خبرگزاری کار ایران

اسفنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای نگهبان عملا راه را برای اصلاح قانون تجارت بسته است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۳۴۶

آنچه آقای لاریجانی هم در صحبت‌هایشان گفتند این بود که ما با شورای نگهبان توافق کردیم که لایحه قانون تجارت را به صورت جزء به جزء هر کدام را در قالب ۱۰۰ماده بفرستیم تا فرصت بررسی داشته باشند و در آن فرصت بیست روزه به صورت قانونی اظهارنظر کنند.

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که شورای نگهبان عملا راه را برای این که قانون تجارت اصلاح شود بسته است، گفت: شورای نگهبان اظهار نظری کرده مبنی بر این که لایحه تجارت کماکان نباید در قالب اصل ۸۵ مطرح شود که این یک ایراد نادری است که تا کنون نمونه‌اش را نداشته‌ایم.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با لایحه قانون تجارت، با یادآوری این که این لایحه در مجلس هفتم و هشتم تصویب شد، گفت: اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت که نباید در قالب اصل ۸۵ تصویب می‌شد که این ایراد تقریبا یک نوع ایراد نادری بود که تاکنون نمونه‌اش را نداشته‌ایم و به همین دلیل این مصوبه به مجلس بازگشت و برای دو سال بلاتکلیف ماند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: نهایتا کمیسیون در جلسه‌ای که با اعضای شورای نگهبان داشتند به توافق رسیدند که یک تغییری در این لایحه ایجاد و آن را مصوب کنند، در نتیجه بعد از چهار سال این لایحه به صحن آمد و بعد از رای گیری مقرر شد به دلیل این که تعداد موارد آن خیلی زیاد و در حدود ۱۰۶۰ ماده است به صورت جز به جز به شورای نگهبان برای بررسی فرستاده شود.

وی تاکید کرد: آنچه آقای لاریجانی هم در صحبت‌هایشان گفتند این بود که ما با شورای نگهبان توافق کردیم که به صورت جزء به جزء هر کدام را در قالب ۱۰۰ماده بفرستیم تا فرصت بررسی داشته باشند و در آن فرصت بیست روزه به صورت قانونی اظهارنظر کنند.

اسفنانی افزود: من اظهارنظری از شورای نگهبان دیدم که اعلام کرده بود که ایرادهای شورای نگهبان کماکان باقی است یعنی کماکان همان اصل ۸۵ نباید مطرح شود بنابراین من فکر می‌کنم که عملا راه را برای اینکه قانون تجارت اصلاح شود بسته‌اند.

نماینده فریدونشهر و چادگان تصریح کرد: اگر بیش از ۱۰۶۰ ماده‌ای که در قانون تجارت است مطرح شود یک دوره چهار ساله را به خود اختصاص می‌دهد یعنی یک دوره کامل مجلس یا حداقل دو، سه سال از عمر مجلس باید بگذرد و چون قانون تجارت قانونی ماهوی است و با قانون‌های دیگر که می‌توان ۱۰ یا ۲۰ ماده آنها را در عرض چند هفته مصوب کرد تفاوت دارد بنابراین اینگونه نیست که اگر به صحن آمد ۱۲۰۰ ماده بلافاصله در فاصله چند ماه تصویب شود و من فکر می‌کنم شورای نگهبان با این ایرادی که گرفته است عملا راه را برای بررسی قانون تجارت بسته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز