خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی مازندران خبر داد:

رشد یک‌دهم درصدی جمعیت سالمندان مازندران طی دو سال

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۹۳۶

مدیرکل بهزیستی مازندران اعلام کرد که در برآورد سال 97 جمعیت سالمند استان نسبت به سال 95، به رشد یک‌دهم‌درصدی از 402 هزار نفر برابر با 12.4 درصد رسید که مازندران را در رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرزاد گوهردهی بابیان اینکه طبق سرشماری سال 1395 از جمعیت 3 میلیون و 283 هزار و 582 نفری استان، 374 هزار و 801 نفر برابر با 11.41 درصد را سالمندان تشکیل می‌دادند، گفت: این آمار در برآورد سال 97 در جمعیت 3 میلیون و 339 نفری استان به 402 هزار نفر سالمند برابر با 12.4 درصد رسیده است و این رشد چشمگیر از جمعیت سالمندان استان مازندران را در رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص امید به زندگی بانوان در ایران 81 سال و برای آقایان 76 سال است، افزود: میزان متوسط رشد جمعیت سالمندان استان در سرشماری سال 95 نسبت به سرشماری سال 90 برابر با 1.33 درصد بوده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 به ازای هر 3 نفر جمعیت یک نفر سالمند باشد، این بدان معناست که جمعیت سالمندان ایران و استان در سال 2050 از میانگین جهان و آسیا بیشتر شود.

18 درصد سالمندان مازندران نیاز به توان‌بخشی دارند

گوهردهی بابیان اینکه حدود 81.7 درصد از سالمندان مستقل، 13.3 درصد نیازمند به کمک در انجام فعالیت‌های روزمره و 5 درصد کاملاً غیرمستقل و وابسته به دیگران هستند خاطرنشان کرد: در مجموع تعداد سالمندان نیازمند به خدمات توان‌بخشی حدود 18 درصد است که با توجه به جمعیت 402 هزارنفری در حال حاضر استان این رقم برابر با 72 هزار و 360 نفر است.

وی اعلام کرد که در حال حاضر ۱۵ مرکز روزانه با ظرفیت پذیرش ۸۰۰ نفر سالمند در حال ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی در سطح استان هستند.

 

گوهردهی با اشاره به ارائه خدمات به 215 سالمند در 4 مرکز توان‌بخشی و نگهداری شبانه‌روزی در استان گفت: در این مراکز به سالمندان با حداکثر وابستگی و نیازهای خاص که به‌نوعی تحت حمایت خانواده قرار ندارند، در تمام ساعات شبانه‌روز خدمات توان‌بخشی و مراقبتی ارائه می‌شود.

وی بابیان اینکه 346 سالمند از خدمات 8 مرکز توان‌بخشی در منزل برخوردار هستند، گفت: این مراکز به سالمندان با وابستگی شدید و سالمندان معلول تخت گرا و سالمندانی که دسترسی به مراکز بهداشت و مراکز روزانه سالمندی ندارند باهدف ارتقاء سطح سلامت و رسیدن به استقلال نسبی خدمات توان‌بخشی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی مازندران احداث خانه‌های حمایتی باهدف تسلط و مدیریت سالمند بر زندگی فردی و اجتماعی خود را یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی در حوزه سالمندان عنوان کرد و گفت: در سطح استان تاکنون یک خانه حمایتی سالمندان با ظرفیت ده نفر سالمند باهدف فراهم کردن فضایی مطلوب با حفظ استقلال فردی و عملکردی سالمندان راه‌اندازی شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز