خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

اقتدار نظام جمهوری اسلامی بر گرفته از ولایت و غدیر است/ غدیر سند حقانیت تشیع

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۹۳۵

اگر انقلاب ما امروز دارای عظمت است و همه دنیا در مقابل این عظمت گنگ و مبهوت هستند ناشی از بهره‌برداری نظام جمهوری اسلامی از مفهوم ولایت و غدیر است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عید غدیر به عنوان آغازین روزحقانیت ولایت و اجرای دستور الهی بوسیله پیامبر بزرگوار اسلام (ص) برای اعلام جانشینی حضرت علی (ع) در جهان اسلام به عید ولایت نام گرفت به همین دلیل اهمیت دادن به غدیر، اهمیت دادن به رسالت پیامبر گرامی اسلام است.

امام علی (ع) نخستین مردی بود که به تبعیت از پیامبر رحمت (ص) به اسلام گروید و تنها کسی بود که در سال سوم بعثت هنگام دعوت اقوام و آشنایان به ندای حضرت محمد(ص) لبیک گفت و پیامبر رحمت در آن زمان نیز از جانشینی امام علی(ع) سخن گفت.

عید غدیر در ایران اسلامی با آذین بندی مساجد و معابر و اماکن عمومی و خصوصی و برپایی جشن و سرور از سوی مردم گرامی‌داشته می‌شود و عاشقان و شیفتگان ولایت در این روز تاریخی و به یادماندنی شادی و سرور خود را به نمایش می‌گذارند و استان مازندران نیز در این دهه ضمن برپایی جشن و سرور و بازسازی واقعه غدیر در ترویج این فرهنگ نقش مهمی داشته است اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار این ویروس، آیین‌ها و جشن‌های غدیر به سمت و سوی فضای مجازی سوق پیدا کرد و در جلسه‌ بنیاد بین‌المللی غدیر که با ریاست نماینده ولی فقیه در مازندران برگزار شد بر ترویج و گسترش این فرهنگ در فضای مجازی و فضاسازی محیط شهری تاکید شد.

غدیرسند حقانیت تشیع

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در این جلسه با بیان اینکه عید غدیر فرصتی مغتنم به منظور تبیین اهمیت و جایگاه ویژه ولایت در جامعه اسلامی است، اظهارکرد:  واقعه غدیر از اهمیت خاصی در تاریخ اسلام برخوردار است و این امر آغازگر اصل امامت و ولایت در زندگی مسلمانان است.

وی با مهم برشمردن فرهنگ غدیر،محتوا، پیام  و سندیت غدیر را در زُمره مهم‌ترین اصل غدیر برشمرد و افزود: محتوا و پیامی ارزشمند است که مکمل دین و متمم نعمت باشد .

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: غدیر برای ما سند بوده و حفظ اسناد نیز  برایمان بسیار مهم است و جامعی که نتواند اسناد کلیدی خود را حفظ کند آن جامعه از بلوغ برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه از منظر سندیت برای تشیع، سندی مهم‌تر از غدیر نیست، ادامه داد: غدیر سند حقانیت تشیع است و حفظ این سند سرنوشت ساز بسیار مهم است.

آیت الله لائینی با تاکید بر اینکه برای ترویج و تبیین فرهنگ غدیر نیاز به تالیف و تحقیق است خواستار شد تا محققین در این زمینه تحقیق مبسوط داشته و دستاوردهای غدیر را به نسل جدید منتقل کنند.

وی بر مردمی شدن غدیر تاکید کرد و گفت: ما باید غدیر را به فضای زندگی مردم ورود داده و جریان‌سازی کنیم،  بطوریکه هر کجا مردم ورود پیدا کردند موفق بوده‌ایم.

آیت الله لائینی تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم فقط نهادهای دولتی به این موضوع ورود پیدا کنند؛ باید سوژه‌های دینی و انقلابی خود را مردمی کنیم در اینصورت است که این وقایع‌ ماندگار می‌شود.

وی افزود: بزرگداشت وقایع تاریخی و مهم اسلام در جامعه امروز موضوعی مهم و ضروری است و در این میان تشریح و معرفی واقعه غدیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه غدیر با ۱۰۰ هزار شاهد یک سند روشن است حتی یک مُلحد یا بی‌دین هم نمی‌تواند از این موضوع بگذرد تاکید کرد اجازه ندهیم که برخی از دهه غدیر سوء استفاده کنند غدیر را عامل جنگ و تفرقه نکنیم این آنچیزی است که دشمنان انتظار دارند.

آیت الله محمدی لائینی گفت: ما باید همانند شورای هماهنگی که برای هماهنگ شدن دستگاه‌های دولتی ایجاد شده باید شورایی برای هماهنگی تشکل‌های مردمی ایجاد بکنیم.

وی با بیان اینکه به گونه‌ای درحوزه غدیر شناسی کاری کنیم که از هر کسی از غدیر سئوال می‌شود حداقل اطلاعات مرتبط با این واقعه را بداند، افزود: بسیاری از مذاهب علی (ع) و اهل بیت(ع) را دوست دارند و قضیه غدیر را قبول دارند.

رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در استان مازندران به پیوند عمیق محرم و غدیر اشاره کرد و گفت: امروزدشمن اعتقادات مردم را نشانه رفته و تبیین و ترویج خطبه غدیر  و تشابه غدیر با عاشورا در میان نسل نوجوان و جوان بیش از پیش ضروری است ضمن اینکه در مراسم‌های عزاداری محرم حسینی مسئله غدیر تبیین شود.

آیت الله لائینی اظهار کرد: دهه ولایت بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه است. با توجه به شیوع کرونا و تاکید مراجع ذی‌صلاح مبنی برعدم برگزاری برنامه‌های جمعی برای قطع زنجیره ابتلا به این ویروس منحوس، باید از فرصت فضای مجازی استفاده کرد.

یکشنبه‌های علوی

عباسعلی ابراهیمی دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان مازندران در ادامه اظهار کرد: مازندران میزبان اولین حکومت علوی است، از این رو نقش طبرستان در ترویج غدیر مهم است و جایگاهش باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی غدیر به جایی وابسته نیست و با هدف فرهنگ‌سازی برای نسل آینده برنامه‌هایی دارد، افزود: لازمه نهادینه کردن فرهنگ غدیر گذر از زمان است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برای جانمایی فرهنگ غدیر باید از تبلیغات کمک بگیریم، گفت: بخشی از تبلیغات را در فضای مجازی و مابقی را بصورت سنتی خواهیم داشت.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در مازندران تشکیل گروه تولید محتوا با هدف غدیرشناسی، نشست نهج‌البلاغه شناسی در فضای مجازی، یکشنبه‌های علوی و تبدیل آن به یک فرهنگ، طرح اطعام‌دهی با عنوان کمک مومنانه، اهدای ۱۱۰ بسته حمایتی در شهرهای استان مازندران، توزیع هزار و 440 بسته حمایتی و سه هزار و 300 بسته معیشتی به نام برکات علوی ، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اهدای گان به بیمارستان‌ها را از برنامه‌های این بنیاد در دهه امامت و ولایت برشمرد.

وی تجلیل از ناشران در بحث غدیر و خیرین که در مدت یک سال خدماتی را ارائه دادند، نشست با سادات، فضاسازی مکاتبه‌ای با ائمه جماعات، مسابقه فرهنگی نقاشی، راه‌اندازی لایو ایسنتاگرامی گفت‌وگوی مجازی پاسخ به شبهات را دیگر برنامه‌های عید غدیر امسال نام برد.

توزیع سبد معیشتی به ۶۷ هزار خانوار در دهه غدیر

در ادامه این نشست بشیر عالیشاه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی در استان مازندران،اعلام کرد: در عید غدیر امسال، اهدای ۳ میلیارد تومان کمک هزینه جهزیه به نوعروسان، اطعام‌دهی به ۵ هزار نیازمند، دل‌جویی از خانواده‌های سادات، افتتاح ۲۰ واحد مسکن مددجویی، استارت برای توزیع سبد معیشتی به ۶۷ هزار خانوار برای هر شهرستان به نیت ۱۴ معصوم را در این نهاد داریم.

سپس محمد شعبانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران، با اشاره به فعالیت ۱۰۰ هزار مخاطب دانش‌آموزی فعال در شبکه شاد گفت: این دانش آموزان در ۹۰۰ پایگاه تابستانی پذیرش شدند، که در آن کتاب‌خوانی نهج البلاغه، جشنواره بزرگ در بستر شاد را در سایه‌سار غدیر با اهدای جوایز نفیس برگزار می‌کنیم.

تاکید بر تولید محتوا با موضوع غدیر

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران نیز با بیان اینکه انتظار ما از غدیر زیست غدیری است، اظهار کرد: در کنار پاسداشت و نکوداشت باید به زیست غدیری هم توجه کنیم معتقدم اگر زیست غدیری اتفاق بیفتد برخی از نارسایی‌های که در جامعه وجود دارد ؛ جبران خواهد شد.

وی به مردمی شدن غدیر تاکید کرد و گفت: باید کاری کنیم که غدیر همیشه در زندگی مردم ساری و جاری باشد اگر انقلاب ما امروز دارای عظمت است و همه دنیا در مقابل این عظمت گنگ و مبهوت هستند ناشی از بهره‌برداری نظام جمهوری اسلامی از مفهوم ولایت و امامت است.

حسن نژاد به ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ غدیر اشاره کرد و گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا توجه ما به فضای مجازی بسیار کم بوده است و به همین خاطر ما اساسا در تولید محتوا احساس مسئولیت نکردیم اما در این فاصله نقش رسانه‌ها بویژه رسانه ملی مهم است.

وی ادامه داد: اگر ما در تولید محتوا ورود پیدا نکنیم و برخی از محتواهای تولید شده را که می‌پسندیم باز نشر ندهیم حتما با مشکل جدی مواجه می‌شویم، معتقدم بسیاری از جشن‌ها و برنامه‌هایی که مردم به آن علاقمند هستند اما به دلیل شیوع کرونا شرایط برای برگزاری فراهم نیست؛ صدا و سیما موظف به جبران همه نواقص است.

حسن نژاد بر تقویت فضای تبلیغی تاکید و گفت: هیات‌های مذهبی علاوه بر سوگواری ماه محرم می‌توانند در شادی‌ها هم نقش داشته باشند.

وی تصریح کرد: فضای کرونا مسئولیت ما را در تولید محتوا سخت‌تر کرده است ضمن اینکه ما امکانات و شبکه‌های اطلاع رسانی مختلف را برای ارتباط با مخاطب داریم که شبکه شاد با 500 هزار دانش آموز فرصت مناسب برای انتقال فرهنگ غدیری است که می‌تواند در تقویت این فرهنگ موثر باشد.

گسترش فرهنگ غدیر با استفاده از زبان هنر

احسان آهنگر معاون فرهنگی سپاه کربلای مازندران در ادامه بر استفاده از زبان هنر برای ترویج فرهنگ غدیر تاکید کرد و گفت: تاثیرگذاری اقدامات هنری در راستای گسترش فرهنگ غدیری بیشتر از دیگر برنامه‌ها است البته ما هنوز نتواستیم از این ظرفیت برای ترویج اهمیت واقعه غدیر بهره‌گیری کنیم.

وی  افزود: زبان هنر بهترین ابزار برای تبیین و بازسازی واقعه غدیر به نسل جوان و نوجوان است البته تحقق این امر نیز نیازمند تولید محتوای فاخر در قالب نمایش، تئاتر سرود و غیره است.

معاون فرهنگی سپاه کربلای مازندران گفت: البته خلاء تولید محتوا با موضوع غدیردر مطبوعات، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها هم مشهود است ضرورت دارد در این دهه رسانه‌ها بخشی از محتوای خود را به این موضوع اختصاص دهند.

وی سخنرانی خطبا و وعاظ را در آگاهی‌بخشی و تببین مردم در جهت شناخت غدیر مهم دانست و بر ضرورت مردمی شدن برگزاری آئین‌های دهه ولایت و مساله غدیر در استان تاکید کرد.

فضای شهری را غدیری کنیم

عباسعلی رضایی فرماندار ساری درپایان این نشست به اهمیت ترویج و اشاعه فرهنگ غدیر پرداخت و گفت: امسال که در شرایط کرونایی قرار گرفتیم ضرورت داشت دستگاه‌های فرهنگی به موضوع غدیر بیشتر ورود پیدا می‌کردند اعتقادم بر این است که جریان‌سازی غدیر طی یک هفته اتفاق نمی‌افتد؛ نیازمند برنامه بلند مدت است.

وی با تاکید بر اینکه ترویج و تبلیغ فرهنگ غدیر باید درتبلیغات شهری بیشتر نمود پیدا کند، افزود: در دهه امامت و ولایت شهر چراغانی و بنرهای تبلیغی با محتوای غدیری نصب شود.

فرماندار ساری همچنین خواستار شد در دهه ولایت و امامت تلویزیون‌های شهری به نمایش محتوای غدیر اختصاص پیدا کند البته در مرکز استان اینگونه است که تمامی کارهای فرهنگی را به شهرداری ساری محول می‌کنند این در حالیست که تمامی دستگاه‌های فرهنگی باید به این موضوع فرهنگی وارد شوند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز