خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از کمبود ذخایر خونی در مازندران؛

قطار همدلی و نوع دوستی در ایستگاه انتقال خون متوقف شد/تجلی رفتار مسئولانه

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۹۳۶

شیوع کرونا سبب کاهش اهدای خون شده است و این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرلحظه ای که ما از نعمت سلامتی برخورداریم تعدادی از هم‌وطنان در بستر بیماری در انتظار دریافت خون برای ادامه زندگی هستند و اهدای خون در شرایط شیوع کرونا که لحظه‌ها برای بسیاری از هم‌وطنان حیاتی و تعیین‌کننده است و جامعه دوران خاص بهداشت و سلامت را می‌گذراند، نماد کاری خداپسندانه و مسئولانه است.

خون سالم نجات‌دهنده زندگی است و همه‌روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده‌های خونی احتیاج پیدا می‌کند.

از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند و بسیاری از بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر ناگزیر نیازمند دریافت خون یا فرآورده‌های خونی به‌طور منظم هستند.

به گفته متخصصان افراد گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند و پس از انجام معاینات و بررسی دقیق آزمایش‌های تجویزشده از سوی متخصصان و پزشکان مستقر در مراکز انتقال خون نسبت به اهدای خون اقدام کنند و البته پس از معاینه در صورت وجود کوچک‌ترین مشکل، عمل خون‌گیری انجام نمی‌شود

با شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ و نگرانی‌های پیش‌آمده در دوره اوج سوم این بیماری، آمار مراجعه مردم به مراکز اهدای خون با کاهش شدیدی مواجه شده و لازم است مردم مهربان و نوع‌دوست در این شرایط ویژه و در شروع روزهای سرد، مسئله اهدای خون و نجات جان بیماران را از ضرورت‌ها بدانند.

فرایند خون گیری با رعایت بهداشت

در این روزها که کشور درگیر مبارزه با ویروس کروناست اهدای خون بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد هم‌وطنان ما با اطمینان خاطر از رعایت بهداشتی در مراکز خون گیری، می‌توانند به این مراکز مراجعه و به این زنجیره نیکی بپیوندند.

 برخلاف همه نگرانی‌ها، اما فرایند اهدای خون در این مرکز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود و مردم نوع دست و مهربان می‌توانند با اطمینان خاطر با اهدای خون در حیات دوباره افراد نیازمند به خون سهیم باشند.

استان مازندران نیز متأثر از بیماری کرونا با کمبود ذخایر خونی مواجه شد و سازمان انتقال خون استان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مراکز درمانی مازندران نیازمند فرآورده‌های خونی و پلاسمای کووید ۱۹ هستند از مردم خواست با مراجعه به ۱۱ پایگاه ثابت و ۳ پایگاه سیار انتقال خون در استان، به کمک بیماران نیازمند گروه‌های خونی بشتابند.

با انتشار این اطلاعیه مردم نوع‌دوست مازندران با مراجعه به مراکز انتقال خون به یاری برخاستند و با اهدای خون خود باری دیگر ثابت کردند که در همه شرایط پای کار بوده و همراه هستند.

استقبال بی‌نظیر مردم نوع‌دوست مازندران

ذوالفقار تقی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در روزهای اخیر و در پی فراخوان انتقال خون استان به منظور جبران کاهش ذخایر خون، مراکز انتقال خون استان مازندران با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شده است، این در حالی است که مراکز انتقال خون به دلیل ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ناچارند با تعداد تخت‌های کمتر داوطلبان اهدای خون را میزبانی کنند.

وی از اهداکنندگان خون خواست که برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سامانه اینترنتی اعلام‌شده نوبت بگیرند.

مدیرکل سازمان انتقال خون مازندران گفت: با توجه به اینکه انتقال خون خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌داند ناچاریم که میزان تجمع در مراکز اهدای خون را کنترل کنیم تا سلامت داوطلبین اهدای خون با خطر مواجه نشود و همچنین جمع‌آوری حجم بالایی از خون‌های اهدایی و پذیرش مردم تنها در چند روز موجب کاهش آمار اهدای خون در روزها و هفته‌های بعدی خواهد شد.

وی ادامه داد: ضروری است هم استانی‌های نوعدوست همواره متناسب با میزان مصرف روزانه بیمارستان‌ها با انتقال خون استان همراه باشند و به منظور جلوگیری از ازدحام و اتلاف وقت اهداکنندگان خون، سامانه نوبت دهی اینترنتی به آدرس nobatdehi.ibto.ir در دسترس است و داوطلبین اهدای خون می‌توانند با اخذ نوبت در ساعاتی که مراکز خلوت‌تر است مراجعه کنند.

تقوی افزود: ترس از ابتلا به بیماری کووید 19، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، سرد شدن و آغاز بارش‌ها و وضع قوانین و اجرای آن‌ها برای کم کردن از میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است اما با وجود این هم وطنان ما در روزهای اخیر با مراجعه به پایگاه های انتقال خون سهم خود را در این مهربانی به خوبی ایفا کردند.

مدیرکل انتقال خون مازندران بابیان اینکه تنها راه کمک به بیماران صعب‌العلاج و جراحی‌ها و بیماران هموفیلی و تالاسمی وزنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند اهدای خون است و هنوز بشر نتوانست خون مصنوعی بسازد، تصریح کرد: برای اطمینان خاطر شهروندان از سلامت و ایمنی محیط مراکز اهدای خون، تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی برای اهداکنندگان وجود ندارد.

اهدای 601 واحد پلاسمای بهبود یافتگان کرونا

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جمع‌آوری پلاسمای بهبود یافتگان کووید 19 از ابتدای اردیبهشت  امسال در مازندران آغاز شد، افزود: تا پایان آبان ماه 683 نفر از افراد بهبودیافته به انتقال خون بابل مراجعه داشتند که از این تعداد 601 واحد پلاسما دریافت شد و برای درمان بیماران کرونایی در اختیار مراکز درمانی استان قرار گرفت.

81 هزار و 388 مازندرانی خون اهدا کردند

 تقوی اعلام کرد: همچنین از ابتدای فروردین تا آبان ماه سالجاری  100هزار و 581 نفر از داوطلبان اهدای خون به مراکز انتقال خون مازندران مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه‌کنندگان 81 هزار و 388 نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد مراجعه کننده 78 هزار 755 نفر مرد و دو هزار و 633 نفر زن بوده اند.

تقوی با تأکید بر ضرورت حضور مستمر اهداکنندگان و بر اساس نیاز سنجی در پایگاه‌های انتقال خون تاکید کرد که نیاز به خون، دائمی و همیشگی است به همین منظور درخواست ما از هم استانی‌ها این است با اهدای خون به کمک بیماران نیازمند به خون بشتابند و بدانند اهدای خون از ضروریات برای نجات جان انسان دیگری است.

وی در تشریح چگونگی انجام خون گیری در مراکز انتقال خون و تاکید بر رعایت استانداردها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: مراجعه کنندگان در در بدو ورود تب سنجی می شوند، در ورودی سالن اهداکنندگان، محلول ضدعفونی کننده پدالی وجود دارد . 

تقوی ادامه داد: تخت های خونگیری ضدعفونی  و ملحفه های تخت برای هر اهداکننده تعویض و  تجهیزات و سطوح دائما ضدعفونی می شوند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد . 

وی خبر داد: همچنین فضای مشخصی  برای پارکینگ  داوطلبان اهدای خون در انتقال خون استان در نظر گرفته شده و اهداکنندگان بدون  نگرانی از پارک خودرو می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

بهبود یافتگان کرونا پلاسمای خون خود را اهدا کنند

مدیر کل سازمان انتقال خون مازندران گفت:  افرادی که به کووید 19 مبتلا شدند و‌حداقل 28 روز کامل از بهبودی و سلامتی آنها گذشته است میتوانند به پایگاه انتقال خون بابل  مراجعه کنند و پلاسمای خون خود را برای  تسریع  در روند بهبود و‌درمان بیماران تازه مبتلا شده به کرونا اهدا کنند.

 در روزهای اخیر و در پی فراخوان انتقال خون استان به منظور جبران کاهش ذخایر خون، مراکز انتقال خون استان مازندران با استقبال بی نظیر مردم رو به رو شده است، این در حالی است که مراکز انتقال خون به دلیل ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی ناچارند با تعداد تخت های کمتر داوطلبان اهدای خون را میزبانی کنند.

هم استانی ها متناسب با میزان مصرف روزانه خون مراکز درمانی را یاری کنند

وی ادامه داد: با توجه به  اینکه انتقال خون خود را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می داند ناچار است که میزان تجمع در مراکز اهدای خون را کنترل کند تا سلامت داوطلبین اهدای خون با خطر  مواجه نشود .

تقوی افزود: همچنین جمع آوری حجم بالایی از خون های اهدایی و پذیرش مردم تنها در چند روز موجب کاهش آمار اهدای خون در روزها و هفته های بعدی خواهد شد؛  ضروری است  هم استانی های نوعدوست همواره متناسب با میزان مصرف روزانه بیمارستان ها با انتقال خون استان همراه باشند. 

وی یادآور شد: همچنین به منظور جلوگیری از ازدحام و اتلاف وقت اهداکنندگان خون ،  سامانه نوبت دهی اینترنتی به آدرس nobatdehi.ibto.ir در دسترس است و  داوطلبین اهدای خون  می توانند با اخذ نوبت در ساعاتی که مراکز خلوت تر است مراجعه کنند.

مدیر کل سازمان انتقال خون مازندران از همه داوطلبین اهدای خون که در سخت ترین روزهای بحران کرونا  در مراکز اهدای خون حضور یافته اند تشکر و قدردانی کرد  و از داوطلبینی که  این روزها به دلیل ازدحام در مراکز انتقال خون معطل شده اند و یا چندین بار مراجعه داشته اند،عذرخواهی کرد.

همدلی و همراهی مردم همواره گره گشای بسیاری از مشکلات در همه موقعیت هاست و هم اکنون در شرایط کرونایی که نیاز بیماران به خون را مضاعف می کند انتظار می رود مردم اهدای خون را به عنوان یک ضرورت حیاتی در اولویت قرار دهند و تا این روزهای سخت را با هم دلی و هم نوعی به خوبی پشت سر بگذاریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز