خبرگزاری کار ایران

هشدار به مازندرانی‌ها؛

کرونا شعله‌ور شد؛ ماسک بزنید

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۳۴۱

با اعلام وضعیت قرمز در تعدادی از شهرهای مازندران و روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا، ستاد مبارزه با کرونای استان رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را الزامی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک از دیروز یکشنبه 15 تیرماه در مکان‌های سرپوشیده و ادارات الزامی اعلام شد و بر اساس این تصمیم به افرادی که به ادارات مراجعه می‌کنند در صورت نداشتن ماسک خدمات ارائه نمی‌شود.

شیب ابتلا و مرگ به‌واسطه کرونا به‌سرعت بالا رفته است و متخصصان می‌گویند که استفاده از ماسک خطر ابتلا به ویروس کرونا را تا 5 برابر کاهش می‌دهد. دولت هم در مواجه‌شدن با این خطر استفاده از ماسک را در اماکن عمومی اجبار کرد و حتی پویش استفاده از ماسک از سوی شهروندان هم برای مقابله با این ویروس منحوس به راه افتاده است.

 اهمیت این موضوع آن‌قدر بالاست که مقام معظم رهبری هم در سخنرانی روز هفت‌تیر به‌طور خاص به این مساله اشاره و بر استفاده همگانی از ماسک تأکید کرده‌اند و فرموده‌اند «من می‌بینم که مسئولان محترم در تلویزیون حضور پیدا می‌کنند، درحالی‌که دوروبرشان هم آدم هست، ماسک هم نزده‌اند؛ خب حالا من هم‌الان ماسک ندارم، اما دوروبر من کسی نیست؛ اگر چنانچه دو نفر، سه نفر بیایند دوروبر من، بنده هم حتماً ماسک می‌زنم. خب وقتی‌که شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع مردمی ماسک نمی‌زنید، این جوانی هم که در خیابان دارد راه می‌رود و حوصله‌ ماسک ندارد، تشویق می‌شود که نزند.»

سخنگوی وزارت درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به ویروس کرونا را بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، از شنبه تا در روز گذشته 15 تیرماه، دو هزار و 560 بیمار جدید مبتلابه کووید 19 اعلام کرد که یک هزار و 295 مورد بستری شدند.

دکتر سیما سادات لاری با اشاره به این‌که مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به 240 هزار و 438 نفر رسیده است، افزود: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، 163 بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و 571 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به این‌که خوشبختانه تاکنون 201 هزار و 330 نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، گفت: 3 هزار و 168 نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۷ آزمایش تشخیص کوهید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

لاری در ادامه بابیان اینکه استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند، افزود: استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

تأکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

در استان مازندران هم با شدت گرفتن این بیماری طی چند روز اخیر شهرهای آمل، بهشهر، نوشهر و فریدون‌کنار وضعیت قرمز به خود گرفتند و بنا به اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگوی خبری، 382 بیمار مبتلابه کووید ۱۹ در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

او بابیان اینکه ماه‌های اسفند و فروردین به علت مشارکت مردم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کرونا مهارشده بود، گفت: هم‌اکنون با آغاز فعالیت مشاغل پرخطر ازجمله بازگشایی مراکز خدماتی، پذیرایی، تفریحی، گردشگری شاهد روند افزایشی ابتلا به این بیماری در مازندران هستیم.

موسوی از مردم استان خواست، برای کمتر شدن تعداد بیماران کرونایی، حتماً فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را رعایت کنند و در صورت مشاهده علائمی همچون تب، لرز، سرماخوردگی قرنطینه خانگی را انجام دهند.

او بر نهادینه کردن فرهنگ ما استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله فیزیکی حداقل یک متر و نیم، کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری تأکید کرد و افزود: لغو تجمعات و عدم حضور اماکن در شلوغ به‌طورجدی در دستور کار شهروندان قرار گیرد.

با اعلام وضعیت قرمز در برخی شهرهای استان مازندران، این وضعیت زنگ هشداری بود تا استاندار مازندران استفاده از ماسک را در اماکن پرتردد مانند بازار، پاساژ و بخش حمل‌ونقل الزامی اعلام و تأکید کند که به افراد بدون ماسک خدمات ارائه نشود.

وی تعطیلی تالارها و برگزار نشدن امتحانات به‌صورت حضوری در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی ازجمله مصوبات جلسه روز گذشته ستاد کرونا استان اعلام کرد و گفت: تالارهایی که در شهرهای وضعیت قرمز تعطیل می‌شوند در صورت بازگشت اوضاع به حالت عادی، بازگشایی خواهند شد.

استاندار مازندران بابیان اینکه در مازندران تمرکز بر بازارها و بخش حمل‌ونقل است در صورتیکه در انجام این مهم تخطی شود برخورد جدی می‌شود ادامه داد: کلیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های شهرستان‌های وضعیت قرمز و نارنجی در بخش‌های مختلف حوزه اقتصادی مثل اصناف، کارخانه ها و شرکت ها و بخش‌های اجتماعی مثل مراکز سالمندان و توانبخشی‌های معلولین و همچنین سایر بخش‌های اجتماعی، ابلاغ می‌شود.

وی با تاکید کرد که دستگاه‌های متولی اقدامات نظارتی را با شدت و حدت بیشتری انجام دهند.

حسین زادگان در خصوص وضعیت شهرستان‌های قرمز، گفت: بر اساس آمار در حال حاضر آمل، بابل، بهشهر، نوشهر و فریدون‌کنار متأسفانه در وضعیت قرمز قرار دارند که البته این نوسان دارد ممکن است طی روزهای آتی به وضعیت نارنجی دربیایند و یا شهرستان‌های که وضعیت نارنجی دارند قرمز شوند و این بستگی به میزان رعایت مردم دارد.

در موج آغازین شیوع آن‌طور که مسئولان وزارت بهداشت و درمان می‌گویند تا 80 درصد شهروندان خود را ملزم به رعایت این اصول می‌دانستند، حالا اما تنها 11 درصد از شهروندان خود را مقید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند. هرچند این تنها قصور مردم نیست و بازگشایی کسب‌وکارها و اداره‌ها و اماکن شلوغ هم بی‌تأثیر در شیوع این بیماری نبوده است و میزان مرگ‌ومیرها افزایش چشمگیری داشته است در این شرایط است که الزامی شدن استفاده از ماسک به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور در دستور کار قرارگرفته است.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز