خبرگزاری کار ایران

طی پیامی؛

استاندار 14 آبان روز مازندران را تبریک گفت

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۶۷۳

استاندار مازندران با صدور پیامی ۱۴ آبان، روز مازندران را به همه مردم استان تبریک گفت و از اهالی و اصحاب قلم، تحقیق و رسانه خواست تا در راستای شناسایی و تعمیق مجموعه سنت‌ها و آیین‌های این سامان اهتمام نمایند. ‎

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد حسین زادگان در پیام خود به مناسب روز مازندران گفت: مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخ‌سازند که در بسترهای مختلف آفرینش و خلاقیت انسانی از فرهنگ، ادبیات، هنر و آوردگاه‌ها و صحنه‌های خطیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره در تراز و جایگاهی ممتاز قرار داشته و نقش خود را گاه به عنوان مردمی پیشرو و آفریننده در تاریخ ایفا نموده‌اند.

وی افزود: از شعله‌های درخشان افسانه‌ها و قصص مردم ساده‌دل و بالانشین کوهستان‌های مازندران که در حاشیه البرز به خلق و صیانت از آن در طول زمان مبادرت کرده‌اند، از ترجمه متون ادبی و مذهبی بسیار مهم به زبان طبری در تاریخ پس از اسلام، از تشکیل نخستین حاکمیت و حکومت علوی در جهان در این سامان، از نیمای نام‌آور؛ پدر و خالق شعر نو و معاصر ایران، از پهلوانان و غیورمردان سنگرهای صبح و ستاره تا خاک ریزهای دفاع از حریم حرم تا فاتحان سکوهای بزرگ ورزشی؛ این سرزمین همواره جایگاه فخر و فرهنگ و اعتبار بوده است.

استاندار مازندران گفت: ازجمله درخشش‌های تاریخی و حماسی ماندگار و جاودان مازندران نخست باید به ۱۴ آبان روز بیعت مردم مازندران با «حسن بن زید ملقب ‌به داعی کبیر» و سالروز تأسیس نخستین حکومت مستقل علویان جهان در تبرستان اشاره کرد. مردم مازندران که از آغاز مهر ولایت را در دل داشتند و به فرزندان پیغمبر (ص) پناه دادند، در این روز چشمه‌سار حیات فرهنگی، آداب، رسوم و سنت‌های خود را به سرچشمه مهر و محبت علوی پیوند زدند.

حسین زادگان ادامه داد: از دیگر حماسه‌های مردم بزرگ مازندران، حضور مؤثر و تعیین‌کننده و غیرتمندانه مردان وزنان این سامان در دوران دفاع مقدس و جبهه‌ها و سنگرهای پاسداری از حریم حرم است که هرگز از یاد، خاطر و کتاب تاریخ این مُلک زدوده نخواهد شد.

وی گفت: بر همه عاشقان و دلدادگان این دیار سبز و شکوفا؛ نخبگان، محققان، دانشگاهیان، پژوهشگران تاریخ، فرهنگ و ادبیات مازندران و دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ها و مراکز تحقیقاتی تاریخ و علوم دینی فرض است تا برای شناساندن فرهنگ دینی این سامان و آداب، رسوم، سنن، باورها، آیین‌ها و تعمیق و تبیین این مواریث بزرگ و ارزشمند به ویژه برای نسل‌های جوان اهتمام نمایند.

مقام عالی دولت در استان افزود: این‌جانب ۱۴ آبان، روز ملی مازندران را که با روز فرهنگ عمومی تقارن یافته به همه دلباختگان و عاشقان خاک و فرهنگ این سامان تبریک و تهنیت عرض نموده، امیدوارم این مناسبت میمون فرصتی برای آشنایی بیش از پیش همه طبقات اجتماعی خاصه مردم مازندران با آموزه‌های آل الله (علیهم السلام) و میراث‌های ماندگار فرهنگی استان باشد.

حسین زادگان در پایان گفت: انتظار دارم پژوهندگان و محققان متخصص و مجرب برای تألیف و گردآوری همه سنت‌ها، آیین‌ها و سنن فرهنگی، ادبی و تاریخی شفاهی مازندران نهایت تلاش و سعی وافر خود را مبذول دارند تا نسل‌های آینده از محتویات این فرهنگ اصیل بی‌بهره نمانند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز