای نمونه هر چند که ملاصدرا و ابوعلی سینا برای مردم شناخته شده‌اند اما کمتر به بیان تفکرات و زندگی این افراد پرداخته شده که از این نظر نیز ما دارای ظرفیت گردشگری هستیم واین مسئله سرمایه‌ای است که میتواند بین تفکرات مختلف تعامل ایجاد کند.

لاریجانی ادامه داد: اکنون سیستم‌های ارتباطی میان ملل مختلف ارتباط برقرار کرده اما این ارتباطات در سطح محدودی است لذا شناخت این گونه شخصیت‌ها به تعامل پایدار فرهنگی کمک می کند.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: از نظر زیبایی‌هایی که در کشور ایران وجود دارد نیز نیازمند سرمایه‌گذاری برای گردشگران داخلی و خارجی هستیم. ایران به دلیل داشتن اقوام مختلف متنوع است اما در عین این تنوع شاهد ویژگی وحدتی مرکزی نیز هستیم. اقوام ایرانی دارای تفکر توحیدی هستند و به همبستگی داخلی کشور اهمیت می‌دهند بنابراین در ایران مقوله وحدت در کشور را می‌توان در زمینه هویت ملی جستجو کرد.

لاریجانی با تاکید براینکه خراسان باداشتن سبقه عمیق فرهنگی قطب بزرگی در حوزه گردشگری است گفت: وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و حضور ایشان سبب ایجاد فرهنگ غنی در این منطقه شده است که بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه از جمله عراق، ‌افغانستان، ‌پاکستان و کشورهای شمالی و حوزه خلیج فارس علاقه‌مند به حضور در این منطقه‌اند.

لاریجانی بابیان اینکه انسان امروز بیش از همیشه احساس نیاز به سفر می کند، ادامه داد: پس از تجدد نیاز انسان به سفر بیش از گذشته شد زیرا محیط زندگی بشر در ساختار مدرنیته تنگ و یکنواخت شده و برای خارج شدن از این وضعیت همنوایی با طبیعت نیاز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه کرد که مکانهایی که انسان برای همنوایی با طبیعت بکر به آنجا مراجعه می کند دچار دستکاری و یکنواختی با محیط زندگی فرد نشود.

لاریجانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای غربی گرانترین مکانهای اسکان ساختاری قدیمی دارند گفت: ما نباید ساختار طبیعی روستاها را تبدیل به شرایط جدیدی کنیم که در دیگر نقاط کشور وجود دارد.

رئیس قوه مقننه افزود: در سنت غربی متناسب با گسترش صنعت به گسترش فرهنگ عمومی پرداخته نمی شود و همواره این کشورها به گونه‌ای عمل می کنند که فرهنگ خود را فرهنگی برجسته و فرهنگ دیگر کشورها را عقب مانده نشان می‌دهند که البته وجود افراطی‌گری از نوع داعش در منطقه به این نوع تفکر دامن می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی خود تولید کننده این تفکرات افراطی هستند افزود: تحقیر دیگر فرهنگ‌ها خود سبب ایجاد این نوع تفکرات تروریستی می‌شود. اکنون شاهد هستیم که در سازمان ملل نخست وزیر انگلیس صحبتهای عجیبی را در مورد ایران مطرح کرد که جنس دستوری داشت. باید به ایشان گفت مگر شما چه کاره هستید که اینگونه صحبت می‌کنید.

لاریجانی اشاره کرد: اگر اضطرابی از داعش و تروریست درون شما است به این دلیل است که شما آن را تقویت کرده‌اید پس در حالی که خود نیازمند مقابله با تروریست هستید چرا با زبانی صحبت می کنید که به نظر می‌آید قصد دارد این نیاز خود را به طرف مقابل بفروشد.

وی گفت: این کشورها به جای اینکه اشتباهات خود را بپذیرند که در سالهای گذشته به تروریست کمک کرده‌اند با این نگاه نیاز خود را مطرح می‌کنند. نماینده پنتاگون اخیرا در صحبت‌های خود اظهار کرد ما در عراق با تروریست برخوردی تاکتیکی و در سوریه برخوردی راهبردی انجام می‌دهیم. این کشورها بر اساس گفته خودشان برخوردی دو گانه با تروریست دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورهای غربی دولت عراق را دموکراتیک می‌دانند اما نمی‌خواهند این دولت قوی باشد بنابراین قصد ریشه کن کردن تروریست در این منطقه را ندارد تا بتوانند با آن چانه زنی کنند. بنابراین با این صحبت‌ها دورنمای آشفتگی سیاسی در منطقه وجود خواهد داشت.

وی افزود: در گردشگری می‌توان این غبارها را کنار زد زیرا تاثیر توریسم در امنیت ملی و فواید سیاسی کمتر از دستاوردهای دیگر نیست. بنابراین لوازم این امر را باید به درستی طراحی و از ابتکارات برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی استفاده و به عموم مردم برای تعامل مناسب با گردشگران آموزش داد که رادیو وتلویزیون می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه سامان دهی امور مربوط به گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، خاطرنشان کرد: اکنون بودجه کشور در وضعیتی نیست که بتوان سرمایه قابل توجهی را به این بخش اختصاص داد بنابراین باید از بخش خصوصی استفاده کرد.

وی در پایان گفت: باید به بخش خصوصی تسهیلات و امکانات مناسبی داده شود تا این بخش باروری اقتصادی مناسبی داشته باشد. گردشگری جز مواردی است که می تواند از نظر اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در کشور تحول ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز