خبرگزاری کار ایران

از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

گزارش آمایش معدنی و صنایع معدنی مس

کد خبر : ۱۳۲۵۰۴

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امور مربوط به آمایش معدنی و صنایع معدنی مس را مورد بررسی قرار داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امور مربوط به آمایش معدنی و صنایع معدنی مس را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام کرد: مس و آلیاژهای حاصل از آن، به عنوان یکی از فلزات استراتژیک، کشورهای دارای این ذخائر را در جایگاه ویژه‌ای در صنایع معدنی قرار داده است و ایران نیز با داشتن بیش از ۴ میلیارد تن ذخایر قطعی و احتمالی از این امر مستثنا نیست، ولی باتوجه به آمار و اطلاعات موجود، میزان برداشت و تولید مس در ایران از متوسط جهانی فاصله بسیاری دارد که شاید در نتیجه عدم سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش در طول زمان بوده است، لذا با توجه به ارزش افزوده قابل توجه و استراتژیک بودن این فلز باید به عنوان یکی از راهبردهای اصلی حاکمیت در بخش معدن مورد توجه قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید: ایران به لحاظ ساختار زمین شناسی، سرشار از مواد و پتانسیل‌های معدنی ارزشمند است که در صورت سیاست‌گذاری صحیح در جهت حداکثرسازی منافع، می‌تواند موتور محرک اقتصاد و برنامه‌های توسعه‌ای باشد. یکی از عمده‌ترین منابع معدنی استراتژیک، منابع معدنی مس است که با توجه به خواص منحصر به فرد، دارای جایگاه ویژه در صنایع مختلف چه به صورت خالص و چه به صورت ترکیب آلیاژی است.

توجه ویژه به این ماده معدنی در کشور، مستلزم شناخت درست پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل معدنی، شناخت صحیح از بازارهای جهانی و بازیگران اصلی در عرصه، عرضه و تقاضاست.

در این گزارش، پس از بررسی ماهیت‌های منابع مس در جهان، با بررسی عرضه و تقاضای جهانی و داخلی، سعی در معرفی جایگاه واقعی این فلز در اقتصاد ایران و پیشنهاد برای توسعه صنعت مس در ایران شده است.

بنابر آمارها در کوتاه مدت و تا سال ۱۳۹۶ در صورت سرمایه‌گذاری صحیح و به‌موقع، ظرفیت تولید مس در ایران به حدود ۶۲۱ هزار تن در سال خواهد رسید که در مقایسه با ظرفیت کنونی حدود ۳۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و این استراتژی باتوجه به افزایش چشمگیر تقاضای جهانی یکی از الزامات صنعت مس محسوب می‌شود.

این گزارش در پایان می‌افزاید: تولید فلز مس به عنوان یکی از فلزات استراتژیک کشورهای دارنده ذخایر مس و تکنولوژی تولید را به عنوان یکی از دارندگان مزیت در صنایع وابسته و پایین دستی مس تبدیل کرده است.

حرکت کشورهای دارنده این ذخایر حائز اهمیت به سمت اکتشاف و بهره‌برداری بیشتر از معادن و سرمایه‌گذاری در تولید مس کاتد و آلیاژهای استراتژیک ان با عنایت به پیش‌بینی افزایش تقاضا و قیمت تا سال ۲۰۲۵ و عقب ماندگی تولید نسبت به ذخایر ایران از متوسط جهانی، این امر را به ذهن متبادر می‌کند که سرمایه‌گذاری سریع در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری مس در ایران باید به عنوان یکی از راهبردهای اصلی صنایع معدنی تلقی شده تا جبران عدم تولید متناسب با ذخایر در سال‌های اخیر را در پی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز