خبرگزاری کار ایران

مرادی در نطق میان دستور:

نرخ بیکاری در شهرهای کردستان ۳۱ درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۷۴۰

امروز که نه ماه از عمر دولت گذشته است از کدام یک نخبگان کرد و مدیران اهل سنت در بدنه عریض و طویل دولت استفاده شده است؟ / تنها ۱۹ واحد تولیدی در کردستان فعال هستند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در شهرهای کردستان ۳۱ درصد و در روستاهای کردستان ۲۳ درصد است، افزود: نرخ ۲۸ درصدی بیکاری بدون احتساب‌ شغل‌های کاذب و بیکاران فصلی معضل بزرگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالار مرادی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با گرامیداشت سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، گفت: امیدواریم در سال ۹۳ با فصل الخطاب قرار دادن این مهم شاهد شکوفایی و رشد بیشتر و عزت روزافزون ایران اسلامی باشیم.

نماینده سنندج، کامیاران و دیوان دره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته مطالبات و خواسته‌های مردم کردستان از تریبون‌های مختلفی طرح و پیگیری شده و اقدامات اندکی در راه توسعه کردستان انجام شده است، افزود: مردم کردستان از دولت تدبیر و امید توقع و انتظار بیشتری دارند، چرا که کردستان نسبت به سایر استان‌ها از محرومیت‌های بیشتری رنج می‌برد و در جریان تحقق حماسه سیاسی غرورآفرین ملت ایران نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند و به برنامه‌های روحانی بیش از ۷۰ درصد رای آری گفتند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وعده‌هایی که دولت تدبیر و امید به مردم کردستان داده است، ‌گفت: اینکه تا چه اندازه این وعده‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی تحقق یافته است، جای بحثو سوال دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه مردم کردستان امیدوارند در آینده نزدیک شاهد سفر هیات دولت به کردستان و تحقق برخی از این وعده ها و چاره جویی مشکلات باشند به برخی آمارها از شاخص های توسعه کردستان اشاره کرد و افزود: این آمارها بخشی از مشکلات و چالش‌های کردستان را به صورت مستند و واقعی نشان می دهد، جای سوال دارد که چرا پس از گذشت ۳۵ سال از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی ما هنوز شاهد رتبه‌های ۲۵،۲۶ و ۲۸ کردستان در شاخص‌های توسعه‌ای هستیم؟

مرادی با بیان اینکه میزان فعالیت بخش صنعت و کارگاههای ۱۰ نفره در کردستان رتبه ۲۵ کشور را داراست، ادامه داد: کارگاههای ۵۰ نفر به بالا رتبه ۲۷ را دارد به این معنا که در کردستان بیشتر از ۱۹ واحد تولیدی فعالیت نمی‌کنند.

نماینده سنندج، کامیاران و دیوان دره در مجلس با اشاره به اینکه ارزش افزوده بخش صنعت کردستان، رتبه ۲۹ و تولید ناخالص داخلی ۲۷ کشور است، گفت: درآمد سرانه استان ۴۰.۷ میلیون ریال است که درآمد سرانه متوسط کشوری ۸۲.۸ بوده و رتبه استان کردستان در این زمینه ۲۴ است.

وی با تاکید بر اینکه سهم بخش صنعت و معدن در تولید و اشتغالزایی کردستان ۶.۳ است در حالیکه متوسط کشوری ۳۱.۳ درصد می‌باشد، افزود: این درحالی است که در کردستان حدود ۳۰۰ معدن فعال داریم و ۱۸ نوع ماده معدنی استخراج می‌شود، اما به دلیل خام فروشی، نبود کارگاه و صنایع تبدیلی تکمیلی و واگذاری معادن به صورت غیرکارشناسی و به وسیله رانت های آنچنانی متاسفانه شاهد رشد بخش صنعت و معدن کردستان نبوده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه شاخص بخش کشاورزی کردستان ۱۵.۵ و بخش خدمات ۷۸ درصد است، تصریح کرد: این ارقام نشان می‌دهد در کردستان نه صنعت، نه معدن و نه کشاورزی آنچنان مورد توجه و اقدام قرار نگرفته اند و در عوض بخش خدمات که هیچ گونه کمکی به توسعه پایدار، تولید و اشتغال نخواهد کرد توانسته است شاخص ‌های متوسط کشوری را پشت سر گذاشته و رتبه بهتری داشته باشد.

مرادی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در کردستان ۲۸ درصد است که این موضوع در شهرها ۳۱ و در روستاهای کردستان ۲۳ درصد است، افزود: نرخ ۲۸ درصدی بیکاری بدون احتساب‌ شغل های کاذب و بیکاران فصلی معضل بزرگی است که در کردستان با آن روبرو هستیم و از سوی دیگر میزان بیکاری و درخواست کار فارغ التحصلان دانشگاهی مشکل دیگر کردستان است که بدون سرمایه گذاری و صنایع عظیم دولتی این مشکلات حل نخواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه قبلا وعده هایی در بحثورود سرمایه گذاران دولتی به کردستان داده شده بود، ادامه داد: تا این لحظه هیچ کدام از این وعده ها محقق نشده و آمارها و شاخص‌های پایین توسعه کردستان روی نرخ رشد جمعیت این استان تاثیرات سوء داشته است به طوریکه نرخ رشد جمعیت کردستان که همیشه از میانگین کشوری بالاتر بوده است در حال حاضر به کمترین حد یعنی ۷ / ۰ درصد رسیده است که جای تامل دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم خطاب به رئیس جمهور گفت: شما در بحثتوسعه سیاسی و بهره گیری از نیروهای اهل سنت بیانیه شماره ۳ را امضا و منتشر کردید و گفتید که از ظرفیت این گروه در پست و مناصب سیاسی استفاده خواهید کرد همچنین در جلسه رای اعتماد به وزیران تاکید کردید دولت فقط هیات وزیران نیست و در سایر بخش‌ها از نیروها و نخبگان اهل سنت استفاده خواهید کرد. حال بفرمائید امروز که نه ماه از عمر دولت گذشته است از کدام یک نخبگان کرد و مدیران اهل سنت در بدنه عریض و طویل دولت استفاده شده است؟ آیا تعداد این افراد به تعداد انگشتان دست می‌رسد؟

مرادی با بیان اینکه حتی در سطح استان نفوذ و به کارگیری مدیران غیر بومی به یک معضل تبدیل شده و عرصه را بر نخبگان و مدیران بومی تنگ کرده است، افزود: این وضعیت اعتماد سیاسی مردم را زیر سوال برده که چرا حتی در خانه خود مناصب و مسئولیت دستگاههای غیر سیاسی و امنیتی را هم به نخبگان بومی واگذار نمی‌کنند. تا کی باید از خارج استان مدیر وارد کردستان شود و این استان سکوی پرش و رشد و توسعه شخصی باشد.

وی به بحثنمایندگان با تجربه، متخصص و متعهد ادوار مناطق کرد نشین و زحمات این نمایندگان در ستادهای انتخاباتی روحانی اشاره کرد و از رئیس جمهور سوال کرد: به کدام یک از این افراد جایگاه در شان داده‌اید؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه من از حامیان دولت بودم اما چون تا امروز فرصت دیدار مجمع نمایندگان با رئیس جمهور فراهم نشد مجبور شدم پاره‌ای از نکات را از این تریبون مطرح کنم، تصریح کرد: رئیس جمهور قول داده بود کارگروه جبران عقب ماندگی کردستان راه اندازی شود پس چه شد؟ قول داده بودند در اولین فرصت به کردستان سفر کنند پس چه شد؟ انتظار داریم دولت با تدوین یک برنامه چند ساله شاخص‌های توسعه کردستان را که رتبه‌های ۲۵،۲۶ و ۲۸ را دارد در بازه‌ای سه ساله به متوسط کشوری برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز