خبرگزاری کار ایران

مظفر:

طرح عضویت و یا لغو عضویت نمایندگان در مجامع دائمی شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۲۲

نظارت یکی از دو بال اصلی وظایف مجلس است که نبایدنسبت به آن بی تفاوت باشد به ویژه که نام این شورا در مصوبات دیگر مجلس نیز آمده و در قوانینی مانند ارتقاء سلامت اداری، شورای دستگاه های نظارتی وظایفی برایش پیش بینی شده است از این رو اگر این شورا حذف شود خدشه ای در اجرای قوانین دیگر پیش می آید که به صلاح نیست.

معاون نظارت مجلس خواستار ارجاع طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیأت‌ها اعاده شده از شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام شد تا این به قانون دائمی تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، حسین مظفر در نشست علنی امروز - سه‌شنبه - مجلس شورای اسلامی در مخالفت باحذف ماده ۷ طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیأت‌ها اعاده شده از شورای نگهبان، گفت: نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در کشور و در ساختارهای نظام اسلامی از مسائل و مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد و به خاطر همین مشکلات متأسفانه نظارت در ساختار نظام اداری با همه تأکیداتی که شده است مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته و جایگاه خود را پیدا نکرده است که یکی از این مشکلات پراکندگی در سیستم‌های نظارتی و بی ارتباطی آنها با یکدیگر و عدم تعامل و همکاری آنها برای نظارت بر عملکرد دستگاه ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: گاهی پرونده نظارتی در یک دستگاه نظارتی مفتوح است، اما مدارک و مستندات مهمی از آن پرونده در اختیار دستگاه دیگری است و عدم همکاری و تعامل دستگاه‌ها ضمن طولانی کردن فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها باعثموازی کاری و تحمیل هزینه‌های گزاف برای کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه مکانیزم‌های نظارتی در هریک از دستگاه‌های اجرایی و همچنین در سطح کلان قوای سه گانه باید باشد و از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است، افزود: بحثامروز بحثتعامل و همکاری بین دستگاه‌های نظارتی است که سال ها در کشور مورد غفلت قرار گرفته است که خوشبختانه در ماده ۲۲۱ برنامه پنجم توسعه برای آن پیش بینی‌هایی شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شورای دستگاه‌های نظارتی با ترکیب ۶ نفره از هر قوه و ۲ نفر از بخش‌های نظارتی هر قوه تشکیل شده و اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رؤسای قوای سه گانه رسیده است و هم اکنون سه سال است که هر ماه یک جلسه تشکیل می شود، حضور نمایندگان قوای سه گانه و با اختیاراتی که دارند از مزایای این شورا است و نتایج نظارتی را تقویت و کارآمد می‌سازد.

به گفته مظفر این شورا تاکنون پرونده‌های زیادی را مورد بررسی قرار داده و برحسب موضوع مکاتباتی را با سران قوا داشته و هشدارهایی را به آنها داده که قابل توجه است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه با حضور معاونت نظارت مجلس در این شورا حذف این شورا به معنای حذف نظارت کارآمد و ساختار اجرایی و مدیریتی نظام است که به صلاح کشور نیست، افزود: نظارت یکی از دو بال اصلی وظایف مجلس است که نبایدنسبت به آن بی تفاوت باشد به ویژه که نام این شورا در مصوبات دیگر مجلس نیز آمده و در قوانینی مانند ارتقاء سلامت اداری، شورای دستگاه های نظارتی وظایفی برایش پیش‌بینی شده است از این رو اگر این شورا حذف شود خدشه ای در اجرای قوانین دیگر پیش می آید که به صلاح نیست.

وی افزود: بحثامروز بحثحذف واضافه یک ماده جدید نیست، بلکه بحثدائمی شدن این شوراست که ۳ سال از فعالیت آن می گذرد و می‌تواند در آینده گام های بزرگی را بردارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شورای نگهبان به این طرح اشکال ماهوی نگرفته بلکه تنها اعلام کرده چون این مسئله در قانون برنامه پنجم به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است برای دائمی شدن آن باید دوباره مجمع تشخیص مصلحت نظر بدهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز