خبرگزاری کار ایران

مرندی در نطق میان دستور مطرح کرد:

ضرورت اصلاح ذهنیت‌ها به منظور کاهش عمل سزارین

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۱۳۴

فزایش چشمگیر تعداد زنان تحصیلکرده در جامعه و ارتقای سطح تحصیلات و اشتغال آنها موجب مجرد ماندن آنها، دیر ازدواج کردن، نداشتن فرزند و یا تک فرزندی از عوارض آن است که این خود موجب کندی و کاهش رشد جمعیت می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: سزارین های فراوان غیر علمی و نیز مجرد ماندن جوان ها و دیر ازدواج کردن آنها عملا مهمترین موانع افزایش رشد جمعیت کشور ما به حساب می‌آید که باید برای برخورد با این عوامل بازدارنده و نیز کاهش طلاق برنامه ریزی و اقدامات جدی به عمل آید.

به گزارش ایلنا، علیرضا مرندی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستورخود با اشاره به بیانات رهبری و نگرانی ایشان از کاهش رشد جمعیت و ضرورت تلاش برای اصلاح آن گفت: ایشان به دفعات رهنمودهایی فرمودند که آخرین آن چند روز قبل و به مناسبت روز مامایی بود که ایشان در آن روز به افزایش نگران کننده عمل سزارین هم اشاره کردند و از متخصصین خواستند تا مکرراً درباره افزایش بی رویه این روش ناپسند زایمان تذکر دهند که امیدوارم متخصصین متعهد مامایی بیش از همه بار سنگین این تکلیف را بر دوش خود احساس کنند و برای اصلاح ذهنیت ها و کاهش سزارین به آموزش صحیح مردم بپردازند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر مجلس شورای اسلامی افزود: عمل سزارین که در دنیای علم فقط به منظور جلوگیری از مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد در معرض خطر انجام می‌شود با کمال تاسف در کشور ما جایگزین نیمی از زایمان های طبیعی در بیمارستانهای دولتی و تقریبا تمام زایمان ها در بخش خصوصی شده است که این امر آثار و تبعات منفی فراوانی برای مادران و نوزادان به همراه داشته و سبب افزایش مرگ و میر نوزادان می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش نگران کننده عمل سزارین عملاً مانعی برای افزایش رشد جمعیت در کشور است چون حاملگی‌های بعدی را دچار مخاطره می‌کند و حاملگی بیش از سه بار را عملا غیرممکن می‌سازد.

مرندی گفت: سزارین‌های فراوان غیر علمی و نیز مجرد ماندن جوان ها و دیر ازدواج کردن آنها عملا مهمترین موانع افزایش رشد جمعیت کشور ما به حساب می‌آید که باید برای برخورد با این عوامل بازدارنده و نیز کاهش طلاق برنامه ریزی و اقدامات جدی به عمل آید.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: افزایش چشمگیر تعداد زنان تحصیلکرده در جامعه و ارتقای سطح تحصیلات و اشتغال آنها در کنار محاسن سبب پاره‌ای از مشکلات هم شده است که مجرد ماندن آنها، دیر ازدواج کردن، نداشتن فرزند و یا تک فرزندی از عوارض آن است که این خود موجب کندی و کاهش رشد جمعیت می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس گفت: دولت و مجلس باید هرچه سریعتر اقداماتی را در راستای تسهیل ازدواج، پایین آوردن سن ازدواج، امکان ادامه تحصیل در صورت بچه دار شدن و کمک به مراقبت از فرزندان آنان که در حال تحصیل بوده و یا شاغل هستند به عمل آورد.

وی افزود: از حدود دو سال قبل این نکات و بسیاری از مطالب دیگر ر ا به صورت طرحی نشات گرفته از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و با حضور صاحب نظران و نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهادها تدوین و تصویب نمودیم و سپس بررسی آن در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت که به تازگی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

مرندی گفت: از دولت انتظار می‌رود با همکاری مجلس تمهیدات لازم جهت رفع مشکل بار مالی این طرح به عمل آورد تا مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگیرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در جلسه قبلی مجلس امضای لازم برای در اولویت قرار گرفتن بررسی این طرح اخذ شد گفت: انتظار می‌رود طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور که یک فوریت آن پیش از این به تصویب رسیده و امروز در کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس مطرح است به تصویب برسد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: در حالیکه تصویب قوانین از اهمیت بسیاری برخوردار است اما تلاش های گسترده و مستمر در امر فرهنگسازی و تسهیل امر ازدواج از ضروری ترین و ثمر بخش ترین اقدامات خواهد بود.

وی افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند جمعیت از عوامل اقتدار کشورهاست از آنجا که جمیعت جوان میهن اسلامی ما همیشه پشتوانه محکمی برای نظام مقدس بوده و بازدارنده قوی در مقابل توطئه های داخلی و خارجی به حساب می‌آمده است از این رو کمک به تحقق افزایش رشد جمعیت کشورمان یک اولویت حائز اهمیت به حساب می‌آید.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تشکر از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تحول و اصلاح وضعیت سلامت در کشور گفت: انتظار می‌رود آنچه را که در سیاست‌های کلی سلامت آمده است و به ویژه اولویت بهداشت و سطح بندی خدمات، حمایت از داروهای ژنریک و تولیدات داخل و جلوگیری از تحمیل نیازهای القایی در بخش تشخیص درمان را با دقت مورد توجه و اهتمام قرار دهد.

این نماینده مجلس افزود: انتظار می‌رود هر چه سریعتر برای تجمیع صندوق‌های بیمه درمانی و تبدیل آن به بیمه واقعی سلامت و نیز تمرکز دبیرخانه بیمه سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به عمل آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز