خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش بین‌المللی علمای اسلام:

گروه‌های تکفیری به دنبال فرسایش توان کشورهای اسلامی هستند / مصدق ملی‌گرایی واقعی داشت

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۹۳۸

ما به دنبال بازی‌های کوچک و بچگانه نیستیم و از امام آموخته‌ایم که به دنبال ماموریت‌های بزرگ باشیم و انقلاب‌ ما راه عزت مسلمین است / ایران کی به دنبال امپراطوری بوده؟ انقلاب اسلامی برای مقابله با امپراطوری است و دغدغه انقلاب وحدت مسلمین برای عزت پیدا کردن آنهاست.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دسیسه‌ کشورهای غربی، انحراف و از بین بردن حرکت‌های اسلامی و ایجاد بحران‌های داخلی برای کشورها بر اساس گروه‌های تندرو برای کاهش توان آنهاست، گفت: گروه‌های بدلی جهادی و گروه‌های تکفیری را ایجاد کردند که هم آبرو و حیثیت اسلام را بردند و هم موجب درگیری در میان گروه‌های اسلامی شده‌اند که نتیجه‌اش فرسایش توان کشورهای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در همایش بین‌المللی علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین که در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است، گفت: درباره فلسطین کنفرانس‌ها و مقالات و کتاب‌های زیادی برگزار و نوشته شده است ولی جنگ‌های اخیری که رژیم صهیونیستی در این سال‌ها تحمیل کرده تا حد زیادی شرایط رژیم صهیونیستی را تغییر داده و شگردها هم تغییر کرده است و لازم است با حضور علما بررسی مجددی درباره شرایط اسلام و رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل اتحادیه علمای اسلام توسط آیت‌الله اراکی اظهار داشت: این اتحادیه می‌تواند یکی از راه‌ها برای حل مساله فلسطین باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: داستان یک قرن اخیری که در فلسطین شاهدیم داستان پرغصه‌ای است که عبرت‌های فراوانی دارد. اولین عبرتی که می‌توان از این داستان گرفت این است که مساله فلسطین محدود به یک جغرافیای خاص نیست. کشورهای استکباری رژیم صهیونیستی را به وجود نیاورده‌اند تا فلسطین را اشغال کند و فلسطینی‌ها را از سرزمین‌شان بیرون کند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند فلسطین فقط مشکل یک کشور و یا یک منطقه است، یادآور شد: بر همین اساس برخی کشورهای اسلامی با اسرائیل سازش می‌کنند و یا پیشنهادهای صلح و سازشی هم که ارائه شده بر همین اساس است و فکر می‌کنند که با آرام کردن مردم و سازش می‌توان مساله را حل کنند و این در حالی است که رژیم صهیونیستی ایجاد شد تا برای جهان اسلام یک فکری را سامان بدهد.

رئیس قوه مقننه افزود: مساله دول غربی و بالاخص انگلیس این بود که آنها فکر می‌کردند چون مبنای مسلمانان اتحاد است مسلمانان قصد تشکیل امت اسلامی را دارند و با تشکیل امت اسلامی و اروپا منزوی می‌شوند چون مسلمانان صبغه تمدنی و دینی دارند و به همین خاطر در دنیا حاکم می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه امروز مساله فلسطین مربوط به جهان اسلام است تصریح کرد: هدف آنها به گل نشاندن کشتی جهان اسلام است و نمی‌توان در برابر این استراتژی برخوردهای تاکتیکی کرد که متاسفانه ما شاهد این برخوردهای تاکتیکی از سوی کشورهای اسلامی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی کشورگشایی‌ها و ملی‌گرایی‌های ساختگی از سوی برخی حکام عربی در سال‌های اخیر اشاره کرد و ابراز داشت: این ملی‌گرایی‌های ساختگی در گذشته بستری برای رشد انگلیس شد و دیدیم که آن ملی‌گرایی به امت اسلامی ضربه زد و موجب حاکم شدن انگلیس و فرانسه در منطقه شد. در قرارداد سایسپیکو مناطق اسلامی میان انگلیس و فرانسه توزیع شد و در قرارداد بالفور هم تشکیل کمیته یهود پایه‌گذاری شد و عملا گرایش‌های ملی‌گرایانه نتوانست مشکل فلسطین را حل کند و طرح آنان را از بین ببرد.

لاریجانی اضافه کرد: در ملی‌گرایی هم که آتاتورک و رضاشاه داشتند دیدیم که این ملی‌گرایی‌ها باعثتفرقه شد و فقط جمال عبدالناصر و مصدق ملی‌گرایی واقعی داشتند چرا که آن ملی‌گرایی هم ریشه مردمی داشت ولی آن ملی‌گرایی‌ها نیز با کودتا و دسیسه‌چینی غربی‌ها از بین رفت.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه حکومت‌های به ظاهر ملی باعثنفوذ تفکر غربی شدند بیان کرد: حتی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز در ابتدا با روحیه جهادی وارد شد ولی همین تفکرات موجب نفوذ و گرایش‌های ناسیونالیستی در این سازمان شد.

وی نداشتن استراتژی دقیق در برابر سطح تهدید در کشورهای عربی را یکی دیگر از عوامل موثر در شکست مبارزات اعراب علیه رژیم صهیونیستی دانست و عنوان کرد: سطح تهدید کشورهای استکباری این بود که آنها می‌خواستند کشورهای عربی را به خود مشغول کنند و کشورهای اسلامی درگیر اختلافات ساختگی شود ولی این کشورها استراتژی دقیقی برای مقابله با این سطح تهدید نداشتند و درگیر اختلافات درونی‌شان شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غلبه تفکر سازش توان کشورهای عربی را برای مقابله با اسرائیل به صفر تبدیل کرد گفت: این تفکر در میان کشورهای عربی نتیجه‌اش این شد که سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز دچارش شود و روحیه جهادی‌اش از بین برود.

لاریجانی با بیان اینکه احیا تفکر اسلامی در منطقه با وقوع انقلاب اسلامی و تفکر امام رخ داد تاکید کرد: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، اسحاق رابینز بیان کرد از دست دادن ایران بزرگترین شکست غرب پس از جنگ جهانی دوم بود. موشه دایان نیز گفت که انقلاب ایران زلزله‌ای در خاورمیانه است که اثراتش را بعد در دولت یهود مشاهده می‌کنیم. این انقلاب اثرات بزرگی داشت و روحیه جهاد را احیا کرد و این تفکر بود که جهاد اسلامی و حماس را شکل داد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اگر مقاومت در فلسطین و لبنان تاثیر زیادی در خاورمیانه دارد به خاطر تاثیرگذاری انقلاب اسلامی است. احیای جریانات اسلامی با انقلاب رخ داد که حرکت‌های عظیمی شکل گرفت و انتفاضه‌ها ایجاد شد اینکه در غزه رژیم صهیونیستی بمباران می‌کند ولی مردم می‌گویند که ما ایستاده‌ایم و به استقبال شهادت می‌روند به خاطر تفکر مقاومت و انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به انفعال برخی کشورهای اسلامی در جنگ اخیر غزه اظهار داشت: دیدیم که در این دوره برخی از کشورهای اسلامی در برابر تحرکات شکل‌گرفته یا خنثی یا مخالف هستند و نتوانستند خود را همراه مردم فلسطین کنند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی یک بلوغ سیاسی در میان امت اسلامی ایجاد شده تا از روش‌های سازش و معامله با غرب و ملی‌گرایی‌های ساختگی دور کنند و به بطن اسلام برسند، خاطرنشان کرد: حرکت‌های اسلامی با دو چالش رو به رو هستند. دسیسه‌ کشورهای غربی و انحراف و از بین بردن حرکت‌های اسلامی و دیگری ایجاد بحران‌های داخلی برای کشورهابر اساس گروه‌های تندرو برای کاهش توان آنهاست.

لاریجانی با اشاره به تشکیل گروه‌های تروریستی تکفیری بیان کرد: در میانه بیداری اسلامی، گروه‌های بدلی جهادی و گروه‌های تکفیری را ایجاد کردند که هم آبرو و حیثیت اسلام را بردند و هم موجب درگیری در میان گروه‌های اسلامی شده‌اند که نتیجه‌اش فرسایش توان کشورهای اسلامی است.

رئیس قوه مقننه خطاب به علمای کشورهای اسلامی ابراز داشت: حال که دولت‌ها فعال نیستند و امت‌ها و ملت‌ها بیدارند باید نقش رهبری دینی را مورد توجه قرار داد که اگر علما ماموریت‌شان را به خوبی ایفا کنند امت اسلامی پیروز می‌شود.

وی با طرح این سوال که کدام ۱۸ طرح سازش تاکنون موفق بوده اند و کدام گرایش‌های ملی‌گرایانه باعثعزت امت اسلامی شده است یادآور شد: اگر روشنایی و انرژی در جهان اسلام وجود دارد نیاز است که این انرژی فرسایش پیدا نکند بلکه فزاینده باشد.

لاریجانی ادامه داد: به همان میزان که شرایط جهان اسلام تغییر کرده مکر و حیله کشورهای بزرگ هم افزایش می‌یابد مثلا چندی پیش هنریک کسینجر گفت خطر ایران اسلامی برای غرب بیشتر از داعش است. داعش فقط یک گروه است که هر وقت خواستیم می‌توانیم نابودش کنیم ولی ایران یک کشور پیشرفته اسلامی است که تفکر دارد و می‌تواند امپراطوری جدیدی بسازد و باید از این امپراطوری ترسید. این یک شیطنت است. ایران کی به دنبال امپراطوری بوده؟ انقلاب اسلامی برای مقابله با امپراطوری است و دغدغه انقلاب وحدت مسلمین برای عزت پیدا کردن آنهاست.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ایران و انقلاب اسلامی به دنبال روشنگری در امت اسلامی است تا آنها به خود تکیه کنند تصریح کرد: ما به دنبال تشکیل امپراطوری و ایجاد دست‌نشانده‌ها نیستیم و در برابر غرب که به دنبال سیطره است ما روشنگری می‌کنیم و اگر در غزه و لبنان و سوریه کمک آن هم کمک عملی می‌کنیم به آن افتخار می‌کنیم چرا که می‌خواهیم آنها در برابر نقشه‌های رژیم صهیونیستی مقاومت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: ما به دنبال بازی‌های کوچک و بچگانه نیستیم و از امام آموخته‌ایم که به دنبال ماموریت‌های بزرگ باشیم و انقلاب‌ ما راه عزت مسلمین است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز