خبرگزاری کار ایران

مخالف وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فن‌آوری / ۲ /

طبیب زاده: برنامه‌های فرجی دانا ایده‌آلی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۵۷

متاسفانه برنامه پیشنهادی فرجی دانا به صورت شعاری با عبارت کلی و بدون در نظر گرفتن منابع مشخص مالی است که در تمام آن موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهمیت و اولویت نوشته شده و هیچ مسیر مشخص زمان‌بندی‌شده‌ای برای دسترسی به اهداف و حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تأکید رهبرمعظم انقلاب بر پیشرفت علمی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در حوزه علوم انسانی، گفت: برنامه‌های فرجی دانا فاقد اولویت بندی، غیر واقع بینانه و کاملا ایده‌آلی است.
به گزارش ایلنا، زهره طبیب‌زاده نوری در نشست علنی امروز –یکشنبه - مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وجه تمایز یک مدیر اجرایی نسبت به دیگری در عرصه کلان مدیریتی و تصمیم‌گیری تسلط به اشراف بر قوانین و مقررات در حوزه مسئولیتی اطلاع از مشکلات موجود، توانایی ارائه راهکار عملی با در نظر گرفتن اولویت‌ها با توجه به بضاعت نیروی انسانی و منابع مالی در اختیار او است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم ادامه داد: در برنامه‌های که فرجی‌دانا بخش راهکارهای اجرایی و راهبرد‌ها ادغام شده و وزن عمده را راهبرد‌ها اشغال کرده است. انتظار نمایندگان بیان راهکارهای عملی در چارچوب مقدورات از طرف وزیر پیشنهادی است. از ده‌ها اقدام مثبت عملی موجود در اسناد بالادستی منظور فرجی دانا نه امکانات مالی و نه زمان ۴ ساله وزارت هیچ وزیری اجازه پرداختن به کلیه امور ایده‌آل را نمی‌دهد، لذا بایستی در هرسال مالی مدیر اجرایی با زمان‌بندی مشخص درصدی از مقاصد قابل تحقق خود را با اولویت پیشنهاد و نهایتاً در بازه زمانی ۴ ساله انجام آن را متعهد شود.

وی تصریح کرد: ‌ متاسفانه برنامه پیشنهادی فرجی دانا به صورت شعاری با عبارت کلی و بدون در نظر گرفتن منابع مشخص مالی است که در تمام آن موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهمیت و اولویت نوشته شده و هیچ مسیر مشخص زمان‌بندی‌شده‌ای برای دسترسی به اهداف و حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.
طبیب‌زاده افزود: ‌ در شرایط هجمه و تحریم‌های سنگین و ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان، وزیر علوم با عنوان سکاندار کشتی علم و فناوری کشور باید برنامه خود را برای تقویت ساخت درونی قدرت به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری به طور مشخص بیان کند. به جرأت می‌توان ادعا کرد که به این نیاز پرداخته نشده است. در برنامه فرجی دانا حتی گاهی به صورت متناقض شعار داده شده که مثلا از طرفی به لزوم پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی تاکید کرده و از طرف دیگر به افزایش بدون حد و مرز استقلال و اختیار دانشگاه‌ها پرداخته‌اید.
این نماینده مردم در مجلس نهم بیان کرد: در بخش راهکار‌ها، موارد متعددی را پیشنهاد شده که بدون در نظر گرفتن زمان و اولویت‌بندی قطعاً از انجام آن برنمی‌آید و در حد ادعا باقی خواهد ماند، براساس منابع مالی موجود عینیات بودجه فعلی کشور موارد مطروحه در طی ۲۰ سال آینده م قابل اجرا نیست، مواردی مطرح شده که انجام آن‌ها در حدود اختیارات و مسئولیت‌های جناب فرجی دانا نبوده و فرادستگاهی است، از این رو مواردی را قول داده که قانوناً نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد و در حوزه مسئولیت دستگاه‌های دیگر قرار دارد.
طبیب‌زاده بیان کرد: ساماندهی بودجه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و الزام آن‌ها به تامین منابع مورد نیاز پژوهش‌ها، فرادستگاهی و از عهده شخص وزیر خارج است. با کدام منابع مالی حمایت مادی از موسسات غیردولتی را خواهد داشت؟ بودجه جاری دستگاه‌های دولتی را تامین کند بعد به مراکز خصوصی قول دهد. همچنین براساس کدام مجوز قانونی از برنامه پنجم توسعه بخش خصوصی دانشگاهی را مشمول معافیت‌های مالی، گمرکی، کمک و وام می‌نماید؟
وی تصریح کرد: نظر به اینکه با گذشت ۳ سال از برنامه پنجم توسعه، بخش دولتی نتوانسته است اندکی از سهم قانونی خود را از تولید ناخالص داخلی در بخش پژوهش افزایش دهد، چگونه فرجی دانا به بخش خصوصی اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص داخلی را نوید می‌دهد؟ در حالی که در سال گذشته دانشگاه‌ها در تامین منابع مالی سرانه غذای دانشجویان خود نیز مانده بودند. چه حمایتی از شکل‌گیری شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی در زمینه تجاری‌سازی دانش و فناوری می‌تواند انجام دهد؟ ایجاد تقویت مراکز علمی تحقیقاتی و فناوری توانمند در تراز بین‌المللی با امکانات خاص در رشته‌های مختلف علوم و فنون را با کدام منابع مالی متعهد می‌شود؟
طبیب‌زاده افزود: وقتی در سال گذشته بودجه موسسه رویان تنها تابلوی بااهمیت نظام در زمینه تحقیقات بنیادین به ۴۰ درصد تقلیل یافته است، تامین منابع مالی جهت ایجاد مراکز علمی در تراز بین‌المللی چگونه وعده داده می‌شود؟ ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای نخبگان را نوید داده و از حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر برای تبدیل دانش فنی به محصول صحبت کرده است. با کدام توانایی مالی و اجرایی از ایجاد فرصت‌های شغلی صحبت می‌کند؟ اگر در پاسخ موارد فوق را به‌عنوان ایده‌آل‌ها در نظر گرفته‌، پس تفکیک کند که چه بخش از قول‌های برنامه خود را به‌عنوان راهکار عملی و اجرایی اساساً قابل تحقق است؟ تامین اجتماعی برای نخبگان و خانواده آنان، حمایت از ایجاد و توسعه بهنگام منابع نهادهای مالی نظام علم و فناوری از قبیل صندوق شرکت تامین سرمایه و توسعه فناوری و نوآوری دولت در سال گذشته تنها در تامین بودجه صندوق نوآوری با مشکل روبرو بود، فرجی دانا چه حمایت مالی بهنگام از بانک‌ها و شرکت‌ها می‌تواند صورت دهد؟ همه موارد فوق نشان از عدم اشراف وزیر پیشنهادی به امکانات و منابع موجود کشور و در اختیار وزارت علوم است.
وی گفت: طی سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بر دو محور عمده یعنی پیشرفت علمی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در حوزه علوم انسانی تاکید وافر کرده‌اند. در بُعد اول برنامه‌های فرجی دانا را مطالب ذکر شده فوق فاقد اولویت‌بندی، غیرواقع‌بینانه و کاملا ایده‌آلیستی است، اما در بُعد دوم درخصوص اسلامی شدن دانشگاه‌ها در ارتباط با این دو مبحثقاعدتاً در ۳ محور موضوعات اول تا سوم بایستی به آن‌ها می‌پرداخت. از ۲۵ راهبرد موجود در برنامه‌های وزیر تنها دو محور یعنی حمایت از کانون‌های نظریه‌پرداز و تدوین متون انسانی با استفاده از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه‌ها می‌تواند اجرایی شود که در این زمینه هم تنها به دو تی‌تر اکتفا کرده که مابقی بازی با الفاظ است.
طبیب‌زاده ادامه داد: خواهشمندم آقای دکتر رابطه فکری خود را با مقوله‌های دانشگاه تک‌جنسیتی، تفکیک جنسیتی کلاس‌ها در حد مقدورات، اجرای اردوهای مختلط مرسوم در دوران اصلاحات، برخورد با دانشجویان و اساتید ستاره‌دار بیان کند. در جریان انتخابات اخیر بار‌ها در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت شد که صرفاً کارکرد انتخاباتی داشت. آقای دکتر، اگر منظور فرجی دانا از استاد و دانشجوی ستاره‌دار افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن‌های دانشجویی در سال ۸۸ و کوی دانشگاه سال ۷۶ هستند که مبادرت به حرمت‌شکنی و شعارهای ضدانقلاب کرده‌اند، بفرمایید تا مجلس در این مقوله مواضع صریح او را بداند ولی اگر افرادی به ناحق ستاره‌دار شده‌اند به نظر بنده باید مسئولان تضییع کننده حقوق این دانشجویان و اساتید محاکمه شوند.
وی بیان کرد: آقای دکتر در اصلاح حداقلی وضعیت پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان چه حرفی دارید آیا اصولا حفظ ظواهر دینی در دانشگاه را مؤلفه‌ای از بحثاسلامی شدن دانشگاه می‌دانید نحوه برخورد شما با اساتیدی که علناً در کلاس‌ها علیه انقلاب و نظام صحبت می‌کنند چیست نحوه برخورد شما با مقوله جذب متمرکز اعضای هیأت علمی چیست.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: نحوه برخورد شما با دانشگاه هنر دانشگاه تهران که تئاترهای اجرا شده در آن در سال‌های گذشته و فضای آن کمترین شباهتی به فضای دانشگاه یک کشور دین مدار ندارد چیست؟ برای اطلاع از شیفتگان به غرب تحقیقی که در مدارس تک جنسیتی کشور انگلستان انجام شده است را گوشزد می‌کنم که راندمان علمی این مدارس بسیار بالا‌تر از مدارس مختلط است آیا بسیاری از مسئولان موجود در نظام که فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) که تک جنسیتی است نمی‌باشند؟ آیا دانشجویان این دانشگاه با افت تحصیلی مواجه هستند یا به خاطر عدم ارتباط با جنس مخالف دچار سرخوردگی یا افسردگی شدند نباید شعار داد آقای دکتر با توجه به سوابق شما در این موارد توضیحات لازم را بفرمایید. باید به نمایندگان گفت که رأی به فرجی دانا رأی به این طیف فکری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز