خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت مطرح کرد:

هدف‌گذاری تولید برای قطع سه هزار میلیارد دلار واردات

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۰۸۳

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که این وزارتخانه امسال برای بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و تحقق شعار سال، تولید داخلی برای قطع سه میلیارد دلار واردات کالاهای مختلف موردنیاز کشور را هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سعید زرندی عصر امروز در نشست تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی مازندران در ساری، تمرکز بر روی ظرفیت‌های تولید داخلی را برای مقابله با تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: بومی‌سازی کالاهای وارداتی سبب می‌شود تا ظرفیت بسیاری از بخش‌ها رشد کند.

وی افزود: البته فراهم شدن بازار داخلی انگیزه بیشتری به تولیدکنندگان خواهد داد.

معاون وزیر صنعت بابیان اینکه اتکای تولیدکنندگان به حمایت‌های دولتی یکی از علل عقب‌ماندگی اقتصادی کشور است، گفت: اینکه ما به‌عنوان دولت باید کار حمایتی انجام دهیم اثرات منفی درروند اقتصادی کشور خواهد داشت چون دولت باید به سمت بهبود فضای کسب‌وکار برود و بخش خصوصی خودش کارش را انجام دهد.

وی افزود: البته هیچ‌کس منکر شرایط سخت اقتصادی امروز کشور نیست، ولی افتخار می‌کنیم در همین شرایط سخت هم توانستیم کارهای بسیاری انجام دهیم که سبب شد تا رشد بخش صنایع کشور سال گذشته برابر گزارش بانک مرکزی ۲.۷ درصد مثبت بود، درحالی‌که رشد اقتصادی ۶.۵ منفی را پشت سر گذاشت.

با تأکید بر اینکه شدیدترین حالت تحریم در حال حاضر در بخش اقتصاد ایران اعمال می‌شود، گفت: شرایط امروز از دوران دفاع مقدس سخت‌تر است چون در آن زمان برای همه ملموس بود که دشمن حملهذعیف کنیم.

وی با انتقاد ازآنچه  برخی «کج‌سلیقگی‌های اداری» نامید، افزود: اما در همین شرایط باید استفاده از فرصت‌ها را مدنظر قرار دهیم، به همین منظور طرفت نای تولیدی در حال حاضر مبنای حرکت قرارگرفته است، ظرفیت‌های موجودی که نیازمند سرمایه‌گذاری جدیدی نیست و لازم است دوباره به چرخه تولید بازگردند.

 زرندی همچنین بر ضرورت تغییر نگاه بانک مرکزی به تولید به‌ویژه در موضوع نرخ ارز تأکید کرد و گفت: راه کنترل قیمت ارز حمایت از تولید است، باید مواد اولیه راحت به دست تولیدکننده برسد.

وی افزود: وقتی اقتصاد تورمی می‌شود، استهلاک و عدد سرمایه نزدیک هم قرارگرفته و استهلاک عدد سرمایه را می‌پوشاند که این در اقتصاد ایران در حال اتفاق افتادن و بسیار خطرناک است.

زرندی ادامه داد: وزارت صنعت برای مقابله با وضعیت موجود و جلوگیری از مخاطرات پیش رو اقداماتی را شروع کرده که ازجمله آن مشخص کردن صنایع پیشران و اعلام نیازهای کشور به آن‌ها برای تولید است.

معاون وزیر صمت بر ضرورت اتکای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بر توان خود تأکید کرد و افزود: حجم صنعت به این بزرگی با این منابع بانکی موجود جور درنمی‌آید، نیاز صنعت ما ۵۷۵ هزار میلیارد تومان است و در بهترین حالت حجم سرمایه در گردش ما ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی، تکمیل ظرفیت‌های خالی را اولویت‌های جدی وزارت صمت دانست و گفت: تاکنون ۵۴۵ واحد نیمه‌کاره و راکد توسط سرمایه‌گذاران در کشور احیاشده است.

زرندی بابیان اینکه ۲۰۰ طرح بزرگ تا خردادماه سال آینده با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، شمار طرح‌های دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد در کشور را ۱۳ هزار پروژه یادکرد.

معاون وزیر صمت گفت: ۶۳ طرح با سرمایه‌گذاری ۵۴ هزار میلیارد تومان تاکنون بهره‌برداری شده است.

در این مراسم 30 واحد نمونه استان تجلیل شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز