خبرگزاری کار ایران

توسط مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت؛

پایش محیط کسب و کار ایران در تابستان ۹۲

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۹۹

مؤلفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تأمین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» و «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف‌کننده» نسبت به سایر مؤلفه‌ها در تابستان ۱۳۹۲، بهتر ارزیابی شده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار ارزیابی ۳۰۴ تشکل اقتصادی سراسر کشور از مؤلفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران، شرایط این محیط را در تابستان ۹۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مؤلفه‌های ملی محیط کسب و کار، مجموعه عواملی هستند که بر اداره و عملکرد بنگاه‌ها در جامعه مورد مطالعه اثر می‌گذارند، اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارند.

محیط کسب و کار عمدتا در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط بررسی و مطالعه می‌شود، زیرا بنگاه‌های بزرگ تا حدودی می‌توانند با صرف هزینه‌هایی مانند تبلیغات برای تغییر فرهنگ مصرفی یا عملیات لابی در محافل سیاست‌گذار، عوامل خارجی موثر بر اداره و عملکرد بنگاه‌هایشان را مهار کنند، اما بنگاه‌های کوچک و متوسط چنین قابلیتی ندارند و به همین دلیل بهبود محیط کسب و کار برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اهمیت زیادی دارد.

این دوازدهمین گزارش مستمر فصلی است که بر اساس «نگرش سنجی» تشکل‌های اقتصادی در سراسر کشور از وضعیت ۲۱ مؤلفه محیط کسب و کار ایران در یک دوره سه ماهه توسط مرکز پژوهش‌ها تهیه شده است.

مؤلفه‌های محیط کسب و کار در این گزارش طی زمستان ۱۳۸۸ تا بهار ۱۳۸۹ به روش دلفی با مشارکت ۸۰ تشکل اقتصادی سراسری به دست آمده‌اند در این گزارش‌ها به اقتضا و تناسب با شرایط اقتصاد ایران شناسایی و تعریف شده‌اند و با شاخص‌های مشهور بین‌المللی نظیر شاخص «انجام کسب و کار» بانک جهانی یا گزارش جهانی رقابت‌پذیری تفاوت‌هایی دارند.

بر اساس پاسخ ۳۰۴ تشکل اقتصادی از سراسر کشور به پرسشنامه این گزارش، به ترتیب سه مؤلفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، «بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه» و «اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان» در تابستان ۱۳۹۲ مجموعا بدتر از بقیه مؤلفه‌های مؤثر بر اداره بنگاه‌ها در این فصل ارزیابی شد‌ه‌اند.

همچنین مؤلفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تأمین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» و «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف‌کننده» نسبت به سایر مؤلفه‌ها در تابستان ۱۳۹۲، بهتر ارزیابی شده‌اند.

بر اساس میانگین ارزیابی‌های تشکل‌های اقتصادی در تابستان ۱۳۹۲، تشکل‌های اقتصادی استان‌های ایلام، البرز و کهگیلویه و بویراحمد، به ترتیب با میانگین ارزیابی ۹۵/۷،۶۳/۷ و ۹۵/۶ مجموعا ارزیابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی استان‌های گیلان‌، زنجان و یزد به ترتیب با میانگین ارزیابی ۴۱/۴،۰۷/۵ و ۲۷/۵ مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مؤلفه‌های محیط کسب و کار ارائه کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز