خبرگزاری کار ایران

مخالف وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فنآوری / ۱ /

هروی: فرجی دانا توانایی مدیریت در دریای پرتلاطم را دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۸۸

رشد غیر منتظره کمی و برنامه ریزی ناشده دانشگاه‌ها می‌تواند‌‌‌ همان بلایی را بر سر ما بیاورد که تبلیغ وارونه جمعیت و تنظیم خانواده امروز بر سر ما آورده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: آیا رضا فرجی دانا قدرت به دست گرفتن سکان وزارت علوم در این دریای پرتلاطم را دارد؟
به گزارش ایلنا‏، جواد هروی در نشست علنی امروز –یکشنبه - مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز اصولگرایان و اصلاح طلبان باید انتخاب وزیر علوم را جدی بگیرند و به دور از شائبه‌های سیاسی به سوگندی که برای مصالح و منافع مردم خورده‌اند پایبند باشند.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در سال‌های گذشته به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم، مدیران مدبر و متفکر در توسعه آموزش و پژوهش به کار گرفته می‌شد که رویکرد غیر سیاسی داشته باشند امروز ما هم در ردیف صادر کنندگان محصولات علمی در جهان و برخوردار از اقتصاد دانش بنیان بودیم.
وی ادامه داد: فضای آموزشی کشور به قدری سیاسی شده که حضور مدیران سیاسی در رأس دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه آزاد و پیام نور به یک روند عادی و معمولی تبدیل شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: رشد غیر منتظره کمی و برنامه ریزی ناشده دانشگاه‌ها می‌تواند‌‌‌ همان بلایی را بر سر ما بیاورد که تبلیغ وارونه جمعیت و تنظیم خانواده امروز بر سر ما آورده است چنان تبلیغ کردیم که امروز ترمز هدایت آن کاملا بریده است و جمعیت پیر ما امروز جایگزین جمعیت جوان در کشور شده است.
هروی بیان کرد: ‌اشتغال ناشی از حرکت ترمز بریده دانشگاه‌ها را امروز چه کسی پاسخگو است هر روز آمارهای رشد علمی را می‌دهیم غافل از اینکه اصلا از رشد معنادار دانشجویان غافل هستیم به همین جهت است که امروز باید تمنای مرد رویین تن را برای تصدی وزارت علوم کنیم.
وی ادامه داد: آنچه امروز موجب شد تا سومین نفر پیشنهادی برای وزارت علوم در دولت یازدهم به باد انتقاد گرفته شود ضرورت توجه هر چه بیشتر از زمان دیگر نسبت به تولید علم و توسعه علمی آن هم به صورت جهش پرشتاب است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ‌سخنان مقام معظم رهبری که فصل الخطاب همه فرهیختگان و اصحاب اندیشه و فکر است بار‌ها در میان هر جمعیتی بر اشاعه و تولید علم اشاره کرده‌اند و اینکه اگر غرب هم به جایی رسیده است از توسعه علمی بوده است.
هروی یادآور شد: اما متأسفانه ما بر این قضیه تکیه نکرده‌ایم و تبلور تبدیل به عقلانیت که شعار محوری رئیس جمهور است در فضای دانشگاه کلید می‌خورد و تمام راه‌ها به دانشگاه‌ها ختم می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: ‌ سکان آموزش عالی را باید به دست با کفایت‌ترین، مدبر‌ترین، با تجربهترین و عالم‌ترین شخصیت غیر سیاسی بدهید چرا که چندین سال است اسلامی کردن دانشگاه‌ها مطرح شده اما واقعا آیا دانشگاه‌ها اسلامی‌تر شده یا غیر اسلامی‌تر پاسخ روشن است چون وزرای علوم دغدغه علمی و توسعه آن را نداشتنداینگونه مباحثمطرح شده است.
هروی بیان کرد: رقابت کمی میان دانشگاه‌های ما چند سالی است که کیفیت را به مرز فنا و نابودی برده و واژه استاد و معلم چندان سنگ تیپا خورده‌ای گشته که هر سرگشته وادی مادیات در این آستان قرار گرفته و جای تأسف دارد که امروز هر خرمهره‌ای را به نام گوهر در بازار علم ما می‌فروشند و سردمداران علوم در خواب خرگوشی فرو رفته‌اند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: ‌ بسیاری از قوانین برنامه پنجم پنجساله توسعه به دلیل اینکه مورد توجه قرار نگرفته بخش آموزش عالی را از یاد برده است هر نهادی که در حوزه آموزش عالی قرار دارد بر طبل خود می‌کوبد.
هروی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد دانش بنیان در این کشور جایگزین اقتصاد نفت محور شود باید تحولی در بحثآموزش عالی صورت گیرد ما جهاد اکبر را پیش از این آغاز کرده‌ایم اما به نتایج روشنی دست نیافته‌ایم.
وی با بیان اینکه آموزش عالی ستون فقرات کشور است‏‏، گفت: وزیر علوم باید حساسترین شخص علمی و با کفایت‌ترین، با درایت‌ترین و با دیانت‌ترین باشد و کارنامه‌ای در این راستا داشته باشد.
هروی ادامه داد: ‌ آیا رضا فرجی دانا قدرت به دست گرفتن سکان وزارت علوم در این دریای پر تلاطم را دارد آیا آشنایی او با آموزش عالی و بحثآموزش و پژوهش به نحوی است که بتواند از پس این منصب و جایگاه برآید.
این نماینده مردم تصریح کرد: آیا فرجی دانا با چند سال ریاست یک دانشگاه استنباطی دقیق از دانشگاه‌های کشور دارد ۲۵۰۰ دانشگاه در این کشور وجود دارد و هدایت آن‌ها با سابقه ریاست دانشگاه تهران تفاوت فاحشی دارد.
هروی بیان کرد: آیا فرجی دانا توانایی تحول در علوم انسانی و ارتقاء آن را دارد با توجه به اینکه رشته وی غیر انسانی است و با چه پیشینه‌ای این مقصود وجایگاه را می‌خواهد در کشور پیاده کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: متأسفانه آموزش عالی کشور، آموزش محور است سکان این وزارتخانه را باید کسی به دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه اینکه بیگانه تا بتواند این نگاه را به پژوهش محوری هدایت کند.
وی یادآور شد: فرجی دانا حتی تألیف یک کتاب هم در کارنامه خود ندارد و تمام مقالات وی کار گروهی یا مقالات دانشجویان است و از سوی دیگر سؤالاتی که در نکات اساسی از وی شده سکوت اختیارکرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه برنامه‌های فرجی دانا کلیشه‌ای است تصریح کرد: در برنامه فرجی دانا برای تصدی وزارت علوم برنامه‌ای در مورد ادغام و انتزاعات در آموزش عالی و اجرایی شدن ماده ۱۷ قانون برنامه پنجم پنجساله توسعه که اشاره به شرکت‌های دانش بنیان دارد دیده نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز