خبرگزاری کار ایران

توکلی خبر داد:

احتمال موافقت مجلس با حذف یارانه سه دهک بالا / شناسایی دهک‌های بالا امکان‌پذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۴۷

اظهارات گفته شده در مورد عدم شناسایی دهک‌های پردرآمد بهانه تراشی است که البته دولت یازدهم این موضوع را بیان نکرده بلکه دولت قبلی اعلام کرده بود که شناسایی دهک‌ها مقدور نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان این که اظهارات گفته شده در مورد عدم شناسایی دهک‌های پردرآمد به منظور حذف آن‌ها از لیست یارانه بگیران بهانه تراشی است از موافقت احتمالی مجلس با پیشنهاد حذف سه دهک از لیست یارانه بگیران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد توکلی نماینده تهران در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه با حضور در جمع خبرنگاران ضمن اظهار بی اطلاعی از نتیجه جلسه عصر روز گذشته تیم اقتصادی دولت و مجلس، در خصوص نحوه پرداخت یارانه ها نیز گفت: نحوه فعلی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دارای دو بی عدالتی است؛ اول اینکه در این طرح به فقیر و غنی به صورت یکسان یارانه پرداخت می‌کنیم که این بی‌عدالتی است و بی‌عدالتی دیگر این است که چون منابع کافی نداریم بخشی از پولی که قرار است به مردم پرداخت شود، از طریق دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

وی افزود: در این راستا دولت به بانک مرکزی تحمیل می‌کند تا اسکناس چاپ کند و وقتی پول پرقدرت زیاد باشد نقدینگی افزایش یافته و تورم ایجاد می‌شود که این تورم به دهک‌های پایین فشار می‌آورد و فشارش به دهک‌های بالا کمتر از متوسط است.

عضو کمیسیون برنامه، ‌ بودجه و محاسبات عدم توانایی شناسایی دهکهای پردرآمد برای حذف یارانه نقدی را بهانه تراشی نامید.

توکلی با ببا بیان اینکه از صدر اسلام تا الان مسلمانان زکات می‌دهند، گفت: پس عملا شناخت مستحق امکان پذیر است که خداوند نیز دستور آن را داده است. می‌گویند شناسایی دهک‌ها مقدور نیست. البته دولت یازدهم این موضوع را بیان نکرده بلکه دولت قبلی اعلام کرده بود که شناسایی دهک‌ها مقدور نیست.

وی افزود: گردش مالی صاحبان حساب‌ها در بانک مرکزی موجود است وام موعدیان مالیاتی هم مشخص است و صاحبان خودروهای لوکس نیز معلوم هستند بنابراین از این ملاک‌ها برای شناسایی دهک‌ها می‌توان استفاده کرد.

توکلی با بیان اینکه به نظرم مجلس با پیشنهاد حذف سه دهک موافقت می‌کند، در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام مشکلات طرح هدفمندی یارانه‌ها را حل می‌کند، اظهار داشت: این یکی از مشکلات است و مشکلات دیگری هم وجود دارد که بایستی حل شود.

در پایان در خصوص این که آیا در رابطه حذف این سه دهک با دولت جلسه‌ای خواهید داشت، گفت: اگر نیاز باشد با دولت جلسه‌ای را می‌گذاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز