خبرگزاری کار ایران

طباطبایی نائینی در مخالفت با طرح افزایش جمعیت:

طبق فتاوای مراجع عقیم‌سازی حرام نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۸۳۱

کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت با ۱۰۶ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نفر از نمایندگان حاضر در جلسه به تصویب رسید.

کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت با ۱۰۶ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نفر از نمایندگان حاضر در جلسه به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حمیدرضا طباطبایی نائینی در مخالفت با طرح افزایش جمعیت گفت: ما در این طرح اصلا به بحثکیفیت جمعیت توجه نکردیم و وقتی می‌گویم افزایش جمعیت باید کیفیت جمعیت نیز مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افرادی که بیش از دیگران برای انجام اعمال عقیم‌سازی تمایل نشان می‌دهند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته عموما عقیم‌سازی توسط کسانی انجام می‌شد که یا بیمار بودند یا آنکه به دلایلی بارداری و بچه‌دار شدن آنها احتمال خطر معلولیت جسمی یا ذهنی فرزند را افزایش می‌داد.

وی افزود: ما با طرح افزایش جمعیت قطعا به دنبال افزایش جمعیت معلول در کشور نیستیم و به این لحاظ باید کیفیت جمعیت را نیز در نظر بگیریم.

نماینده نائین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان علی مطهری که عمل عقیم‌سازی غیرقابل بازگشت را بر اساس فتوای حضرت امام(ره) حرام عنوان کرده بود، تصریح کرد: کجای فتاوای مراجع ما این بوده که چنین عملی حرام است و نکته دیگر اینکه کجا گفته شده که کار حرام حتما باید شامل مجازات شود؟ در این طرح، مجازات سقط جنین که مجازات نسبتا سنگینی است برای اعمال عقیم‌سازی هم عینا در نظر گرفته شده. برنامه‌های کلی نظام به دنبال کاهش عناوین کیفری هستند اما این طرح عملا عناوین کیفری را افزایش داده است.

طباطبایی نائینی افزود: مگر زندان‌های ما خالی هستند که اکنون افراد را به جرم عقیم‌سازی راهی زندان کنیم؟

نماینده نائین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف این طرح ابراز داشت: هدف این طرح این است که اولا برای عقیم‌سازی در سطح عمومی تبلیغ نشود و ثانیا این موضوع در مراکز دولتی انجام نشود. این کار با یک بخشنامه ساده قابل حل است.

نادر قاضی‌پور نیز در مخالفت با این طرح با بیان اینکه از ۱۳ مورد جلوگیری از بارداری تنها دو مورد آن در قانون ممنوع شده خاطرنشان کرد: بحثما این است که چرا کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به حذف ماده ۴ این طرح کرده است که بر این اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ابتر مانده.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون هیچ اصلاحی در حوزه آموزش و سلامت انجام نداده‌‌اند و از زمانی که مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت تاکید کردند این وزارتخانه هیچ اقدامی در این راستا در سایت خود انجام نداده است.

داود محمدی نیز در موافقت با این طرح خاطرنشان کرد: مساله جمعیت امروزه به عنوان یک مساله اساسی همواره مورد توجه و دغدغه دولت‌ها بوده و بررسی‌ها در کشور ما نشان می‌دهد که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ رشد جمعیت با ادامه روند کنونی به صفر خواهد رسید. در نتیجه طی ۲۰ سال آینده جمعیت کشور به سمت سالخوردگی خواهد رفت.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با بیان اینکه امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که تا سال ۱۴۰۰ فرصت توسعه در کشور فراهم است، یاداور شد: برای بهبود وضع موجود و جلوگیری از سالخوردگی جامعه همان تدبیرهایی که مقام معظم رهبری جهت افزایش جمعیت ارائه نمودند کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: در پاسخ به ایرادات دوستان لازم می‌دانم که یادآور شوم که از امتیازات این طرح این است که ضمن تشویق به بارداری به سلامت مادران و کودکان توجه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز