خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

پدافند غیرعامل مصونیت در مقابل هر تهدید است

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۶۴۵

پدافند غیرعامل مصونیت در مقابل هر تهدید است و اقدامات پیشگیرانه پدافند غیرعامل منجر به کمتر شدن مخاطرات در زمان بحران می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر وقت حرف از دفاع سایبری و جنگ نرم می‌شود شاید اسم پدافند غیرعامل هم در ذهن ما تداعی شود البته کمتر کسی می‌تواند عملکرد دقیق پدافند غیرعامل را بداند، بُنیه دفاعی هر کشور باید در بهترین وضعیت باشد و درواقع می‌توان گفت که در زمان بحران پدافند غیرعامل کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد.

اهمیت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برای به حداقل رساندن آسیب‌های وارد به یک جامعه ضروری است ازاینروپدافند غیرعامل و مدیریت بحران به شاخص‌های توسعه یک جامعه تبدیل‌شده و در کشورهای توسعه‌یافته تمهیدات ویژه‌ای به این مسئله اتخاذشده است.

اتحادیه اروپا و اعضای آن هرازچندگاه مانور مشترک سایبری برگزار می‌کنند و برای انجام تست‌های ویژه حتی به مهم‌ترین مراکز نظامی و اجتماعی خود حملات سایبری انجام می‌دهند.

کاهش طمع کشورهای تهدیدکننده، قرار نگرفتن در معرض حمله و سیاست تنش‌زدایی، افزایش پایداری ملی، پویایی علمی و فنی در تمامی سطوح مدیریتی و مهندسی، آمادگی دفاعی سلاح‌شناسی از وظایف اصلی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

گستره‌ی موضوعات پدافند غیرعامل به حدی است که به فرمایش مقام معظم رهبری دیگر محدود به یک‌زمان و مکان خاص نیست و همگان موظفند نسبت به ارتقاء توان آمادگی خود در برابر هرگونه تهدید برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.

حال با این تعاریف می‌توان گفت که در مرحله بعد از پدافند غیرعامل، تک‌تک افراد جامعه نقش اساسی برای جلوگیری از بحران رادارند هر فرد می‌تواند برای جلوگیری از بحران نقش مؤثری داشته باشد.

سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد که به کلیه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های کشوری و لشکری ابلاغ گردید و از سال ۱۳۹۰ در تقویم ایران، تاریخ ۸ آبان به عنوان روز پدافند غیرعامل شناخته می‌شود که سازمانی دولتی در ایران است که زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

پدافند غیرعامل نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است

طرح جامع پدافند غیرعامل درواقع یک سند بالادستی و راهبردی است و موضوعاتی که در این سند مطرح می‌شود، برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در سطح کلان است و می‌تواند در همه موضوع‌ها و مباحث نقش‌آفرین باشد بنابراین فرهنگ آن باید به‌گونه‌ای در بین مردم نهادینه شود که به تمامی سطوح جامعه منتقل شود.

در سرتاسر تاریخ بشر، جان و مال انسان‌ها همواره دست‌خوش حوادث طبیعی، سوانح پیش‌بینی‌نشده، جنگ‌ها و نزاع‌های خونین، هولناک و مرگبار بوده و خاطرات و آثار ناشی از مخاطرات همواره روح انسان‌ها را آزرده است.

کشور پهناور ایران نیز از وقوع این حوادث مستثنی نبوده و پیوسته در معرض مخاطرات طبیعی و حوادث گوناگون قرار داشته و متحمل زیان‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری شده است. ازاین‌رو، اقدامات پیشگیری، حذف یا کاهش اثرات، به‌کارگیری و ارتقاء امکانات و تجهیزات موجود جهت آمادگی و مقابله با حوادث، پیش‌بینی و تامین نیازهای اساسی و اضطراری آسیب‌دیدگان در هنگام رخدادهای طبیعی و یا ناشی از تهاجم و ارائه خدمات جستجو، نجات وامداد رسانی فوری از قبل سازمان‌یافته به آن‌ها و افزون بر آن، حفظ سلامت، ایمنی و بازگرداندن شرایط به حالت عادی ضروری است.

استان مازندران نیز با وجود قابلیت‌های مختلف به ویژه قابلیت‌های زیستی در معرض خطر عوامل مختلف قرار دارد که باید در صدر توجه متولیان امر به ویژه پدافند غیرعامل قرار گیرد.

کرونا؛ تهدید زیستی، نقش مهم پدافند غیرعامل در کنترل کووید19

حسین حسن نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، سازمان‌دهی، طراحی و هدایت برنامه‌های عملیاتی پدافند غیرعامل کشور در مقابله با تهدیدات را مهم‌ترین وظیفه برشمرد و حملات سایبری را تهدید نوین دانست و گفت: امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در حوزه هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی است و باید در مجموعه سازمان پدافند غیرعامل به ارتقای آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای تداوم چرخه تولید و خدمت تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه فراهم کردن زمینه‌ای برای مقابله با شکل‌گیری بحران‌ها قبل، حین و بعدازآن مهم است، گفت: با شناسایی ظرفیت‌ها در زمان وقوع برخی از تهدیدات زیستی اجتماعی می‌توان برای حفظ انسان و طبیعت از مخاطرات اقدام کرد.

حسن نژاد بر فرهنگ‌سازی در حوزه پدافند غیرعامل تاکید کرد و ادامه داد: با عمومیت بخشیدن به این فرهنگ و ایجاد دغدغه‌ در این زمینه به نتیجه موفقی دست خواهیم یافت.

این مسئول از اجرای 290 برنامه در هفته پدافند غیرعامل در مازندران خبر داد و با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کرولا را تهدید زیستی عنوان کرد و گفت: پدافند غیرعامل نقش مهمی در پشتیبانی از این بیماری دارد و تلاش شود از قدرت و توان فضای مجازی در تولید محتوا استفاده شود.

پدافند غیرعامل نیاز به بلوغ و اطلاع‌رسانی بیشتر دارد

حمید بخشی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران اظهار کرد: پدافند غیرعامل نهاد نوین و جدید در فضای حاکمیت کشور است که نیاز به بلوغ، حمایت، اطلاع‌رسانی و آموزش بیشتر دارد.

وی گفت: برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل با شعار «مقاومت فعال، تاب آوری حیرت‌انگیز، ایران قوی» از پنجم آبان آغاز می‌شود.

بخشی ادامه داد: افتتاح شتاب نگار در دانشگاه مازندران و ایستگاه آتش‌نشانی بهشهر و سایت هواشناسی کیاسر و همایش تجلیل از برگزیدگان نخبگان در محمودآباد و همایش پدافند غیرعامل اداره کل استاندارد ازجمله برنامه‌های این هفته به شمار می‌آید.

عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز از ایجاد شبکه گسترده اطلاع‌رسانی در سراسر استان خبر داد و افزود: در این راستا ارتباط خوبی با رسانه‌های استان برقرار کردیم.

وی افزود: در صورت تخصیص اعتبار به شورای اطلاع‌رسانی استان می‌توانیم از رسانه‌ها برای باز نشر رویدادها حمایت کنیم.

بر اساس این گزارش در هر برهه‌ای از تاریخ هنگام بروز فاجعه، انسان‌ها به اشکال مختلف درصدد مقابله با بحران برآمده‌اند ولی در دوران اخیر با پیشرفت فناوری و ارتباطات، پدافند غیرعامل جهت مقابله با بحران‌ها و تهدیدات ایجادشده ودرکاهش خسارات به شکل‌های مختلفی عمل می‌کند.

پیرو تأکید و فرمایش رهبر معظم انقلاب همچنین برنامه‌ ششم توسعه دستگاه‌های اجرایی به فراخور وظایف سازمانی که دارند باید اقدامات لازم در جهت پدافند غیرعامل و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب انجام دهند.

با توجه به اهمیت حوزه‌ پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی و ایمن‌سازی فضای محیطی برای شهروندان، در طراحی‌ها و مکان‌یابی‌ها، باید ضرورت پدافند غیرعامل و اهمیت آن موردتوجه باشد.

انتظار می‌رود کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل نسبت به پیشگیری تهدیدهای احتمالی در حوزه‌های مختلف، اهتمام ورزند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز