خبرگزاری کار ایران

رییس‌مجلس در همایش شورای عالی استان‌ها‏:

شوراها باید از سایش و نزاع پرهیز کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۷۹

برای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری و عدم پراکندگی باید با راه هایی، زمینه مسئولیت پذیری شوراها را فراهم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی شوراها را به پرهیز از سایش و نزاع و همچنین توجه به همگرایی با دستگاه های مختلف از جمله دولت و مجلس دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در همایش شورای عالی استان‌ها‏، با اظهار امیدواری برای سازمان یافتگی بیشتر شوراها در کشور گفت: در قانون اساسی اصول مختلفی به امر شوراها اختصاص یافته و این اهمیت رأی مردم در اداره امور را برجسته می کند. مجلس برای شوراها جایگاه تعریف شده ای را سامان داد و تلاش کرد هرچه بیشتر برای توسعه و آبادانی کشور وظایفی را برعهده شوراها بگذارد.

وی به تصویب شورای نگهبان از اصول قانون اساسی اشاره کرد و گفت: نظر شورای نگهبان این است که وظایف اجرایی در کشور برعهده وزراست و شوراها نقش مشورتی و کمکی دارند. اما برای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری و عدم پراکندگی باید با راه هایی، زمینه مسئولیت پذیری شوراها را فراهم کرد.

لاریجانی با اعلام آمادگی مجلس در این زمینه اظهار داشت: شورای عالی استان ها بالاترین نهادی است که می تواند نسبت شوراها را با حاکمیت تعریف کند. شورای عالی استان ها می تواند مستقیما طرح هایی را به مجلس ارائه دهد و باید از این ظرفیت برای ایجاد روابط متوازن با دولت و مجلس و تقویت نقش شوراها استفاده کرد.

رئیس مجلس اعضای شوراها را به آسیب شناسی در عملکرد گذشته خود فراخواند و ادامه داد: حتی اگر طرحی در مجلس در راستای نقش بیشتر شوراها داشته باشیم با تقصیر شورای نگهبان بی نتیجه می ماند، اما راه مهم دیگر این است که دولت باید بخشی از وظایف خود را به شوراها تفویض کند. این هم برای دولت مفید است و هم اینکه از صرف مقدار زیادی از بودجه کشور برای امور عادی و روزمره جلوگیری می کند.

لاریجانی ادامه داد: اگر شوراها قوی عمل کنند، دولت می تواند وظایف خود را برای مدیریت یک پارچه شهری به شوراها واگذار کند. شوراها اگر مکانت بلند خردمندانه ای پیدا کنند، دولت برای واگذاری مسئولیت ها شایق می شود و مجلس نیز بهتر به امور شوراها رسیدگی می کند.

وی افزود: لازمه این کار این است که شوراها با دقت امور را بررسی کنند. شما باید از یک عقبه حقوقدان برخوردار باشید یا با مشورت با معاونت حقوقی مجلس یا معاونت حقوقی ریاست جمهوری طرح ها را ارائه دهید. ما نمی خواهیم طرح ها را زخمی کنیم و یا قوانین مادر را تخریب کنیم. پس در تدوین طرح ها با مجلس و دولت در بخش حقوقی ارتباط داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی آشنایی اعضای شوراها با قوانین و مصوبات مادر را امری ضروری خواند و افزود: حجم زیادی از قوانین در این حدود صد سال در کشور قانون تصویب شده و همچنان در حال تصویب است. وقوف بر این وظایف و قوانین کمک می کند در شهرها و روستاها با دقت برخورد شود.

لاریجانی به دخالت هایی که موجب دعواهای محلی می شود اشاره کرد و اظهار داشت: نباید مسیر را برای سایش ها و دعواها هموار کنیم حرکت های مردمی اگر تبدیل به نزاع شود با مشکل مواجه خواهد شد. استراتژی همگرایی با دستگاه‌های مختلف می تواند به جریان یافتن حرکت های مردمی شوراها بعنوان یک حرکت توسعه ای در کشور کمک کند. همچنین نوعی اخلاق دیوانی همگرایی باید پایه قرار گیرد، ما نباید با اخلاق و خصوصیات فردی مانع توسعه کشور شویم. این امر البته فقط به شوراها مربوط نیست، دولتی ها هم باید رعایت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به فراهم شدن هر چه بیشتر زمینه قدرت‌یابی شوراها ادامه داد: نگاه دولت به شوراها نباید نگاه به رقیب باشد، بلکه به شوراها باید به مثابه یک جریان قوی مردمی که می تواند زمینه فعالیت دولت را بهتر فراهم کند، نگاه کرد. از این رو دولت نباید در واگذاری امکانات به شوراها امساک کند. مجلس نیز راه هایی را در این زمینه می پیماید و گوش ما برای شنیدن پیشنهادات شما درباره تقویت شوراها همیشه شنواست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز