خبرگزاری کار ایران

نادران در نطق میان دستور:

مجلس به ادامه انتصابات مساله دار در دانشگاه‌ها واکنش نشان می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۱۱۷

بدون مشارکت همه مردم و داشتن نقشه راه در بهره مندی از سرمایه های مردمی اقتصاد مقاومتی راه به جایی نخواهد برد. / کاهش تنش های سیاسی توسط دولت و اتخاذ سیاستهای انقباضی پولی دو عاملی بود که روند نزولی رشد شاخص قیمتها را تقویت کرد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: گروه های رشد محور همچنان نسخه های تعدیل اقتصادی دهه هفتاد را به میان می کشند و مدیریت های بخشی نیز به دنبال سو گیری های بخشی یا شخصی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الیاس نادران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود گفت: بارها به دولت محترم در خصوص ناهماهنگی تیم اقتصادی و اتخاذ استراتژی روشن برای برون رفت از شرایط رکودی تذکر داده شد و متاسفانه اعتنایی نشد.

وی تاکید کرد: هر اقتصاد خوانده ای می داند که وقتی اقتصاد در شوک بزرگی مثل هدفمندی یارانه ها در فاز اول و یا تحریم های بانکی که با تحریم بانک مرکزی به اوج خود در تیرماه ۹۱ رسید مواجه می شود شکست های ساختاری در اقتصاد پدید می آید و تا به جریان افتادن فعالیت های اقتصادی و رفع آثار شوک ها، این دوره مبنای مقایسه و تحلیل قرار نمی گیرد. در شرایطی که کشور هنوز از شوک قیمتی فشار تورمی طرف عرضه در تیرماه ۹۱ بیرون نیامده بود دچار شوک تحریم بانک مرکزی شدیم که برای ساقط کردن اقتصاد یک کشور کافی بود و هم افزایی این دو شوک پایداری آن را برای حداقل یکسال ایجاد کرد که در کشور آثار آن را دیدیم.

نادران با بیان این که کاهش تنش های سیاسی توسط دولت و اتخاذ سیاستهای انقباضی پولی دو عاملی بود که روند نزولی رشد شاخص قیمتها را تقویت کرد افزود: در مجموع نسبت به برداشت از نفت، فقدان استراتژی اقتصادی و صنعتی، رشد نقدینگی و تخلف در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بین دولت ها تفاوت اساسی وجود ندارد.

نماینده مردم تهران همچنین خاطرنشان کرد: در ۳ماهه چهارم سال ۹۲ به گزارش مقامات بانک مرکزی نقدینگی کشور قریب به ۲۵ درصد افزایش داشته و شکاف درآمد - هزینه در هدفمندی یارانه ها همچنان وجود دارد و از نفت هم با فرض تحقق یافته تلقی کردن درآمدهای نفتی آن را هزینه کردند. به همین دلیل است که امروز مذاکرات هسته ای برای گشایش های خارجی به پاشنه آشیلی برای اقتصاد ملی تبدیل شده و حداقل بنده نمی دانم اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم ها ادامه یابد دولت برای خروج از شرایط رکودی بدون آنکه آثار تورمی داشته باشد چه تدبیری اندیشیده است. آیا بهره وری عوامل تولید بالا رفته است؟ آیا سیاستهای حمایتی از تولید داخلی طراحی شده است؟

نادران در سخنانی دیگر با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در اجرای موفق سیاستهای اقتصاد مقاومتی که نسخه رهایی بخش اقتصاد ملی است نیز متاسفانه جمع های ناهمگونی در دولت همان حرف های تکراری قدیمی خود را واگویی می کند. گروه های رشد محور همچنان نسخه های تعدیل اقتصادی دهه هفتاد را به میان می کشند و مدیریت های بخشی نیز به دنبال سو گیری های بخشی یا شخصی هستند.

وی ادامه داد: بدون مشارکت همه مردم و داشتن نقشه راه در بهره مندی از سرمایه های مردمی این کار راه به جایی نخواهد برد و این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه محیط کسب و کار از شفافیت لازم برخوردار باشد و جلوی انحصارات و رانت خواری ها و فساد مالی بخصوص در دانه درشت ها و یقه سفیدها گرفته شود.

نادران گفت: اگر در نتیجه اقدامات پاره دولتمردان سهم یک واردکننده از بازار از ۲۰ به ۴۰ درصد افزایش و اولویت ها نه بر اساس ذخایر اساسی و نیازهای کشور که بر حسب کشتی های روی آب تعیین شود و به او امتیازاتی داده شود که به هیچ یک از رقبای تجاری حتی بعدها هم داده نشده است توقع مبارزه با فساد را تاریک می کند.

نماینده مردم تهران بیان داشت: متاسفانه در حوزه فرهنگ جز رها سازی و پز لیبرالیسم فرهنگی و رفتن به فراتر از مرزهای سکولاریزم اقدام ایجابی در معرفی فرهنگ اصیل انقلابی اسلامی نمی بینید و ما نگرانیم.

وی افزود: وقتی با عجله ریاست دانشگاه تهران را برداشتند و تیتر زدند که رهبر رفت و امید آمد نمی دانند که این جریانات تند افراطی امروز درمورد اینکه بالاخره امید رفت و نیلی شد چه می گویند و چرا وزیر محترم قبل از اینکه از شورای انقلاب فرهنگی موافقت ضمنی فردی را برای ریاست دانشگاه بگیرد به اینکار دست زد و تصور کرد با جریان سازی داخل دانشگاه می تواند شورای انقلاب فرهنگی را منفعل کند.

نادران گفت: قبلا هم گفته ام ساختار شکنان در دولت جدید به چند محیط دل خوش کرده اند، یکی از آنها محیط های دانشگاهی است و رفتار سیاسی با دانشجویان و اساتید و لغو کردن تمام تصمیمات مدیریت قبلی و بلاتکلیف کردن هزاران دانشجو و استاد به مصلحت ایشان نیست و اخطار می دهم که اگر این افراط گری و انتصابات مساله دار و بلاتکلیف مدیریت دانشگاه های ما در کشور ادامه یابد واکنش های مناسبی را از طرف نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز