خبرگزاری کار ایران

استاندار مازندران:

نحوه عزاداری محرم به هیئت امنای مساجد و تکایا اعلام می‌شود/عزاداری محرم متفاوت از سال‌های گذشته

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۴۵۳

استاندار مازندران تأکید کرد که طبق هماهنگی‌هایی که با اداره کل اوقاف صورت گرفته نحوه عزاداری به صورت قانونی به هیئت‌های امنا در مساجد و حسینیه‌ها اعلام می‌شود .

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد حسین زادگان در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه نحوه برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) محور جلسه امروز بوده است، اظهار کرد: با عنایت به عشقی که در قلوب ما نسبت به امام حسین (ع) و آل الله (ع) وجود دارد، باید به یک نقطه تعادل در سلامت مردم و برگزاری مراسم مذهبی برسیم، لذا اصل بر برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در فضای باز، به صورت محدود و بافاصله گذاری اجتماعی مناسب است.

وی با اشاره به این‌که بر اساس مصوبات ستاد ملی، هرگونه دسته روی و برگزاری مراسم تعزیه و نظایر آن در ماه محرم ممنوع اعلام‌شده است، افزود: به دلیل این‌که امکان برگزاری نذورات و توزیع آن و اطعام غذا برای صیانت از سلامت و جان مردم وجود ندارد، این نوع مراسم که سنت محرم است را در قالب کمک‌های مؤمنانه به محوریت سپاه برای توزیع در بین نیازمندان ادغام کردیم و به این روش همان هدف که موردنظر اطعام دهندگان هست، تأمین می‌شود.

استاندار مازندران گفت: کمیته‌ای در شهرستان‌ها با حضور فرمانداران، ائمه جمعه، نماینده دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و فرمانده سپاه تشکیل می‌شود تا برای موارد استثنائی و خاص متناسب با شرایط و سنت هر شهر هماهنگ با ستاد استانی و در صورت لزوم، ستاد ملی تصمیم‌گیری شود.

زنجیرزنی و سینه‌زنی به سبک گذشته برگزار نمی‌شود

وی با عنوان اینکه اصل بر برگزاری مراسم به شکل محدود و در فضای باز حداکثر در 1.5 ساعت است و زنجیرزنی و سینه‌زنی نیز به سبک گذشته برگزار نمی‌شود و سخنرانی و روضه در این جلسات انجام و خوانده می‌شود، افزود: برخی از مراسم خاص که در بعضی شهرها و روستاها در سال‌های اخیر با تجمعات فراوان به صورت اطعام دهی خانگی برگزار می‌شد و مردم با عشق امام حسین (ره) اطعام دهی می‌کردند، امسال امکان برگزاری آن وجود ندارد و عزاداران حسینی نذورات و وسایل خود را به صورت خشک در اختیار عزیزان و کمیته‌هایی که تشکیل می‌شود، قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد که طبق هماهنگی‌هایی که با اداره کل اوقاف صورت گرفته است نحوه عزاداری به صورت قانونی به هیئت‌های امنا در مساجد و حسینیه‌ها که مسئولیت برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم را بر عهده‌دارند، اعلام می‌شود.

استاندار مازندران تأکید کرد: مداحان و هیئت‌های مذهبی می‌بایست توسط سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به نحوه عزاداری با توجه به شرایط کشور توجیه شوند لذا انتظار داریم امسال مراسم عزاداری ماه محرم را با پیوست سلامت و کرونایی تجربه کنیم و این اتفاق میسر نمی‌شود مگر با همکاری همه گروه‌ها اعم از عزاداران سالار شهیدان، هیئت‌های مذهبی، کانون مداحان تا به مجموعه علوم پزشکی و کادر درمان کمک کنند با توجه به شرایط سختی که کادر درمان و پرستاران طی ماه‌های اخیر داشتند، شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم و خبرهای خوش در این راستا را شاهد باشیم.

حسین زادگان گفت: همچنین با توجه به تعطیلات تاسوعا و عاشورا پیشنهادی به ستاد ملی کرونا داده شد تا محدودیت‌هایی در محورهای مواصلاتی و تردد به مازندران اعمال شود که باید منتظر پاسخ باشیم و از اصناف و بازاریان انتظار می‌رود همچون سایر موارد در مراسم عزاداری ماه محرم امسال از طریق سیستم صوتی عزاداری‌ها را پخش نمایند و در صورت اطعام دهی وسایل خشک را توزیع کنند.

استاندار مازندران تأکید کرد که تعطیلات تاسوعا و عاشورا، متعلق به عزاداری امام حسین (ع) است و سواحل ما قطعاً در تاسوعا و عاشورا بازنیست و باید سیمای حسینی به خود بگیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز